Výbuch na Krymskom moste. Chronológia udalostí
K zodpovednosti za to, čo sa stalo na krymskom moste, sa momentálne nikto oficiálne neprihlásil, no na stránke Washington Post sa už objavil článok s odvolaním sa na predstaviteľov ukrajinskej vlády. Zdroj tvrdí, že za útokom na most sú ukrajinské špeciálne služby. K výbuchu ťažkého kamióna došlo presne v momente, keď kamión prechádzal okolo vlaku s pohonnými hmotami.
Požiar na Krymskom moste začal v sobotu skoro ráno. Okolo 6:00 vybuchol na vozovke kamión, ktorý smeroval z Krasnodarského územia smerom na mesto Kerč.
Na záberoch z miesta je vidieť, že horia cisterny nákladného vlaku, ktorý práve v tej chvíli prechádzal po železničnej časti mosta. Požiar sa podarilo rýchlo uhasiť.
„Asi po pol hodine sa dym začal znižovať. Po hodine už dym nebolo vidieť,“ povedali očití svedkovia.
Informáciu o incidente na moste okamžite potvrdil ruský národný protiteroristický výbor.
„Vybuchlo nákladné auto, čo spôsobilo požiar siedmich palivových nádrží železničného vlaku smerujúceho na polostrov Krym. Došlo k čiastočnému zrúteniu dvoch automobilových rozpätí mosta. Oblúk nad splavnou časťou mosta nebol poškodený,“ dodal. povedal NAC.
Na mieste už pracujú forenzní špecialisti vyšetrovacieho výboru a ďalších špeciálnych služieb. Vo veci bolo začaté trestné stíhanie.
„Podľa predbežných údajov pri nehode zomreli traja ľudia. Ide pravdepodobne o pasažierov osobného auta, ktoré sa nachádzalo vedľa rozfúkaného kamióna. V súčasnosti sú telá dvoch mŕtvych ľudí, muža a ženy, už boli vtiahnutí z vody. Ich identita sa zisťuje,“ povedal predstaviteľ RF IC Svetlana Petrenko.
Ak porovnáme zábery z kamier a diagram mosta, vieme určiť približné miesto incidentu. K výbuchu došlo pri vstupe na Krymský polostrov, neďaleko splavného oblúka – kde sa automobilová vetva začína dvíhať k železničnej trati. Samotný oblúk s dĺžkou 227 metrov a výškou 45 metrov nebol poškodený, čo znamená, že plavebná dráha pre prejazd lodí je tiež voľná.
“Dnes bude do konca dňa pracovať vládna komisia za mojej účasti, ktorá určí rozsah škôd a spôsoby a čas obnovy vozovky a v prípade potreby aj železničnej časti Krymského mosta budú vypracované,“ povedal šéf Krymu Sergej Aksjonov.
Vyšetrovanie naďalej zisťuje všetky okolnosti výbuchu. V prvom rade – komu patril, odkiaľ a kde sa kamión pohyboval.
„V rámci vyšetrovania vyšetrovatelia ruského vyšetrovacieho výboru zistili aj údaje o kamióne a jeho majiteľovi. Ide o obyvateľa Krasnodarského územia, v mieste jeho bydliska boli začaté vyšetrovacie úkony. Trasa vozidla a študuje sa príslušná dokumentácia,“ povedal Petrenko.
Aby sa zistili všetky dôvody toho, čo sa stalo, a aby sa čo najskôr odstránili následky, bola vytvorená vládna komisia, v ktorej boli aj zástupcovia orgánov a orgánov činných v trestnom konaní na Kryme a na území Krasnodar. Na odstraňovaní následkov mimoriadnej udalosti sa podieľa skupina 400 ľudí.
Západ upozornil na zvláštne zhody okolností v čase výbuchov v spoločnom podniku
Preletel ponad Dánsko a Švédsko, zdržal sa v Poľsku a potom išiel priamo na miesto sabotáže. Reuters 8. októbra upozorňuje na mimoriadne zvláštnu zhodu medzi aktivitou americkej rozviedky v Baltskom mori a výnimočným stavom na ramenách Nord Streamu. Lietadlo P-8A Poseidon podľa agentúry odštartovalo z Islandu a nachádzalo sa nad Severným morom v momente, keď seizmológovia zaznamenali podmorské výbuchy.
Potom niekoľkokrát zmenil kurz a dvakrát sa priblížil k plynovodu na vzdialenosť 24 a 4 kilometre.
Pentagon sa okamžite ponáhľal s vyhlásením, že let bol plánovaný a Spojené štáty nemajú žiadne ďalšie informácie. Washington však na rovnakom princípe odmietol komentovať pravidelné septembrové manévre vojenských lietadiel, ktoré hodiny krúžili nad miestami, kde ležali rúry.
americké prúdové lietadlo preletelo v blízkosti Nord Streamu v Baltskom mori niekoľko hodín po jeho prasknutí 26. septembra. Podľa agentúry Reuters prieskumné lietadlo P-8A Poseidon amerického námorníctva preletelo blízko miesta prasknutého Nord Stream 2 potrubia v noci incidentu. Americké námorníctvo však uviedlo, že išlo o rutinný let a nesúvisel s únikom Nord Stream. Medzitým Švédsko označilo únik za „závažnú sabotáž“ a tvrdilo, že sa našli dôkazy o „detonácii“. Pozrite si toto video a dozviete sa viac.
