Po stopách Ľudovíta Štúra
V stredu minulého týždňa uplynulo 200 rokov od narodenia Ľudovíta Štúra, ktorý patrí bezpochyby k najvýznamnejším osobnostiam moderných slovenských dejín. Zapísal sa do nich ako ideový tvorca, iniciátor a aktívny realizátor zmien slovenskej spoločnosti v mimoriadne citlivej etape jej vývoja, v čase prechodu od stavovskej k občianskej spoločnosti. Svojou mnohostrannou činnosťou sa zaslúžil o rozvoj slovenského národného hnutia, ktoré pod jeho vedením nadobudlo schopnosť viesť zápas za národné práva Slovákov v ťažkých podmienkach národnostného útlaku, ústiaceho do snáh o pomaďarčenie Slovákov. Hlavným cieľom životného snaženia Ľudovíta Štúra bolo povzniesť Slovákov na úroveň vyspelých európskych národov. Príhovor Ľudovíta Štúra spred 200 rokov je nanajvýš aktuálny aj v dnešnom 21. storočí.
V stredu 28. októbra si aj v Základnej škole na Ulici Komenského vo Svite pripomenuli 200. výročie narodenia nášho velikána Ľudovíta Štúra. „Celý rok 2015 je vyhlásený za rok Ľudovíta Štúra a ani naša škola nemohla ostať pozadu a rozhodli sme sa zorganizovať pre žiakov akciu Po stopách Ľudovíta Štúra. Od jeho štúdií cez učiteľskú kariéru, noviny a jeho peripetie s uzákonením spisovnej slovenčiny, až po jeho činnosť v revolúcii. K týmto udalostiam sú pripravené aktivity pre žiakov,“ povedala učiteľka slovenského jazyka a autorka projektu Simona Starinská. Projekt Po stopách Ľudovíta Štúra sa začal v učebni, kde sa žiaci preniesli do roku 1829 a ocitli sa v evanjelickom lýceu, kde pôsobil profesor Palkovič, v podaní žiaka 8. ročníka Tomáša Jackoviča, ktorý mladého Ľudovíta učil. Bol to práve on, ktorý správnym smerom usmernil aj neskoršie kroky a činy Ľudovíta Štúra. Žiaci si v triede evanjelického lýcea mohli vyskúšať písanie s perom, ktoré si máčali do atramentu. Všetci sa zhodli, že vďaka výdobytkom dnešnej doby a vynálezu guličkového pera sa nemusia trápiť s machuľami, špinavými rukami a celým stolom s výsledným efektom, za ktorý by ich nepochválili ani učitelia a ani oni sami by nemohli byť na seba hrdí. Postupne prechádzali jeho životom a dianím na Slovensku. Nechýbala ani redakcia Slovenských národných novín s prílohou Orol Tatranský, kde žiaci pripravovali strany do novín a lepili dobové články.
„Myslíme si, že je to pre deti zaujímavejšie učenie, ako keby sme iba sedeli v triede a o Štúrovi rozprávali. Určite si z takéhoto zážitkového učenia viac odnesú. Od začiatku školského roku sa osobnosti Ľ. Štúra venujeme intenzívnejšie a myslím si, že dnes už deti vedia, kto to bol a čo pre našu spoločnosť priniesol. Pozerajú sa na neho s rešpektom a uznaním. Sú radi, že sa nemusia učiť a rozprávať po maďarsky,“ dodala Starinská.
Do projektu Po stopách Ľudovíta Štúra sa zapojili žiaci, ktorí sa vo vyučovacom procese už s osobnosťou Štúra a štúrovcov stretli, teda žiaci siedmeho až deviateho ročníka. V tomto školskom roku v základnej škole vznikli noviny Komeňáčik, ktoré zachytávajú život v škole i mimo nej. Žiaci si sami mapujú dianie nielen školských aktivít, ale i v meste a zaznamenávajú bohatý a pestrý študentský život.
(pks)
Zanechajte nám komentár