Predseda vlády Igor Matovič spolu s kabinetom si s celoplošným testovaním zarobili na malér. Môže ísť o trestný čin
Vidina-idea, že štát do volebných miestností i inde „na-komanduje“ občanov, a ako ovce na strunge ich podojí a nechá otestovať, sa môže javiť jednoducho. Nesmieme zabúdať, že Slovensko je, akokoľvek to niekomu znie, právny štát, fungujúci v právnom systéme. Celoplošné testovanie nie je iba s akciou súvisiaca logistická problematika, ale okrem iného a hlavne predovšetkým právny kontext celej akcie, nie menej ako etický rozmer týchto „manévrov“.
Podobné akcie sa preto organizujú a pripravujú dlhodobo niekedy celé mesiace, tak aby sa doladili po všetkých stránkach a „vychytali všetky muchy“. No pravdaže predovšetkým z právneho hľadiska, tak aby boli čisté a nenapadnuteľné a to môže byť najkomplikovanejšie. Slabá znalosť právneho systému či jeho neakceptovanie i vedomé ignorovanie názorov odborníkov sa ukazuje byť jedným z hlavných problémov nariadení súčasnej vlády.
I. Porušenie zákona
Vykonanie antigénového testu (tohto celoplošného) vrátane odberu biologického materiálu zo sliznice nosohltanu, jeho
detekcia na prítomnosť častíc vírusu a vyhodnotenie výsledku testu je výkon, ktorý patri plne do kompetencie zdravotníctva. Ten nemôže poskytovať hocikto a hocikde. Podľa zákona o zdravotníckych zariadeniach ho môžu realizovať len zdravotnícki pracovníci v zdravotníckych zariadeniach so zodpovedajúcim materiálno-technickým vybavením. Tieto prevádzkujú poskytovatelia zdravotnej starostlivosti či už civilnej alebo armádnej.
Vláda Slovenskej republiky schválila celoplošné testovanie na základe svojho rozhodnutia v polovici októbra. Na jeho základe boli poverené príslušné rezorty a inštitúcie zabezpečovaním testovania. Inak povedané boli pre túto akciu určené ministerstvá, a to aj a väčšinou mimo akéhokoľvek zdravotníckeho zariadenia.
Uznesenie vlády je však v princípe nižším právnym aktom s nižšou právnou silou i legitimitou ako platné zákony. Celoplošným testovaním za takýchto okolností sa vláda pravdepodobne dostala do rozporu so zákonmi. Podľa zákonov je poskytovanie zdravotnej starostlivosti-čím je nesporne aj odoberanie a vyhodnocovanie vzoriek biologického materiálu–kvalifikovanou osobitne regulovanou činnosťou. Zdravotnú starostlivosť môžu poskytovať len osoby na to oprávnené (poskytovatelia zdravotnej starostlivosti) prostredníctvom kvalifikovaných osôb (zdravotníckych pracovníkov), pritom príslušné miesto výkonu musí spĺňať
prísne zákonné podmienky na materiálno technické vybavenie.
Zrozumiteľnejšie povedané štátne zložky tak nemôžu
vykonávať a vyhodnocovať antigénové testy, ďalej viesť
zdravotnú dokumentáciu a spracovávať súvisiace osobné
údaje, či vôbec vydávať „certifikáty ministerstva
zdravotníctva“ o absolvovaní testu a jeho výsledku. Takéto
neoprávnené vykonávanie aktov zdravotnej starostlivosti môže
byť sankcionovateľné. Činnosť verejných činiteľov, ktorí s a
podieľajú na organizácii tejto akcie, môže dokonca naplniť
znaky skutkovej podstaty trestného činu zneužívania
právomoci verejného činiteľa a prípadne, čo je vecne ešte
závažnejšie, by mohol byť spáchaný aj trestný čin
všeobecného ohrozenia. Ak to vie aj organizačná štruktúra, tak
si môžeme odvodiť extrapolovať aj spôsob kreovania
výsledkov, v zmysle „víťazi píšu dejiny“
II. Neplatný certifikát
Certifikát o vykonaní antigénového testu je možné vyhodnotiť
buď ako lekársky posudok, alebo ako výpis zo zdravotnej
dokumentácie. Na jeho vydávanie má opäť oprávnenie iba
poskytovateľ zdravotnej starostlivosti. A v našom prípade
Ministerstvo zdravotníctva SR nemá žiadne legálne oprávnenie,
či kompetencie takéto certifikáty vydávať. Je
administratívnym orgánom štátnej správy, nie poskytovateľom
zdravotnej starostlivosti. Môže ju riadiť, ale nie vykonávať!
