Prešovský kraj má cyklistické koordinačné centrum
Rozvoj cykloturistiky a cyklistickej dopravy v Prešovskom kraji zastrešuje od nového roka Krajská organizácia cestovného ruchu Severovýchod Slovenska, ktorá vytvorila cyklistické koordinačné centrum CykloPO. Víziou centra je vytvoriť z Prešovského kraja úspešný cykloregión.
Cyklistické koordinačné centrum CykloPO, zriadené KOCR Severovýchod Slovenska, je reakciou na akútnu potrebu koordinovať všetky aktivity okolo cykloproblematiky v Prešovskom kraji. Prešovský samosprávny kraj podporil zriadenie a aktivity centra sumou 30-tisíc eur. KOCR Severovýchod Slovenska prostredníctvom CykloPO prevezme výkon agendy týkajúcej sa rozvoja cykloturistiky a cyklistickej dopravy v Prešovskom kraji.
„Prešovský kraj potrebuje plán komplexného rozvoja cykloturistiky a koordinovanie aktivít na jednotlivých územiach. Dlhodobo tiež chýbalo miesto, na ktoré sa môžu obrátiť samosprávy alebo organizácie pri budovaní cyklotrás, ich plánovaní, značení už existujúcich trás, pri tvorbe potrebných dokumentov, podávaní projektov a mnohých iných činnostiach,“ predstavil zámer centra Martin Janoško, riaditeľ KOCR Severovýchod Slovenska.
Cyklokoordinátorom KOCR bude Viera Štupáková, ktorá sa problematike venuje dlhodobo. Je regionálnou cyklokoordinátorkou pre EuroVelo 11 na Slovensku, venuje sa projektovému manažmentu, známa je aj aktivitami cyklistického združenia Kostitras. „Víziou je postupne vytvoriť z Prešovského kraja cykloregión, ktorý naplno využije svoj potenciál a bude napĺňať vysoké štandardy kvality, ktoré sú zvykom vo vyspelých krajinách. Potrebujeme tiež prehodnotiť, ktoré cyklotrasy spĺňajú štandardy a pracovať na tom, aby sme v kraji mali len kvalitné a zaujímavé trasy,“ uviedla Štupáková.
K hlavným úlohám centra patrí koordinácia aktivít spojených s plánovaním, realizáciou a údržbou cykloturistických trás v Prešovskom kraji, strategický zámer EuroVelo 11, konzultácie a poradenstvo pri plánovaní a tvorbe cyklotrás, úpravy a doplnenia značení cyklotrás a marketingové aktivity vrátane cyklistických podujatí. V priebehu roku 2017 vznikne webová stránka www.cyklopo.sk, ktorá bude slúžiť na informovanie o tom, čo sa v kraji aktuálne deje ohľadom cyklotrás. Snahou centra je tiež komunikovať s cyklistami, zohľadniť ich potreby a požiadavky v duchu hesla „cyklisti cyklistom“. „Sme otvorení spolupráci, chceme cyklotrasy naplniť spokojnými cyklistami, ktorí nám môžu dávať spätné informácie aj podeliť sa s nami o nápady na zlepšenie. Samozrejme, je to dlhodobá, postupná práca,“ dodala Štupáková.
Rozvoj infraštruktúry v oblasti cykloturistiky – výber z aktivít:
Značenie
K aktivitám v oblasti rozvoja infraštruktúry plánuje CykloPO značenie nových cykloturistických trás a úpravy/doplnenie cykloznačenia. Ktoré trasy sa budú značiť/obnovovať/rušiť, to ukáže komplexný audit územia. V roku 2017 sa nového cykloturistického značenia dočká napríklad cyklotrasa spájajúca RO Domaša a RO Zemplínska Šírava. Pôjde o úsek v dĺžke 40 km (Holčíkovce – Humenné – Porúbka) po existujúcich cestách tretej triedy s nízkou intenzitou dopravy. CykloPO už iniciuje riešenie úseku v Košickom kraji v katastri obce Vinné. Konečná dĺžka tejto magistrály je 90 km, v oblasti vodných nádrží sú plánované aj úseky so stavebnou úpravou – zatiaľ v štádiu projektového zámeru.
