Podpora zelenej obnovy EÚ: Na opätovné naštartovanie hospodárstva investuje EÚ viac než 2 miliardy EUR do 140 kľúčových dopravných projektov
EÚ podporí hospodárske oživenie vo všetkých členských štátoch finančnou injekciou vo výške takmer 2,2 miliardy EUR nasmerovanou do 140 kľúčových dopravných projektov. Tieto projekty pomôžu vybudovať na celom európskom kontinente chýbajúce dopravné spojenia, podporia udržateľnú dopravu a vytvoria pracovné miesta.
Projekty budú financované prostredníctvom Nástroja na prepájanie Európy
(NPE) – grantovej schémy EÚ na podporu dopravnej infraštruktúry.
S týmto rozpočtom bude môcť EÚ splniť ciele v oblasti klímy stanovené v európskej zelenej dohode.
Veľmi silný dôraz sa bude venovať projektom na posilnenie železníc vrátane cezhraničných prepojení a spojení s prístavmi a letiskami. Vďaka väčšej kapacite a lepším multimodálnym spojeniam s cestnými a železničnými sieťami sa posilní aj vnútrozemská vodná doprava.
V námornom odvetví sa uprednostnia projekty pobrežnej námornej dopravy založené na alternatívnych palivách a inštalácii dodávok energie na pevnine pre prístavy, ktorá by mala priniesť zníženie emisií z lodí v prístavoch.
Komisárka pre dopravu Adina Văleanová v tejto súvislosti uviedla: „Príspevok EÚ na túto kľúčovú dopravnú infraštruktúru vo výške 2,2 miliardy EUR pomôže naštartovať oživenie a očakávame, že
prinesie investície vo výške 5 miliárd EUR.
Projekty, do ktorých investujeme, zahŕňajú vnútrozemskú vodnú dopravu, multimodálne spojenia, alternatívne palivá či rozsiahlu železničnú infraštruktúru.
Nástroj na prepájanie Európy je jedným z našich kľúčových nástrojov na vytvorenie dopravného systému, ktorý odolá kríze, čo je v súčasnosti i z dlhodobého hľadiska životne dôležité.“
EÚ podporí projekty železničnej infraštruktúry nachádzajúce sa v transeurópskej dopravnej sieti (TEN-T) sumou v celkovej výške 1,6 miliardy EUR (55 projektov). Patrí sem projekt Rail Baltica, ktorý pripojí baltské štáty do európskej železničnej siete, alebo cezhraničný úsek železničnej trate medzi nemeckými Drážďanmi a Prahou.
Únia podporí aj prechod na ekologickejšie palivá pre dopravu (19 projektov), a to sumou takmer 142 miliónov EUR. Niekoľko projektov bude spočívať v konverzii plavidiel, tak, aby mohli fungovať aj na skvapalnený zemný plyn (LNG), alebo v inštalácii príslušnej palivovej infraštruktúry v prístavoch.
Infraštruktúra pre alternatívne palivá sa plánuje zaviesť aj v cestnej doprave – konkrétne inštaláciou 17 275 nabíjacích miest v rámci cestnej siete a nasadením 355 nových autobusov.
Deväť projektov prispeje k interoperabilnému železničnému systému v EÚ a plynulej prevádzke vlakov v celej Európe, a to prostredníctvom Európskeho systému riadenia železničnej dopravy (ERTMS).
Modernizácia rušňov a železničných tratí tak, aby vyhovovali zjednotenému Európskemu systému riadenia vlakov, zvýši bezpečnosť, skráti čas cestovania a optimalizuje používanie tratí. Na týchto deväť projektov bude smerovať viac než 49,8 milióna EUR.
Súvislosti
Projekty boli vybrané na financovanie prostredníctvom dvoch súťažných výziev na predkladanie návrhov vyhlásených v októbri 2019 (pravidelná výzva v rámci NPE – Doprava) a v novembri 2019
(výzva v rámci mechanizmu kombinovaného financovania NPE v oblasti dopravy).
Finančný príspevok EÚ sa poskytuje vo forme grantov, pričom miera spolufinancovania sa líši v závislosti od typu projektu.
V prípade 10 projektov vybraných v rámci mechanizmu kombinovaného financovania sa podpora EÚ doplní o dodatočné financovanie zo strany bánk (prostredníctvom úveru, dlhu, vlastného kapitálu alebo
akejkoľvek inej splatnej formy podpory).
Na spolufinancovanie projektov transeurópskej dopravnej siete (TEN-T) v členských štátoch EÚ je v rámci Nástroja na prepájanie Európy (NPE) z rozpočtu EÚ na roky 2014 až 2020 k dispozícii celkovo
23,2 miliardy EUR. Od roku 2014, ktorý bol prvým programovým rokom NPE, bolo spustených šesť výziev na predkladanie návrhov projektov (jedna za rok). Doteraz bolo z NPE podporených celkovo 794 projektov v odvetví dopravy v celkovej hodnote 21,1 miliardy EUR.
Ďalšie kroky
V oboch typoch výziev prijme Komisia formálne rozhodnutie o financovaní už v nadchádzajúcich dňoch, keďže členské štáty EÚ už vybrané projekty schválili. Výkonná agentúra Komisie pre inovácie a siete (INEA) podpíše s prijímateľmi dohody o grante najneskôr do januára 2021.
Ďalšie informácie
- Nástroj na prepájanie Európy na obdobie 2014 – 2019 (prehľad krajín)
Výzva na predkladanie návrhov v rámci NPE za rok 2019 – podrobné informácie o vybraných projektoch (brožúra – 169 strán)
- Mapy železničných projektov EÚ
Zoznam vybraných projektov/zoznam vybraných projektov (mechanizmus kombinovaného financovania)
- Všetky vybrané projekty v jednom zozname
- Otázky a odpovede: Ako sa vyberajú projekty?
- Európsky rok železníc 2021
- Infraštruktúra a investície v doprave
- INEA – Výkonná agentúra pre inovácie a siete
Zanechajte nám komentár