Trošku viac pre európskych spotrebiteľov
Tvrdenie, že EÚ je svojim občanom príliš vzdialená a robí pre nich len veľmi málo už tak povediac zľudovelo. Preto v čase, keď európski lídri prehodnocujú budúcnosť tohto projektu, prichádzame s ponukou, ktorá môže vrátiť vietor do plachiet Európskej únie a prepojiť ju viac s ľuďmi, ktorí v nej žijú.
Stáva sa nám to často, počas celého roka. Predajca nám niečo predá, no produkt nie je v poriadku. Alebo ešte horšie, obchodník nesplní povinné štandardy a zákonné povinnosti. Taký Volkswagen o tom vie svoje. No my, spotrebitelia, keď nás niekto podvedie, sme bezbranní? Nie, máme svoje práva, z ktorých mnohé vznikli práve na Európskej úrovni.
Spotrebitelia v súčasnosti zažívajú pri domáhaní sa spravodlivosti ťažké časy, pretože to často znamená súdiť sa. Súdne procesy však môžu byť finančne nákladné a časovo náročné. Niekedy je hodnota chybného tovaru či služby príliš nízka, aby spotrebiteľ konal. Väčšina z nás to teda vzdá. No keď sa prípad týka stoviek, tisícov či miliónov ľudí, brániť sa spoločne na súde – napríklad formou kolektívnej žaloby – je presvedčivejšie a účinnejšie.
V Taliansku či Belgicku majú spotrebitelia možnosť žiadať nápravu spoločne, ak sa ich rovnaký problém týka, či už ide o zrušený let alebo neprijateľné bankové poplatky. Je to preto, že v týchto krajinách existujú efektívne legislatívne nástroje kolektívnej obrany, ktoré veľkému množstvu spotrebiteľov umožňujú žiadať nápravu.
Ak by takýto systém fungoval na Slovensku, napríklad poistenci poisťovne, ktorá čaká na vyhlásenie konkurzu, dlžníci rôznych nebankových spoločností, platitelia neférových bankových poplatkov, podvedení zákazníci internetových obchodov či obete neserióznych sprostredkovateľov zájazdov i už sprofanovaných Šmejdov by sa svojich práv i peňazí dovolali ľahšie a skôr.
Prípad Volkswagenu pri obchádzaní emisných štandardov je jedným z príkladov, prečo potrebujeme efektívne nástroje kolektívnej ochrany spotrebiteľov na úrovni Európskej únie. Prečo výrobcovia dieselov môžu ďalej predávať svoje automobily, no majitelia áut sa rovnako nemôžu domôcť svojich práv?
Ďalším príkladom sú lety rušené aerolinkami, kde možnosť mať legálne nástroje, vďaka ktorým môžu dotknutí spotrebitelia brániť svoje práva hromadne, by veľmi pomohla. Pred pár rokmi životy tisícov Európaniek zmenil škandál s prsnými implantátmi, ktoré im zničili zdravie. Aj tie by minimálne mali mať možnosť spoločne žiadať odškodnenie od výrobcu.
Európa sa digitalizuje a predajcovia čoraz aktívnejšie ponúkajú svoje tovary a služby vo viacerých členských štátoch EÚ. Keď sú porušené práva predajcov, majú dve možnosti: bojovať alebo problém ignorovať. Väčšina spotrebiteľov by však ochotnejšie bránila svoje práva na súde, ak by sa mohli spojiť v kolektívnom konaní.
Pomohlo by to rozvoju obchodu a konkurencieschopnosti. Oddelili by sme podvodníkov od obchodníkov, ktorí hrajú podľa pravidiel. Spoločnosti, ktoré konajú zodpovedne, by získali výhodu.
Preto dúfame, že predseda Európskej komisie i členovia našej vlády si čo najskôr uvedomia skutočnosť, že je tu potreba vytvoriť celoeurópsky systém kolektívnej ochrany práv spotrebiteľov. Všetci Európania by z neho výrazne benefitovali a Európska únia by ukázala, že robí viac pre svojich občanov.
Petra Vargová Čakovská, Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad
Zanechajte nám komentár