Cyklotrasy schválené na realizáciu
V oblasti realizácie nových cyklotrás patria k najväčším cykloturistickým projektom v Prešovskom kraji projekty Kúpeľná cesta a Tatranský okruh, oba schválené na realizáciu. Cyklotrasa Kúpeľná cesta bude viesť v koridore Bardejovské Kúpele – Bardejov – Krynica – Muszyna – Piwniczna – Szczawnica – Červený Kláštor – Podolínec – Vyšné Ružbachy – Ľubovnianske kúpele – Plavnica – Čirč – Muszyna . Celková dĺžka 231 km. V rámci programu Interreg V – A Poľsko – Slovensko 2014 – 2020 boli schválené finančné prostriedky na realizáciu nových úsekov cyklotrás v dĺžke 30 km v predpokladanom objeme 1,9 mil. eur. Pôjde o úseky ako napr. Nová Ľubovňa – Ľubovnianske kúpele v dĺžke 3,7 km (zároveň trasa EV 11), mesto Bardejov v dĺžke 1,2 km; Podolínec – Vyšné Ružbachy v dĺžke 2,2 km; Kamienka – Hniezdne v dĺžke 0,6 km. Súčasťou budovania cyklotrás je doplnková turistická vybavenosť – toalety, odpočívadlá a ďalšie prvky drobnej infraštruktúry.
Ďalší schválený projekt, v ktorom sú riešené cyklotrasy, je Tatranský okruh (Cesta okolo Tatier) v dĺžke 60 km v celkovom objeme 6 mil. eur (zdroje z Interreg PL/SK). Na slovenskej strane sa bude pokračovať vo výstavbe cyklistických trás od Ždiaru v smere na Tatranskú Kotlinu a Spišskú Belú, ďalej do Kežmarku. Okrem toho na Slovensku vzniknú ďalšie úseky Cesty okolo Tatier v Liptovskom Mikuláši, Trstenej a úsek Hniezdne – Stará Ľubovňa. To znamená, že partneri doplnia a napoja jednotlivé úseky Cesty okolo Tatier, vybudované v predchádzajúcom období.
Plánované cyklotrasy
Pripravený je projekt na získanie financií na realizáciu úseku Eurovelo 11 Muszyna – Mníšek nad Popradom v dĺžke 25 km v sume cca 1 mil. eur. Súčasťou zámeru je okrem nových cyklocestičiek aj realizácia dvoch lávok a ďalších doplnkových služieb pre cyklistov ako sú informačné body, jednoduché turistické ubytovanie, sprchy, servisné miesta 24 a podobne. Žiadosť bola podaná na Interreg PL/SK, odhadovaný termín rozhodnutia je na jar tohto roka.
Okrem toho boli v uplynulom období vypracované projektové dokumentácie, ktoré predchádzajú žiadostiam o dotácie na ich realizovanie. Naplánovaný je úsek EuroVelo 11 Veľký Šariš – Sabinov – Lipany – Krivany v dĺžke 39 km. V súčasnosti sa pripravuje dokumentácia pre stavebné povolenie.
V štádiu projektovej dokumentácie je úsek EuroVela Prešov – Haniska – Kendice v dĺžke cca 8 km a tiež cyklotrasy Svidník – po hrádzi riečky Ladomírka v dĺžke približne 4 km. Na tieto trasy budú podané žiadosti na kofinancovanie cez mimorozpočtové zdroje.
Ako informoval Matúš Goga, zodpovedný za cyklodopravu na Ministerstve dopravy SR, v pláne je tiež projekt prepojenia Vysokých Tatier a Slovenského raja v štádiu zámeru a tiež cyklotrasa vedúca od slovenských hraníc Vyšný Komárnik – Barwinek v smere na Nižný Komárnik a Svidník. V oboch prípadoch ide o využitie existujúcich zemných telies, čo predpokladá zníženie nákladov na realizáciu a majetko-právne vysporiadanie.
KOCR Severovýchod Slovenska, ktorá CykloPO zriadila, sa v predošlých rokoch spolu členskými OOCR podieľala na značení a úprave cyklotrás na Hornom Zemplíne, v Belianskych Tatrách, v Levočských vrchoch, na budovaní pumptracku v Bachledovej doline, singletrackov v Bardejove a pri Starej Ľubovni. Tvorba inovatívnych a moderných cyklistických prvkov je tiež súčasťou plánov CykloPO. Informácie o CykloPO nájde verejnosť na stránke www.severovychod.sk. (mbč)
Zanechajte nám komentár