Pri šálke čaju Popradský s Mgr. Veronikou Brijovou, mediátorkou
Úlohou mediátora, ako nestrannej a neutrálnej osoby, je pomoc a podpora konfliktným, respektíve sporiacim sa stranám, aby sa naplnil ich spoločný cieľ – vzájomná dohoda a urovnanie sporu. „Častokrát sa stáva, že účastníci pred či v priebehu sporu už nevedia ako komunikovať, nechcú komunikovať alebo z nejakých iných dôvodov majú prekážky osobného stretnutia, alebo nereagujú na telefonický kontakt, napriek tomu sú ochotní spolupracovať vo veci vyriešenia situácie v ktorej sa ocitli, nielen aby sa vyhli súdnemu konaniu, ale aj aby sa prostredníctvom možného a prijateľného riešenia zbavili napätia a stresu. Mediátor ich môže vo vzájomnom dialógu sprevádzať, alebo zastúpiť a spoločne tak môžu spor vyriešiť mimosúdnou dohodou,“ povedala nám Veronika Brijová, ktorá sa mediácii venuje tri roky.
Požiadať o pomoc pri vyriešení konfliktu môžeme mediátora v občianskych, spotrebiteľských či obchodných sporoch, a väčšinou ide o službu pre ľudí, ktorí sa ocitli v konflikte, spore, alebo dostali do nepriaznivej životnej situácie. „Mediáciou možno predísť nekonečným súdnym procesom a riešiť spor v diskrétnej rovine. Keďže sa vopred dohodnú pravidlá celého mediačného procesu. Sporiace strany sa v podstate ani nemusia stretnúť, ak by sa čo i len jedna strana obávala, že sa ešte viac vyhrotia napäté vzťahy, ktoré sú už narušené. Výhodou tak je, že sporiace sa strany môžu naďalej spolupracovať a spor nemusí poškodiť iné zložky vzťahu, ktoré sporiace sa strany majú vytvorené napríklad v rodine či dlhodobou spoluprácou obchodných či iných partnerov.“
Pomoc mediátora možno v rodinných a občianskoprávnych sporoch využiť pri riešení sporov vo vzťahoch rodičov a detí, manželských a partnerských sporoch, sporoch súvisiacich s rozvodom či rozchodom, ako je úprava vzťahov rodičov a detí, finančné príspevky na maloleté deti či konflikty vo veci určenia otcovstva, vyporiadania bezpodielového spoluvlastníctva manželov, vyporiadania dedičstva, neoprávnené zásahy do práva na ochranu osobnosti, spotrebiteľské spory. Veľmi aktuálne sú aj spory, vzniknuté v súvislosti s prenájmom a nájmom nehnuteľností či rôzne susedské konflikty. Mediátor môže pomôcť aj v riešení obchodných a obchodnoprávnych sporoch riešiť úhradu pohľadávky a záväzku, porušenie obchodného tajomstva, spory o náhradu škody, spory vyplývajúce z uzatvorených zmlúv a iné. „V súčasnosti práve v obchodných a obchodnoprávnych sporoch je výhodou mediátora pokiaľ ovláda na pokročilej úrovni aspoň jeden cudzí jazyk. Stačí ak potrebujete riešiť len kompenzáciu zle načasovanej dodávky alebo reklamáciu, vyriešite vašu nespokojnosť rýchlejšie a obchodný vzťah môže pokračovať. Prácu vášho právnika a tlmočníka ušetríte na komplikovanejšie procesy.“ Potrebné je spomenúť aj kategóriu pracovných a pracovnoprávnych sporoch, v ktorých mediácia môže byť najvhodnejším riešením z hľadiska diskrétnosti v prostredí organizácie, ako je neplatnosť rozviazania pracovného pomeru, náhrada mzdy, diskriminácia, pracovné úrazy či konflikty medzi zamestnancami. Výhodami mediačného procesu je rýchlejšie riešenie a ušetrenie nákladov.
Mediáciu môžeme chápať ako alternatívu k tradičným prístupom riešenia konfliktov a dôležité je, aby aspoň jedna strana sporu mala záujem riešiť túto situácia a ďalšia strana bola ochotná prijať ponuku na riešenie touto metódou.
„Mediácia sa na Slovensku riadi zákonom č. 420/2004 Z. z. o mediácii a o doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. V našich podmienkach sa však stále profiluje a určite kým dôjdeme ku kvalitnému ponímaniu mediácie občanmi, je potrebné, aby bola podporená adekvátnou legislatívnou úpravou, aby získala patričný status ako je tomu už v mnohých štátoch Európskej únie. Každý mediá-tor, zapísaný v registri mediá-torov vám samozrejme aj v dnešných podmienkach podá čo najkvalitnejšiu pomoc v riešení vášho sporu. Určite nám záleží na budovaniu povedomia a dôstojnosti tejto profesie. Všetci sme prešli odbornou prípravou, čomu predchádzalo aj štúdium na vysokých školách. Už záleží len na tom, či je mediátor aj špecializovaný na váš konkrétny prípad.“
Mediátorom môže byť absolvent vysokoškolského štúdia prvého stupňa právnych odborov či absolvent vysokoškolského štúdia druhého stupňa iných odborov, ktorí absolvujú odbornú prípravu mediátora a následne budú zapísaní do registra mediátorov. Odborná príprava si vyžaduje aj ďalšie vzdelávanie, ktoré si mediátor priebežne dopĺňa. Mediáciu dnes môžete vyštudovať aj na magisterskom študijnom programe Probačná a mediačná práca Gréckokatolíckej teologickej fakulty Prešovskej univerzity.
Mgr. V. Brijová sa okrem samotnej mediácie venuje aj preškoľovaniu zamestnancov obchodných oddelení v oblasti obchodných a predajných zručností, ďalej zamestnancom personálnych oddelení, oddelení vymáhania pohľadávok a rôznym manažérskym školeniam. A aký by mal byť podľa Veroniky Brijovej mediátor? „Mal by byť majstrom vo všetkých zložkách komunikácie, majstrom v sociálnych zručnostiach, mal by mať zvládnuté základy psychológie medziľudských vzťahov a dokázať sa orientovať v legislatíve. Ďalej musí byť neutrálny, nestranný, nemôže preferovať, alebo sympatizovať s jednou alebo druhou stranou sporu, musí vedieť, či je kompetentný spor riešiť a kedy ho má ukončiť. Nesmie zabúdať na etický kódex mediátora, dodržiavať mlčanlivosť o celom procese a samozrejme mal by byť orientovaný na cieľ a to je vzájomná dohoda sporiacich sa strán.“
Zanechajte nám komentár