Svätoplukove prúty stále in
Letná sezóna je predo dvermi a Tatry a podhorie sú vraj skôr letnou ako zimnou turistickou destináciou. Hoci naše vlády a samosprávy skôr podporujú automobilky, baníkov či priemyselné parky, v celej Európe sa ukazuje, že práve turizmus je cesta k prosperite. Posledné desaťročie bolo obdobím markantných zmien. Niekoľko prekvitajúcich sektorov utrpelo ťažké straty – stavebný boom sa zastavil, obchod značne spomalil, dôvera v banky klesá… Aj v tejto ekonomickej trme-vrme však ostal sektor turizmu nielen robustný, no jeho rast naďalej stabilným tempom pokračuje. Vytvára už 10% hrubého domáceho produktu celej EÚ a zamestnáva vyše 25 miliónov Európanov. Podľa predpovede Oxford Economics tento počet v nasledujúcich desiatich rokoch stúpne na 30 miliónov. A to je už 13 % všetkých pracovných miest v rámci EÚ.
Aj dnes, jeden zo šiestich ľudí žijúcich na Malte, pracuje v oblasti turizmu. Viac ako 2 milióny nemeckých občanov zarábajú vďaka turistom. V Poľsku alebo na Slovensku majú ženy dvakrát vyššiu pravdepodobnosť uplatniť sa v turistickom priemysle, ako v inej oblasti. V turisticky prosperujúcich regiónoch Európy ako napríklad Tirolsko každé tretie euro zarobia vďaka cestovnému ruchu. A v Grécku až 83% všetkých pracovných miest vzniklo minulý rok práve vďaka rozvoju turizmu. Takmer 90% nocí strávených turistami na území EÚ, sú noci strávené Európanmi, čo znamená, že podiel turistov, ktorí nepochádzajú z Európy, je len desať percent. Tu je, čo sa cieľových skupín týka, obrovský priestor na realizáciu. 30% z mimo európskych návštevníkov prišlo v roku 2014 len z dvoch krajín – USA a Ruska, nasledujú ich Čína a Brazília. Počet návštevníkov z krajín BRIC (Brazília, Rusko, India a Čína) sa v posledných rokoch viac ako zdvojnásobil, napriek vízovej povinnosti, ktorú možno majú.
Je najvyšší čas uvedomiť si, že turistický ruch je skutočným motorom rastu regiónov a miest a napríklad gastronómia, ako samostatný produkt cestovného ruchu, reprezentuje práve naše lokálne zvyky, tradície, suroviny a postupy prípravy jedál. Naša regionálna gastronómia je našim kultúrnym dedičstvom a v Prešovskom i Košickom kraji máme množstvo tradičných receptúr, špecialít a lokálnych producentov, ktoré sa môžu stať základom v súčasnosti veľmi trendového kulinárskeho turizmu. Nielen v zahraničí rastie počet ľudí, ktorých zaujíma odkiaľ jedlo pochádza, z akých surovín a akými postupmi bolo vyrobené. Keď budeme držať spolu ako povestné Svätoplukove prúty a
v regiónoch vytvoríme rôznofarebnú paletu lokálnych služieb a produktov, profitovať z toho, bez ohľadu a nezáujem politikov, budeme všetci.
Zanechajte nám komentár