Spotrebiteľ druhej kategórie
Kompetentní presne na Valentína objavili Ameriku. Ministerka pôdohospodárstva zverejnila výsledky oficiálneho laboratórneho prieskumu, ktorý potvrdil, že na slovenský trh sa dovážajú aj niektoré potraviny druhej, horšej kategórie. Slovenská poľnohospodárska a potravinárska komora je toho názoru, že dochádza k zavádzaniu slovenského spotrebiteľa. Nadnárodní potravinoví výrobcovia sa odvolávajú na rozdiely v regionálnych chutiach, čím ospravedlňujú, že Slováci viac ako napríklad Rakúšania preferujú potraviny s nižším obsahom mäsovej zložky alebo nápoje s pridanými umelými sladidlami namiesto cukru.
Na to, že v našich obchodoch kúpite pod rovnakou značkou šunku s menším podielom mäsa, čokoládu s menším množstvom kakaa, jogurt bez reálnych kúskov ovocia, parfum Chanel s iným zložením či prášok na pranie s nižšou koncentráciou upozorňujú kompetentných spotrebiteľské združenia už roky. K dispozícii je viacero oficiálnych testov, ktoré dokazujú, že tento problém tu je a netýka sa len krajín Vyšehradskej štvorky, ale i bývalej Juhoslávie či Slovinska. Je dávno známe, že hlavným vinníkom v tejto hre sú nadnárodní výrobcovia a ich snaha ušetriť. Odborníci vedia i to, že je potrebná efektívnejšia a koordinovanejšia reakcia na Európskej úrovni, ktorá by strážila pravidlá jednotného európskeho trhu. Čo je však znepokojujúce je skutočnosť, že sa touto témou chcú zrazu zaoberať populistickí politici, lační po lacných preferenciách získaných na témach, ktoré síce nevedia ovplyvniť, no aspoň ich urobia „peknými“ v očiach verejnosti a dočasne odpútajú pozornosť od iných problémov, ktoré riešiť nedokážu alebo nechcú.
Príkladom je i energetický škandál, ktorý je jednou z top tém súčasných týždňov. Politici sa naťahujú, kto prvý upozornil, že ceny neúmerne narastú, kto má odstúpiť, no kým bezprecedentne trháme faktúry v priamom prenose, pretože to dobre vyzerá, skutočné problémy spotrebiteľa na energetickom trhu ostávajú nepovšimnuté. Že sú u nás zmluvy uzatvárané podomovým spôsobom, hoci to európska legislatíva považuje za nekalú obchodnú praktiku? Že sú spotrebiteľom účtované vysoké pokuty za zmenu dodávateľa, hoci tzv. switching, teda hladký a rýchly prechod od jedného dodávateľa k druhému je jednou z výkladných skríň – výhod pre spotrebiteľa v projekte Energetickej únie? Že prílišná regulácia cien zo strany štátu likviduje konkurenciu a brzdí tým nielen skvalitňovanie, ale najmä rozvoj služieb energetických dodávateľov?
Na Slovensku je typické, že skutočné problémy neriešime, keď niečo praskne, vyhovárame sa na EÚ a čo budeme riešiť, určujú odborníci na marketingovú stratégiu, nie skutočná potreba ľudí. Je to tak v energetike i v potravinách. Pretože kým v múdrych krajinách si domácich výrobcov, pestovateľov, chovateľov a producentov chránia napríklad nižším daňovým zaťažením, u nás radšej miliónmi dotujeme nadnárodných výrobcov a siete supermarketov, a potom sa sťažujeme, že nás považujú za spotrebiteľov druhej kategórie.
Zanechajte nám komentár