Oldtimer Rallye Tatry po prvýkrát v Kežmarku
Neopakovateľnú atmosféru zašlých čias zažili Kežmarčania vo štvrtok minulého týždňa, keď do mesta prišlo 60 nablýskaných veteránov. Pekné počasie prilákalo na námestie množstvo zvedavcov, milovníkov starých automobilov, ale i okoloidúcich, ktorí sa kochali staručkými veteránmi, ktoré patrili skôr do múzea ako na cesty. Majitelia týchto niekoľkotisícových skvostov ich prišli prevetrať v rámci podujatia Oldtimer Rallye Tatry.
Tento ročník sa niesol v znamení kráľovského purpuru. Do Kežmarku prišli autá s posádkami z Anglicka, Nemecka, Rakúska, Kanady, Česka, Poľska a nechýbalo ani domáce zastúpenie zo Slovenska. „Prvýkrát sme prišli do Kežmarku. Všetci títo účastníci žijú s podujatím už ôsmy rok. Bez nich by Oldtimer Rallye Tatry nebol. Každý rok máme iný live motív a tento rok je to kráľovská purpurová farba. Doposiaľ sme s veteránmi boli najvyššie ako sa dá dostať – na Kráľovej holi. Samozrejme k nevôli ochranárom, ale musíme ľuďom ukázať, čo je na Slovensku najkrajšie a to je aj jedným z cieľov tohto dlhoročného podujatia. Každý jeden ročník je niečim zvláštny,“ uviedol hlavný organizátor jedného z najprestížnejších stretnutí veteránov na Slovensku Jaros-lav Petran (na snímke).
V štyroch etapách čakali účastníkov kráľovské mestá Kežmarok, Levoča, ale hlavným ťahadlom boli Vyšné Ružbachy. Princezná Izabela s grófom Zamojským dali postaviť kúpeľnú budovu Biely dom a Ružbachom, podľa Petrána, dali tvár práve oni. Princezná Izabela bola španielska infantka a preto ich cesta viedla práve tam.
Vzácne historické vozidlá prešli takmer 400 km po členitých cestách Liptova a Spiša. Prvá etapa odštartovala vo štvrtok predpoludním v Liptovskom Mikuláši a viedla cez kráľovské a historické mestá a obce Hybe, Východná, Važec, Štrba do Levoče a cez obec Vrbov do Kežmarku. Rely neskôr pokračovalo cez Spišskú Belú až do Vyšných Ružbách. Prvý deň absolvovali 137 km. Druhá etapa z Vyšných Ružbach, cez Nestville Park v Hniezdnom, Spišskú Belú, Tatranskú Lomnicu, Starý Smokovec, Štrbské Pleso, Pribylinu a Liptovský Hrádok do Liptovského Mikuláša merala 123 km. V 3. etape, s traťou dlhou 108 km, prechádzali veteráni cez L. Mikuláš – Jakubovany – Jamník – Závažnú Porubu – Pavčinu Lehotu – Bobrovník – L. Vlachy – Gino Paradise Bešeňovú späť do L. Mikuláša. Posledná, štvrtá etapa mala 14 km a išlo o spanilú jazdu po Liptovskom Mikuláši.
Diváci a obdivovatelia videli okrem veteránov aj niekoľko skvostov a rarít, ktoré boli vyrobené zhruba od roku 1906. Napríklad elektromobil alebo parný monocykel. Po cestách Liptova a Spiša pútali pozornosť ľudí Jaguáre, Citroëny, škodovky. Okoloidúce autá ich trúbením zdravili a ľudia udivene ukazovali prstom hore. „Tešia nás uznanlivé pohľady a entuziazmus okolo toho. Ľudia sú dobroprajní a ešte si na veľa áut spomínajú. Vôňu benzínu máme v krvi a obetujeme aj dosť dukátov. Ale akonáhle raz privoniate k veteránom, už sa toho nezbavíte,“ s úsmevom konštatoval riaditeľ Oldtimer Rallye Tatry Jaroslav Petran. Milovníci historických vozidiel a organizátori už dnes rozmýšľajú nad ďalším ročníkom a vedia, ako bude vyzerať. Podľa Petrána sa už dnes môžu všetci tešiť na budúci rok. (pks)
Zanechajte nám komentár