Plynová nočná mora Slovenska a „force majeure“
Áno, force majeure. Čítať „fors mažor“, po slovensky, vyššia moc. Mora každého obchodníka. Pretože ak sa vyskytne neplnenie kontraktu z titulu vyššej moci, je všetko v háji. Slušne povedané. Žiadna poisťovňa vás pre následky tzv. vyššej moci nepoistí. Je tu však jedna nádej: že sa obe zmluvné strany dohodnú.
Čo by sme mali urobiť, aby sme to odvrátili?
Keby si politici veľmi podrobne preskúmali, aké sú podmienky Gazpromu pre dodávky plynu a aké sú zákonné nariadenia prezidenta Ruskej federácie, vedeli by, čo urobiť. Prestali by robiť hlúposti politicky a začali by myslieť štátnicky v prospech svojho obyvateľstva. Dodávateľ ruského plynu Gazprom koná v obchodnom zmysle podľa postupov „vis major“, ak chcete, force majeur, teda po slovensky, vyššej moci. Dodáva totiž plyn cez vojnovú Ukrajinu. A je iba na ňom ako dodávateľovi, či sa rozhodne tie dodávky „stopnúť“ sám, pretože idú cez vojnové územie, alebo „počká“, kým nejaké ostreľovanie či bombardovanie neodstaví tok plynu samo. To by bolo, samozrejme, spojené s veľkými škodami, výbuchmi, stratami ľudských životov… takže aj dodávateľ Gazprom riskuje: bez problémov by dnes mohol zavrieť kohútiky toku plynu z titulu „force majeure“.
Jednou z týchto príčin označených ako vis major je vojna alebo politické rozhodovanie v krajine jednej zo strán kontraktu. Vtedy môže druhá strana bez sankcií odstúpiť od kontraktu (to môžu urobiť Rusi a nám zostanú nasadené „somárske uši“ debilných diletantov, pretože Brusel i náš premiér kričali niečo o okamžitom stopnutí dodávok), alebo si v tom prípade môžu za dodávku stanoviť isté podmienky. Napríklad zmenu dodacích termínov, zmenu platobných podmienok… a áno – to sa deje. Ak má ruský dodávateľ embargovaný prístup k eurám a dolárom, potom si férovo požiada o vyplatenie za plnenie v mene, ktorú používa. V ruských rubľoch. U ministra hospodárstva R. Sulíka v ten jeden deň mu to svitlo, ale potom sa dal ukameňovať politicky a masmediálne… nuž, čakajú nás časy: čaká nás cesta do praveku slovenskej civilizácie… zopakujme si to znova:
„A stačí pritom vyhlásiť štátnicky, že zachovanie toku plynu a ropy existujúcimi kanálmi (ropovodom a plynovodom) na našom území – to je náš národný záujem Slovenskej republiky.“
To by však musel za Slovensko vyhlásiť nejaký skutočný štátnik, ale nie títo diletanti, čo teraz „vládnu“.
A stačí tak málo… povedať NIE!
A stačí, aby minister hospodárstva a minister financií Slovenskej republiky dali suverénny pokyn v záujme štátu Slovenskej republiky, na nákup rubľa len s cieľom pravidelných platieb za plyn a v budúcnosti za ropu. Je to iba technicko-obchodné rozhodnutie v zmysle národného hospodárstva Slovenska. Nič iné v tom neviďme. V prípade záujmu oboch strán pokračovať v kontrakte a dodávkach plynu, nič nie je nemožné a „vyššiu moc“ možno prekonať.
Ako je to definované v kontraktoch?
Uveďme príklad: Tu je výňatok z jedného reálneho kontraktu v zahraničnom obchode, z kontraktu v hodnote pol milióna eur (iný tovar, iná doba): bod 9 kontraktu:
9. FORCE MAJEURE
9.1. None of the Parties will bear responsibility for full or partial default of any of the duties if default will be a consequence of such circumstances as flood, fire, earthquake and other acts of nature, and also war or military actions which have arisen after the conclusion of the Contract.
9.2. If any of such circumstances have directly affected well-timed performance of the obligations under the present Contract, the performance is respectively postponed for the term these circumstances last.
9.3. If the impossibility of full or partial performance of obligations lasts more than two months, the Parties have the right to terminate the Contract fully or partially. In this case either the Seller or the Buyer should not claim any compensation for possible losses (including charges).
V preklade:
9.1. Ani jedna zo strán kontraktu nenesie zodpovednosť za úplné alebo čiastočné neplnenie v povinnostiach kontraktu, ak je tento nezdar zapríčinený takými okolnosťami, ako záplavy, oheň alebo iné prírodné deje, a tiež vojna alebo vojenská akcia, ktorá vznikla po uzatvorení kontraktu.
9.2. Ak ktorákoľvek z príčin má priamo vplyv na dodržanie uskutočnenia záväzkov podľa tohto kontraktu, záväzok môže byť pozdržaný, kým trvá príčina.
9.3. Ak nie je možné úplné ani čiastočné plnenie záväzkov viac ako dva mesiace, strany kontraktu majú právo ukončiť kontrakt čiastočne alebo úplne. V takom prípade ani Predajca, ani Kupujúci nemajú právo požadovať žiadnu náhradu (kompenzáciu) vzniknutých škôd (vrátane nákladov).
Tu je najdôležitejšie uvedomiť si pojem: VOJNA alebo VOJENSKÁ AKCIA.
Ak jedna zo strán kontraktu nemôže splniť záväzok – a to práve pre vojnu alebo vojenskú akciu, druhá strana kontraktu s tým nič neurobí. Ibaže by dokázala (napríklad veľmi konkrétne v prípade Ukrajiny), že dodávky plynu prerušené neboli a že plyn je dodávateľ schopný dodávať naďalej. Ak sa jedna zo strán kontraktu rozhodne požadovať za plnenie dodávok inú menu, ako bola pôvodne dohodnutá z titulu vojenskej akcie a politického rozhodnutia druhej strany na túto vojenskú akciu, druhá strana s tým nič neurobí a zmena meny, v ktorej sa má platiť, je iba vecou dohody.
Ak sa strany nedohodnú – plynu NEBUDE. Vážne si myslíte, že sú súčasní podnikatelia a obchodníci takto hlúpi ako ich vlády a politici?
Pretože problém na Slovensku je, že sme sa podriadili čisto politickému rozhodnutiu Bruselu, či dokonca USA, ktoré nie je podchytené právnymi normami a takto dávame najavo podriadenosť a nesamostatnosť. Tak toto nebolo ani za éry RVHP.
Ak by konali slovenskí politici štátnicky tak ako maďarskí, iba tu by bola nádej, že PLYN BUDE…
Poteší nás, ak vás článok obohatil o iný uhol pohľadu a ďakujeme vopred, ak podporíte ľubovoľnou čiastkou slobodu slova na náš účet v ČSOB IBAN:SK80 7500 0000 0040 1415 4359
Zanechajte nám komentár