Putin zrazil mocnými údermi Macrona na kolená. Macron zúri a chystá pomstu!
A-50U ‚Bort 50‘, sériové číslo RF-50601, pravdepodobne zostrelený Ukrajinci nad severozápadným Azovským morom, 14. januára 2024.
Putin obetoval dve staré lietadlá, aby vyčuchal strategické ciele, a zničil ich! Geniálne!
Putin je mazaný ako líška! Pred pár dňami spustili západné médiá oslavné triády, že sa Ukrajine podarilo zostreliť dve ruské vraj nenahraditeľné lietadlá A-50 Berijev, a Il-22m. Skutočnosť však je však presne opačná. Il-22m poškodenie prežil a bezpečne pristál, osud A-50 nie je presne známy. Ale hlavne, Putin vyslal obe lietadlá ako návnadu, a tretie lietadlo Il-20m Elint, a ďalšie moderné ruské stíhačky SU-35 pritom nasávali elektronické dáta, ktoré ukrajinské štáby a jednotky PVO začali chrliť vo veľkom, aby A-50 zostrelili. Hlavným cieľom operácie však bolo vyčuchať ukrajinské bunkre a úkryty, odkiaľ sa riadia útoky dronov v oblasti severne od Krymu, a z ktorých „západní“ špecialisti ovládajú zložité západné raketové a elektronické zbrane a systémy. Likvidácia týchto cieľov je totiž dôležitá pre úspech očakávanej ruskej ofenzívy. V analýze všetko postupne vysvetlíme.
Nové A-100 Berijev nahrádzajú vyraďované A-50 od jari roku 2022
1) Českom sa šíria správy, že lietadlá A-50, známe ako ruský AWACS, čiže lietadlá včasnej výstrahy, sú pre Putina nenahraditeľné, má ich len pár, a zostrelenie jedného, tak značne oslabilo ruské letectvo. Lietadlo A-50 je pritom na konci svojej technologickej životnosti, a ruská armáda ich od roku 2022 nahrádza úplne novými strojmi A-100. Na začiatku vojny na Ukrajine malo ruské letectvo asi 16 lietadiel A-50, z ktorých prevádzkyschopných bolo 9 až 11. Na začiatku vojny boli všetky prevádzkyschopné lietadlá A-50 intenzívne nasadené, pretože koordinovala letecký výsadok na kyjevské letiská a jeho vzdušnú podporu. Po ukončení operácií v Kyjeve zostali iba 3 stroje A-50 prevádzkyschopné, zvyšok utrpel rôzne poruchy vďaka intenzite s akou boli nasadené. Lietadlá A-50 sú primárne riadiace veliteľské strediská pre 10 starších ruských stíhačiek, či stíhacích bombardérov, a sú vybavené zastaraným radarom s dosahom 650 km proti veľkým vzdušným cieľom. Akonáhle ruské letectvo prešlo na lietadlá SU-35, SU-34, a modernejšie stroje, Berijev A-50 stratil svoje strategické opodstatnenie, ako lietadlo včasnej výstrahy a operačné vzdušné letecké stredisko, a bol tak vo vojne na Ukrajine bezo zvyšku spotrebovaný, čo sa týka zvyšku kapacity leteckých hodín a prevádzkových limitov jeho zastaraných prístrojov.
2) Pre pochopenie prečo Ukrajinci na Putinov lep tak ochotne skočili sú dôležité dva obrázky nižšie. Na prvom je znázornené radarové pokrytie Krymu z hlavného ruského radaru PVO umiestneného na stožiari vo výške 50 metrov nad zemou v Jevpatoriji. Zeleno je vyznačená oblasť, v ktorej radar nevidí objekty vo výške do 20 metrov nad povrchom, žlto vo výške do 100 metrov, oranžovo vo výške do 500 metrov. Z obrázku je zrejmé, že Ukrajinské západné rakety a drony môžu prenikať zo severu na Krym vo výške do 500 metrov veľmi ľahko a nepozorovane, a je veľmi zložité ich včas zostreliť. Na druhom obrázku je radarové pokrytie Krymu v prípade, že nad ním, nad Azovským morom, alebo do 200 km južne od Jevpatorija operuje ruský A-50U vo výške 8000m. Použité farby znamenajú rovnakú výšku. Nasadenie A-50U južne od Krymu tak malo na prvý pohľad svoju logiku, rozšíriť detekciu ukrajinských cieľov útočiacich na Krym, a ruské flotilu zo severu, lenže ako vysvetlíme, ďalej, bola to pasca.