Vydanie potvrdenia
certifikátu o negatívnom náleze
antigénových testov, preto môže byť právne bezvýznamný akt.
Právna bezvýznamnosť sa týka aj akýchkoľvek pravidiel,
zavádzaných vládou, viažucich sa na následné použitie tohto
potvrdenia. Tie tak dnes diskutované „Matovičové“ reštrikcie
resp. priepustky na slobodu, porušujúce akékoľvek právne či
etické kódexy.
III. A ako sa to mohlo spraviť správne?
A ak by sme zobrali do úvahy zmysluplnosť testovania testami
tohto typu či praktickú efektivitu či medicínsku relevantnosť,
a keby vláda komunikovala, tak aj celoplošné testovanie by sa
dalo spraviť v súlade so zákonom. Poskytovatelia zdravotnej
starostlivosti ponúkali svoje služby a chceli sa do testovania
zapojiť. Vláda však ich snahy odmietla. Otázka na mieste .
Prečo?
Stačilo pritom sa s nimi dohodnúť, odberové miesta zariadiť v
existujúcich prevádzkach poskytovateľov, i na mobilných
odberových miestach či v epidemiologických ambulanciách na
tento účel zriadených. Zriadenie takýchto epidemiologických
ambulancií bolo už v lete zákonom umožnené, no štát ich
nedokázal uviesť do praxe (toľko rezonujúca téma v
spoločnosti o využití leta). Takto vydávané potvrdenia
certifikáty poskytovateľmi, by boli v súlade so zákonom a aj
ich právna platnosť, či záväznosť by bola právne uznateľná či
vymáhateľná.
Štát lepšie povedané jeho exekutívna zložka sa však rozhodla
realizovať „tento monštruózny logistický akt“ ,ako sami o ňom
radi hovoria ústami ministra obrany Jaroslava Naďa
historicky najväčšieho, podľa vlastného scenáru. Aj keď nie
úplne v súlade so zákonmi. Osobne i môj priateľ, ktorý mi
napísal svoj názor si myslíme, že orgány činné v trestnom
konaní mali už dávno konať.
1/
pre porušenie Ústavy, keď prezidentku ako vrchnú veliteľku
OS označil premiér ako ceremoniálnu personu, čím porušil
subordináciu, a tak ohrozil bezpečnosť štátu. Vojak nemôže
prevziať práva a povinnosti veliteľa jednotky, bez rozdielu na
akom stu pni sa to stalo. Za socializmu by to bola aj urážka
medzi vojakmi, detto trestný čin, nakoľko aj znevážil pozíciu
vrchného veliteľa a zosmiešnil hlavu štátu.
2/
súvisí to s prvým bodom, nakoľko o masovom zapojení
armády musí byť najprv informovaný jej vrchný veliteľ. Bez
jeho rozkazu: slovne, alebo písomne, sa nemôže konať. A už
vôbec nie tak, že rozhodnutie si nechá najprv schváliť v
zahraničí. Tu sa núka aj domnienka o možnom cudzom
organizovaní. Tu je flagrantné porušenie suverenity štátu na
naj vyššej úrovni. Vlastizrada? Zatiaľ Mu to asi prejde, pretože
všetkých spája, vrátane prezidentky, rovnaké zákulisie. Sú
trasorítkami, zbabelcami, vazalmi a bábkami. Ale ľahko sa
všetko môže zmeniť.
Môj priateľ na záver napísal aj niečo povzbudivé. Tu sú jeho
slová:
Dobrého zdravia, a k tomu dobrú slovenskú slaninku, cibuľu,
cesnáčik a borovičku (pravda, alternatív je v tomto prípade
viac). Naši predkovia vedeli ako na to.
Ale pozor, ktosi sa v tej tme tam škerí. Démon kýš škaredý,
vláčiac ľudí po zemi.… inšpirované Ivanom Kraskom (Ján
Botto), [zo zbierky: Nox et solitudo Verše, úryvok]
Baníci
Démon kýs škaredý, chvost vlečúc po zemi,
ku mne sa priplazil, do ucha šepce mi.
Noc bola hlboká, svetlá už nepláli:
plamenný zrak jeho vo tvári mi okáli.
Krídla jak netopier za väzy poskladal,
tigrovsky zahnutým jazykom vykladal…
O zlate hovoril, o drahých kameňoch,
čo zrejú pod zemou, v modravých plameňoch…..
ЯHR
Zanechajte nám komentár