Pri šálke čaju Popradský so Zuzanou Šedivou, odborníčkou na cestovný ruch
Zuzana Šedivá absolvovala Fakultu cestovného ruchu a spoločného stravovania Vysokej školy ekonomickej v Bratislave, tridsať rokov pracovala v rôznych vedúcich pozíciách v tatranských hoteloch a spolupracovala aj pri založení profesijného združenia Zväzu hotelov a reštaurácií SR i Združenia cestovného ruchu vo Vysokých Tatrách (ZRC). Odborníci vravia, že o cestovnom ruchu vie na Slovensku viac ako ona len málokto.
Hoci sa stále nevieme predať, máme vraj veľké šťastie, pretože Tatry vždy prilákajú návštevníkov. Prezentujú sa najmä tí, ktorí majú na marketing peniaze a ostatní zatiaľ ostávajú bokom. Tak to je v Poprade, aj v Tatrách. Aj preto Zväz hotelov chystá 12. – 13. mája v Bratislave podujatie s názvom Kto nám ujedá z rezňa? „Chceme nakresliť rezeň a rozporcovať ho na náklady, ktoré každý podnikateľ musí zaplatiť. Na konci by nám mala ostať len ohlodaná kosť a podnikateľ s prázdnymi vreckami. Psychológia definuje, aké opatrenia zo strany štátu vedú ľudí do tieňovej ekonomiky. Mnohé legislatívne opatrenia sú už jednoducho neznesiteľné, tak ťažko akceptovateľné, že ľudia radšej volia cestu, ktorú nemožno považovať za správnu, hoci funguje a pohybujú sa za hranicou zákona.“
19. mája tiež spolu s kolegami chystá vzdelávací seminár s témami ako využiť sociálne siete pre aktivizáciu predaja, alebo ako by mala vyzerať cenotvorba poskytovateľa ubytovacích a stravovacích služieb. „Uvidíme, kto a koľko z členov príde a aký to bude mať pre nich význam. Veď ich je vyše 180. Pri vzniku Oblastnej organizácie CR Región Vysoké Tatry malých podnikateľov za členov nechceli, preto ich tam zastupuje ZCR ako jeden člen. Aj váha zodpovedá jednému hlasu. Do OOCR vkladajú členovia svoje financie a dostanú späť financie maximálne vo výške 90 % sumy, ktorú samosprávy vyzbierali daňou za ubytovanie. Koľko môže investovať také ZCR? Nula. Prsty silnejších zasiahli a lokálne združenia nie sú poňaté v zákone ako oprávnená osoba na prijímanie dotácie.“
Veľký podnikateľský subjekt má byť podľa Z. Šedivej v regióne nositeľom inovácií, vzorom v kvalite poskytovaných služieb i vo vzdelávaní zamestnancov. Má pomáhať tvoriť konkurenčné, nie likvidačné podnikateľské prostredie. Občania by mali mať právo a šancu vyjadrovať sa k vzniku nových ubytovacích, obchodných či stravovacích zariadení. V Rakúsku a v Nemecku, ak niekto v obci plánuje postaviť ďalšie ubytovacie zariadenie, vyjadruje sa k tomu ZCR. Posudzuje, či je ešte vôbec dostatočný dopyt na to, aby sa ďalší subjekt uživil. Obec je povinná chrániť svojich podnikateľov a vytvárať im podmienky pre efektívne podnikanie. Pomáha s rek-lamou i propagáciou, aj rôznymi finančnými nástrojmi. Napríklad, keď potrebuje pokryť nejakú službu, nevyrubí jej poskytovateľovi najvyššiu daň z pozemku alebo predajného priestoru, ale pristupuje ku každému individuálne. A aj legislatíva im otvára priestor. „V niečom sa naše samosprávy boja viac ako treba, no ani naše zákony im nedávajú dostatok možností rozhodovať o svojom bytí či nebytí,“ spresnila.
Ďalším problémom je podľa jej slov to, že mnoho podnikateľských subjektov nemá sídlo priamo v danej lokalite. Preto nepoznajú jej reálie, necítia so životom v regióne, často sa správajú nekorektne. Podmienky podnikania v Bratislave sú predsa len odlišné od podnikania v horských a sezónnych oblastiach. Očakáva sa, že jedného dňa tu bude turisticky vychytená prosperujúca lokalita, preto ten tlak a snahy o rozhodovaní o regióne mimo regionálnych samospráv.
Ekonomikou sa, žiaľ, ľudia na Slovensku vraj veľmi nezaoberajú. Máme množstvo vyštudovaných ekonómov, ale poriadnych hospodárov u nás niet. Každý sa tlačí do prevádzky. Pekne podaná kávička či koláčik sú interesantné, ale koľko má tá káva stáť? Koľko peňazí dostane čašník ako výplatu? Tieto otázky si kladie prevádzkový ekonóm, nie ten, kto miluje iba vôňu kávy na pľaci.
Na otvorenie obchodného centra Fórum v Poprade by sa obchodníci mali začať pripravovať už dnes. „Treba si pozrieť firmy, ktoré tam budú mať svoje obchody. Držať sa pravidla, že každý podnik má byť vo svojej ponuke jedinečný a sús-trediť sa na kvalitu poskytovaných tovarov a služieb. Keď je firma v ohrození, treba zmeniť sortiment. Vyjsť s niečím úplne novým. Veľké značky sa nebudú prispôsobovať drobným, malí si musia nájsť svoju dieru na trhu. To hovorí marketing. Keď prejdete celý svet a chcete niečo priniesť deťom, máte problém nájsť zaujímavé darčeky, pretože sú veľmi unifikované a v podstate ich môžete kúpiť doma už na prvej benzínovej pumpe. Lokálne a špecifické máte naozaj problém nájsť. To by mohol byť priestor pre prevádzkárne na námestí.“ Ideálne podľa nej je, ak vieme vyraziť dych kvalitou. To však nie je o tom, ako vyzerá šálka kávy, ale o tom, ako sa k nám správa čašníčka. Kvalita je, či tá káva je naozaj dobrá. Kvalita to je aj príjemné prostredie, kde nehrá rádio a hudba nás neruší. Len kvalitou máme šancu uspieť, no myslíme si, že keď znížime cenu, klient zajasá. Klient však hľadá zážitok, nie zľavu. Sme v lokalite, kde síce nie je priestor pre vysoké ceny, no musia to byť ceny, aby sme prevádzku udržali v zisku. „Majiteľ zariadenia musí trvať na tom, aby všetko bolo v tip-top kvalite. Je škoda, že aj my sme svojou ponukou už veľmi unifikovaní. Všade nájdete rovnaké koláče a celé Slovensko je preštrúdľované. Ako sme štrúdľu najmenej tridsať rokov nepoznali, teraz ju dvadsať rokov pečieme všetci. Potrebujeme niečo individuálne, čím sa od suseda odlíšime. Dnešný klient je pohodlný, dovezie sa autom, poobzerá si obchodné centrum, nechá sa zabaviť a ak nemá iný dôvod, vráti sa do garáže a ufujazdí preč.“ (pvč)
Zanechajte nám komentár