Výzva pre konateľov a štatutárov
Vybavenie občianskeho preukazu s elektronickým čipom nenechávajte na poslednú chvíľu
V auguste 2016 odštartovala Slovenská republika podľa zákona o e-Governmente proces aktivácie elektronických schránok pre firmy (právnické osoby). Od januára budúceho roka bude štát s firmami komunikovať elektronickou formou – prostredníctvom štátnych e-schránok. Proces aktivácie štátnej e-schránky sa u právnickej osoby v súčasnosti uskutočňuje prvým prihlásením konkrétnej osoby (konateľ, štatutár) oprávnenej na prístup a disponovanie s elektronickou schránkou. Od 1. januára 2017 budú schránky firiem aktivované na doručovanie automaticky aj bez prihlásenia a pošta od štátnych inštitúcií bude doručovaná do týchto schránok.
V praxi to znamená, že konkrétny zástupca právnickej osoby, ktorý začne v mene právnickej osoby komunikovať so štátom elektronicky, sa prihlási cez portál www.slovensko.sk.
Na tento úkon je však potrebný autentifikačný prostriedok – elektronický občiansky preukaz s čipom /tzv. eID karta/, v prípade cudzincov s pobytom na Slovensku elektronický doklad o pobyte /tzv. eDoPP karta/. Doklad si občania SR vybavia či aktivujú na každom z 86 pracovísk oddelení dokladov a evidencií Policajného zboru, cudzinci na oddeleniach cudzineckej polície. V prípade, že platnosť starého občianskeho preukazu bez čipu je menej ako 180 dní, nový elektronický získate bezplatne. V opačnom prípade uhradíte správny poplatok 4,50 Eur v platobnom kiosku na pracovisku.
Ak už ste držiteľom elektronického občianskeho preukazu alebo dokladu o pobyte, ktorý však používate iba klasickým spôsobom, môžete si ho na ktoromkoľvek oddelení dokladov /cudzinci na cudzineckej polícii/ aktivovať bezplatne. Z pohľadu používateľa ide o zadanie 6-miestneho bezpečnostného osobného kódu, tzv. „BOKu“. Prostredníctvom BOKu sa pomocou čítačky kontaktných elektronických čipových kariet prihlásite na portál www.slovensko.sk, a tým sa dostanete do štátnej e-schránky. Pokiaľ ju máte aktivovanú na doručovanie, prijímať i prezerať úradnú poštu môžete už v súčasnosti.
Používateľské softvéry pre prácu s elektronickým občianskym preukazom si stiahnete zo stránky https://www.slovensko.sk/sk/na-stiahnutie.
Základné informácie o elektronickom občianskom preukaze s čipom a o čítačkách nájdete na http://www.minv.sk/?tlacove-spravy&sprava=od-decembra-2013-vydava-slovenska-republika-elektronicke-obcianske-preukazy-eid-karty
Pri tejto príležitosti si dovoľujeme upozorniť zástupcov právnických osôb, ktorí budú od januára 2017 povinne komunikovať so štátom elektronicky, a stále nemajú vybavený autentifikačný doklad (eID, eDoPP), aby využili možnosť vybaviť si doklad bez stresu z čakania na oddelení dokladov, bežného v závere roka. V tomto, ešte stále prechodnom období, získate výhodu vyskúšať si prácu so štátnou e-schránkou, nadobudnete zručnosť a pohodlne rozhodnete, ktoré osoby vo vašej firme splnomocníte prístupom do štátnej e-schránky. Nezabúdajte, že aj splnomocnený potrebuje aktivovaný občiansky preukaz s čipom.
Polícia štandardne vydáva doklady do 30 dní, v súčasnosti sa však ich výdaj realizuje v rozmedzí 18 až 22 dní. Pri prevzatí dokladu požiadajte o certifikáty potrebné k vytvoreniu zaručeného elektronického podpisu, ktorý využijete najmä pri množstve e-služieb poskytovaných štátom.
Odporúčame vám využiť službu doručenia dokladu do vlastných rúk kuriérom. V takom prípade požiadajte o aktiváciu bezpečnostného osobného kódu BOK už pri podávaní žiadosti o vydanie dokladu, aby ste sa na pracovisko dokladov nemuseli znovu vracať kvôli aktivácii.
V prípade otázok týkajúcich sa aktivácie či práce s elektronickou schránkou, neváhajte využiť služby Ústredného kontaktného centra na stránke www.slovensko.sk, alebo na čísle +421 2 35 803 083. K dispozícii je aj kontaktný formulár a videonávody na https://www.slovensko.sk/sk/navody/videonavody.
V prípade akýchkoľvek otázok sa môžete obrátiť aj na Callcentrum MV SR v pracovných dňoch od 8.00 do 18.00 hod. na čísle 0800 222 222, alebo e-mailom na callcentrum@minv.sk.
Zanechajte nám komentár