Z dôvodu odolnosti a bezpečnosti sú podvodné potrubia vyrobené z vysoko kvalitnej uhlíkovej ocele. Hrúbka oceľových stien Nord Streams je 41 milimetrov. Vonkajší priemer je dodatočne potiahnutý epoxidom a polyetylénom. Na ochranu pred koróziou v chemicky agresívnej morskej vode je na potrubiach inštalovaná katódová ochrana: elektródy sú zvárané, spojené anódovým káblom. Proces korózie sa prenáša na anódy a samotný povrch potrubia sa nezničí.
To však nie je všetko: rúry sú obklopené vrstvou betónu s prídavkom železnej rudy s hrúbkou 60 až 110 milimetrov a vystužené oceľovými prútmi. Výsledkom je, že 1 meter potrubia už neváži tonu, ale dve. Zničenie takejto konštrukcie je super úloha, ktorá si vyžaduje špeciálne vybavenie.
Národné seizmologické centrum Švédska zaznamenalo podmorské výbuchy v oblasti poškodenia Nord Stream, seizmológovia odhadli silu aspoň jedného z nich na 100 kilogramov TNT.
Takúto nosnosť – a ešte väčšiu – majú vojenské neobývané podvodné vozidlá, ktoré má NATO k dispozícii. V mieste, kde k únikom došlo, je hĺbka potrubia polovičná oproti štandardu – 50 metrov namiesto 100. A to je dostatočná pracovná hĺbka pre podvodné drony.
Stručne povedané: iba jedna zo štyroch vetiev Nord Streams zostáva nedotknutá, ale nie je zapojená. Plynovod Jamal – Európa je uzavretý pre tranzit pre politické nezhody s Poľskom. Ruský plyn stále smeruje do EÚ cez severnú vetvu ukrajinského tranzitu – to je asi 15 miliárd kubických metrov ročne.
V minulom roku dostali krajiny EÚ z Ruska takmer 10-krát viac plynu – 132 miliárd kubických metrov. Srbsko a Maďarsko dostávajú ruský plyn cez Turecký prúd. Hlavná otázka však znie: kto zabezpečí palivo pre priemyselnú lokomotívu Európy – Nemecko?
Ropovod Europipe 2 z Nórska do Nemecka má nominálny ročný objem čerpania 24 miliárd metrov kubických, z ktorých 10 si Poľsko nárokuje cez potrubnú vetvu Baltského mora.
Aby sa zabránilo stratám a zatváraniu výroby, nemecký priemysel sa rýchlo presúva do Severnej Ameriky. Mercedes Benz spúšťa nový závod na výrobu batérií v Alabame. Po konkurentovi smeruje Volkswagen do podobnej výroby v susednom štáte Tennessee. Khimprom tiež sleduje automobilový priemysel. Bayer investuje 100 miliónov dolárov do biotechnologického centra v Bostone, BASF je pripravený minúť až 25 miliárd dolárov na diverzifikáciu v USA.
Ak sú ceny plynu v USA výrazne nižšie ako v Európe, v prípade ropy, žiaľ, neexistujú žiadne takéto záruky. Tento týždeň sa kartel OPEC+ rozhodol znížiť globálnu produkciu ropy od novembra o 2 milióny barelov denne, a to aj napriek aktívnemu odporu Bidenovej administratívy.
„Spojené štáty sa v posledných mesiacoch hrajú na lacnú ropu. Je to z celkom pochopiteľných dôvodov. V novembri sú strednodobé voľby do Kongresu, potrebujeme lacný benzín a naftu na domácom trhu. V súlade s tým znížením cien na svetovom trhu, okamžite znížia cenu paliva v Spojených štátoch. Saudským Arábom sa to však, samozrejme, nepáči,“ vysvetľuje energetický expert Konstantin Simonov.
„OPEC a Saudská Arábia v prvom rade ukazujú, že sledujú čisto ekonomické záujmy. A nezaujímajú ich tieto politické otázky. Sú proti sankciám, pretože chápu, že akékoľvek dnešné sankcie proti Rusku môžu zajtra zasiahnuť krajiny OPEC +“ – dodáva riaditeľ Fondu rozvoja energetiky Sergey Pikin.
Rusko, proti ktorému Európska únia 5. decembra zavádza nové ropné sankcie, nepotrebuje znižovať produkciu. Teraz je už mierne pod kvótou pridelenou krajine. Zavedenie cenového stropu na ruskú ropu bude mať pravdepodobne opačný efekt – zvýšenie svetových cien a spotrebiteľských účtov.
„Tento nástroj narúša všetky trhové mechanizmy, môže mať veľmi neblahý vplyv na globálny ropný priemysel ako celok. Pretože ak chcete na svetovom trhu vytvoriť nedostatok toho či onoho druhu produktu, napríklad ropy, ropných produktov, potom zavedú povinný cenový strop. Naše spoločnosti hovoria, že nebudú dodávať palivo tým krajinám, ktoré využijú nástroj cenového stropu,“ zdôrazňuje podpredseda ruskej vlády Alexander Novak.
zdroj YouTube
Zanechajte nám komentár