Spotrebiteľská poradňa opäť v prevádzke
Od 1. apríla oficiálne opäť pokračuje projekt Spoločnosti ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad Spotrebiteľské poradenské centrum ADR pre Prešovský a Košický kraj 2016. Už štvrtý rok v poradí je teda spotrebiteľom k dispozícii bezplatné poradenské centrum, na ktoré sa môžu obrátiť pri problémoch s reklamáciou, chybným produktom alebo službou, odstúpením od zmluvy, agresívnou reklamou, nekalými a klamlivými obchodnými praktikami, neprijateľnými podmienkami v spotrebiteľských zmluvách, bezpečnosťou výrobku, pri problémoch s bytmi a nebytovými priestormi, vyúčtovaním energií, vody a plynu, s podnetmi týkajúcimi sa finančných služieb a iných sporov s predajcami, výrobcami či poskytovateľmi služieb.
„Projekt potrvá do 31.12.2016, no poradenstvo poskytujeme kontinuálne, aj v medzi-projektovom období, pretože krajské inšpektoráty SOI, mestské a obecné úrady, živnostenské úrady, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny, centrá právnej pomoci, médiá, ale i samotní predajcovia a poskytovatelia služieb a ich ombudsmanské strediská, si už zvykli do nášho centra s bezbariérovým prístupom smerovať svojich klientov a spotrebiteľov priebežne,“ vysvetľuje predseda združenia Ing. Michal Fáber.
V centre pôsobia kontaktné osoby, ktoré spotrebiteľom pomáhajú problém vyriešiť prioritne mimosúdnou cestou. Ak prípad nie je možné riešiť poradenstvom, kontaktná osoba podnet presmeruje na inštitúcie, ktoré by v danom prípade mohli pomôcť. V individuálnych prípadoch prechádzajú spory do súdnej agendy združenia. O rastúcom záujme o služby centra S.O.S. Poprad svedčia aj nasledujúce štatistiky. „Za štyri roky kontinuálneho pôsobenia združenia vzrástol objem finančných prostriedkov zachránených v prospech spotrebiteľov niekoľkonásobne. V roku 2012 to bolo počas len trojmesačného pôsobenia 8 560 eur, v roku 2013 počas fungovania jedného poradenského centra v Poprade 22 368 eur, v roku 2014, kedy bola prvý rok v prevádzke aj spotrebiteľská poradňa v Bratislave, 42 578 eur zachránených v prospech spotrebiteľov a v roku 2015 spolu 33 163,42 eur. K tomu treba prirátať odhadovanú hodnotu súdnych procesov, kde ide cca o 117 400 eur,“ bilancuje M. Fáber.
Poradenské centrum S.O.S. Poprad možno kontaktovať osobne, telefonicky i emailom a v blízkej budúcnosti bude spotrebiteľom na stránke www.sospotrebiteľov k dispozícii i chat. Okrem poradenstva a zastupovania spotrebiteľov v procesoch riešenia sporov má však projekt i ďalšie ciele. „V praxi sa ukazuje ako užitočné vďaka našej databáze vyhodnotiť a byť tak schopní pozornosť orgánov upriamiť na najčastejšie reklamované tovary a služby, či klamlivé obchodné praktiky predajcov a poskytovateľov služieb. Pravidelne odbornú verejnosť upozorňujeme na problémové miesta v legislatíve. Systémové riešenia si vyžaduje napríklad právna úprava v oblasti posudzovania chýb tovarov. Je potrebné sprísniť podmienky pre servisné strediská, znalcov i náležitosti súdnoznaleckých posudkov. Ako nedomyslená sa ukazuje aplikácia zákonných ustanovení v oblasti spotrebiteľských úverov. V krátkom čase sa bude potrebné zamerať na úpravu vzťahov peer-to-peer, teda keď tovar či službu poskytuje za odplatu spotrebiteľovi iný spotrebiteľ. Veľkou a komplikovanou témou je ochrana digitálneho spotrebiteľa a s ňou úzko súvisiaca ochrana osobných údajov…“ Podľa M. Fábera je z pozície spotrebiteľského združenia dôležité otvárať kontroverzné témy a viesť verejnú diskusiu o aktuálnych problémoch ochrany spotrebiteľa, možnostiach prevencie a vymožiteľnosti práva. „Z nášho pohľadu je veľmi dôležité dostať spotrebiteľa do centra politík, ako je bežné v iných krajinách EÚ, s využitím príležitostí, ktoré ponúka blížiace sa predsedníctvo SR v Rade EÚ.“
Na snímke: Ing. Michal Fáber pri riešení problémov spotrebiteľov
Zanechajte nám komentár