3) Putin 14. januára vyslal nad Krym A-50 v poslednej konfigurácii U. Ide o jedno z iba 4 lietadiel A-50, ktoré boli v rokoch 2011 až 2018 modernizované, a na rozdiel od starších variantov dokážu sledovať aj vrtuľníky a ďalšie malé nízko letiace ciele. Čo vyzerá logicky, ako snaha zlepšiť obranu Krymu pred ukrajinskými útokmi západnými zbraňami, sa zrúti v okamihu, keď si uvedomíme, že A-50U môže operovať vo vzduchu len 6 hodín , a potom musí pristáť, a že Putin má len 4 lietadlá A-50 U, ktoré dokážu detekovať nízkoleté malé ciele, a že lietadlá A-50 v oblasti nepretržite neoperujú!
4) Putin vyslal s A-50U, okrem Il-22M aj Il-20M ELINT. Lietadlá IL neslúžia na radarovú detekciu, ale sú prostriedky predovšetkým rádioelektronickej rozviedky a REB. Súčasne vyslal nad Doneck operovať najnovšie stíhačky a úderné lietadlá SU-35, SU-34, a SU-30SM2, ktoré sú našliapané modernou elektronikou, a za letu vytvárajú, podobne ako americká F-35, virtuálny elektronický obraz bojiska, teda to, čo je jediným účelom A-50U. Niekoľko minút pred útokom ukrajinského komplexu S-300 na lietadlá A-50 a Il-22, ruská SU-34 operujúca nad Doneckom hlásila aktiváciu radarov a odpaľovacích zariadení S-300 v oblasti tesne za frontom, asi 120 km od miesta letu A-50, aj skutočnosť, že sa na ciele nad azovským morom zameriavajú. Tieto prostriedky ukrajinskej PVO boli v tomto priestore úplne nové, ale ruské úderné lietadlá, ktoré ich detekovali, na ne nezaútočili protiradarovými strelami, a to napriek tomu, že sa pokúšajú lietadlo A-50 zamerať a zničiť. Ba čo viac, ruská strana pokračovala v misii! Na obrázku dole. Horný bod úsečky, miesto rozmiestnenia ukrajinského komplexu S-300, dolný bod úsečky, pravdepodobné miesto zásahu A-50 a Il-22.
5) Kľúčové k pochopeniu zmyslu akcie z ruskej strany sú technické dáta. V tom čase nad Doneckom operujúce ruské lietadlá SU-34, SU-35. SU-30SM2 majú oveľa výkonnejšie radary aj elektroniku ako A-50U, a nepotrebujú ani, aby ich operátori z paluby A-50U riadili, ako bolo obvyklé pre staršie stroje SU-27 a SU-24. Navyše A-50 a Il-22M sprevádzal elektronický prieskum Il-20M! Cieľom misie tak bolo zhromaždiť maximum dát o ukrajinskej obrane pri Donecku, pretože tri lákavé ciele nad Azovským morom vyprovokovali Ukrajincov, aby prezradili všetko, čo na bojisku majú!
Jedinú šancu, ako mu uniknúť, je vypnúť všetky prístroje.
A Ukrajinci všetky prístroje zapli, aby zostrelili starý A-50.
