Vrcholy Tatier na nových vozidlách železníc
Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica, Vysoká – týchto päť názvov je nerozlučne spätých s Vysokými Tatrami, nie každý ich však pozná. Odteraz to bude inak. Päť málo známych vrchov Vysokých Tatier sa bude vynímať na novučičkých vozidlách, ktoré už v roku 2021 pribudnú do slovenských veľhôr.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) ukončila súťaž, do ktorej sa mohla zapojiť široká verejnosť. Vyzvala v nej grafikov a kreatívcov, aby navrhli motív polepu týchto nových elektrických jednotiek. Z trinástich návrhov, ktoré splnili kritériá, postúpilo do finále päť. Víťaza vybrala porota v máji 2019.
V silnej konkurencii uspel nápad tandemu Jakub Rusnák – Lenka Syrovátková, ktorí sa rozhodli predstaviť práve menej známe tatranské vrchy. „O Gerlachu, Lomničáku či Kriváni počul snáď každý. No Vysoké Tatry ponúkajú oveľa viac zaujímavých miest s ešte zaujímavejšími príbehmi. Náš výber odkazuje na miestnu horolezeckú tradíciu, aj vďaka ktorej sa Tatry dostali medzi špičkové destinácie slovenského cestovného ruchu. Grafické spracovanie návrhu polepu využíva stredovú časť vozidla na znázornenie vrcholu a výstupovej cesty. Piktogramy odkazujú na náročnosť a nutnú výstroj. Názov vrcholu spolu s nadmorskou výškou vypĺňa priestor pod oknami a môže slúžiť aj ako označenie názvu vozidla,“ vysvetľujú autori víťazného návrhu. Ako ďalej prezrádzajú, Lenka, ktorá pracuje v cestovnom ruchu, je autorkou duše návrhu, programátor Jakub sa postaral o grafickú realizáciu. Dvojica z Novej Lesnej má k slovenským veľhorám blízky vzťah.
Do poroty si predstavenstvo ZSSK v zložení Filip Hlubocký, Karol Martinček a Radoslav Štefánek pozvalo aj odborníka Pavla Chomu, vedúceho ateliéru na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.
„Vybrať víťaza bolo extrémne náročné, pretože všetky nápady z finálovej pätice disponovali tým, čo sme hľadali na začiatku súťaže – kvalitou, invenciou, zmyslom pre symboliku a citom pre detail. V našej spoločnosti mal každý svojho povestného čierneho koňa, napokon, aj fanúšikovia na sociálnych sieťach a webových portáloch hlasovali za svojho favorita. Teší nás záujem, ktorý súťaž vzbudila. Rád by som sa poďakoval všetkým, ktorí sa jej zúčastnili. Autorom víťazného návrhu, samozrejme, blahoželám. Nielen ich nápad, ale aj ich mená sa už čoskoro stanú súčasťou tatranského koloritu,“ hovorí Filip Hlubocký, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK.
Okrem prestíže víťazi súťaže získavajú 1x prenosný preukaz MAXI KLASIK, ktorý umožňuje neobmedzené cestovanie vlakom po Slovensku počas celého roka.
ZSSK v rámci rozsiahlej modernizácie vozidlového parku obstarala do Vysokých Tatier 5 nových elektrických jednotiek, ktoré doplnia dnes už kapacitne nedostatočné vlakové súpravy na tatranskej elektrickej železnici (TEŽ) a ozubnicovej železnici (OŽ). Súčasťou dodávky bude aj 1 multifunkčný rušeň. Verejnú súťaž na obstaranie vyhrala švajčiarska spoločnosť Stadler, celková cena predmetu zmluvy je 38 801 691 eur. Vozidlá budú financované z vlastných zdrojov ZSSK.
ZSSK v rámci rozsiahlej modernizácie vozidlového parku obstarala do Vysokých Tatier 5 nových elektrických jednotiek, ktoré doplnia dnes už kapacitne nedostatočné vlakové súpravy na tatranskej elektrickej železnici (TEŽ) a ozubnicovej železnici (OŽ). Súčasťou dodávky bude aj 1 multifunkčný rušeň. Verejnú súťaž na obstaranie vyhrala švajčiarska spoločnosť Stadler, celková cena predmetu zmluvy je 38 801 691 eur. Vozidlá budú financované z vlastných zdrojov ZSSK.
Zanechajte nám komentár