6) Rusi teraz v januári 2024 riešia dva dôležité problémy. Prvý – zistili, že bez západných dobrovoľníkov špecialistov na vyspelé zbrojné systémy nie sú Ukrajinci schopní tieto západné prevažne protilietadlové, raketové a elektronické systémy prevádzkovať. Druhý – zistili, že Ukrajinci teraz zhromaždili značné množstvo upravených civilných dronov, ktoré dokonca prevyšujú ruské množstvo v tejto kategórii, a úspešne týmito dronmi rozvracajú ruské útoky, a spôsobujú značné straty útočiacim silám. Za posledné dva mesiace, tak Ukrajinci 3 krát úspešne rozvrátili ruský postup severozápadne od dediny Berdichi, zahnali Rusov spä , a zabránili obkľúčeniu predmestia Donecka Avdijevky, ktorá je ich hlavnou pevnosťou východne od Dnepra. A podobne južne od Kupjanska na charkovskom fronte 3 krát rozvrátili ruský útok, a spôsobili Rusom značné straty na technike. Rusom začalo byť jasné, že pred ešte ofenzívou musia oba problémy vyriešiť! Pretože operátori ukrajinských dronov aj západní raketoví špecialisti pôsobia len z dobre maskovaných a odolných bunkrov – bolo nevyhnutné ich nory vyčuchať, a rozkryť všetok pohyb „do nôr“ aj „z nôr“, tak aby boli odhalené nocľažne, skladiská, záložné skryté postavenia PVO a rakiet, kde vyčkávajú na rozkazy, a hlavné veliteľské brlohy kyjevskej armády v celej oblasti.
O úspechu ruskej klamnej operácie A-50 zo 14. januára svedčí úder zo 16. januára, ktorý zlikvidoval 50 francúzskych žoldnierov v ich nocľažni v Charkove. Podľa ruských vojenských expertov išlo o Francúzov s vojenskou špeciálnou odbornosťou, ktorí na Ukrajine pôsobili v rámci „dovolenky“ ako inštruktori, a ako tzv. špecialisti pre bezpečnú kódovanú komunikáciu s veliteľstvom NATO, bez ktorej nie je možné prenášať do západných zbraní obsluhovaných Ukrajincami palebné dáta pre napádané ciele. Zdá sa, že Rusi práve po mieste sústredenia a ubytovania týchto osôb 14. januára čmuchali. Následná diplomatická prestrelka medzi Ruskom a Francúzskom, ktorá skončila Macronovým sľubom, dodávať niekoľko desiatok rakiet SCALP Ukrajine mesačne, je Macronovou pomstou za porážku, ktorú tesne pred likvidáciou francúzskych špecialistov v Charkove od Putina utŕžil v rámci operácie Žabiak!
Macron, ktorého USA a Rusko v posledných niekoľkých rokoch vypudili z tradičných francúzskych zbrojných trhov vlani v novembri usilovne hľadal, kam by svoje zbrane predával. 1. novembra preto vyrazil do Kazachstanu a české médiá a politici už jasali, ako Putinova autorita v tomto regióne klesá. Macron sa snažil predať Kazachstanu svoje lietadlá Rafale. Radosť z poklesu Putinovho vplyvu v Kazachstane bola však krátka.
Najprv 9. novembra kazašský vládca po porade s Putinom vyhádzal všetkých generálov, ktorí študovali na Západe alebo v Turecku, a nahradil ich generálmi študovanými v Rusku. A potom 30. novembra oznámil, že namiesto sľúbeného nákupu francúzskych lietadiel Rafale, nakúpi ruské SU-30SM!
Podobne sa Macron v novembri snažil predať svoje lietadlá aj v Etiópii, aj tam však narazil na tvrdú konkurenciu. Už 5. novembra sa na etiópskej vojenskej leteckej základni Bishoft zjavil český premiér Petr Fiala a začal ponúkať Etiópanom české lietadlá. Neuspeli však ani jeden, a Etiópia vyhlásila 9. januára 2024, že nakupuje ruské lietadlá SU-30SM. Podľa Kazachstanu aj Etiópii sú SU-30SM lepšie ako cenou, tak výkonom, tak sú nenáročné na údržbu a majú rýchle dodacie termíny, čo o Macronových lietadlách povedať nedá. Macron tak bol za jediný rok porazený ruskými zbrojármi nielen v tradičných oblastiach severnej Afriky, ale neuspel ani v Kazachstane, Etiópii a v Indii!
Je nedeľa 21. január 2024, opäť! 05.07 ráno. Na polovicu mailov som odpovedal, zvyšok dnes večer. Ale asi nebude analýza, nestíham, ale ďakujem za ne. V sobotu večer som diskutoval s Jozefom Skálou na TV Bureš, program nájdete tu. Vo štvrtok 11. januára som bol hosťom v Studio Helene – Slobodný vysielač. Záznam programu nájdete tu. Vo štvrtok 4. januára som natáčal u Hájeka na Protiprúde. Program nájdete tu.
Zanechajte nám komentár