O cestách, chodníkoch a parkoviskách vo Svite
Hovoríme s: Ing. Dášou Vojsovičovou, poslankyňou Mestského zastupiteľstva Svit
Počas ostatného mestského zastupiteľstva vo Svite, ktoré sa uskutočnilo 25. januára, ste okrem iného rozhodovali aj o projekte Obnova a výstavba miestnych komunikácií v meste. Projekt sa týkal chodníkov, ciest a parkovacích miest vo Svite, najmä v obytných zónach, ktoré sú zanedbané a v časti Pod Skalkou. Ktoré lokality boli v pláne realizácie a za aké ceny?
Áno, tento projekt bol jedným z bodov programu. Ide o projekt, ktorý bude realizovaný v dvoch etapách v celkovom objeme 5,1 mil. eur. Tieto prostriedky sme mali získať formou špeciálneho financovania – kedy zhotoviteľ na svoje náklady stavbu zrealizuje a mesto bude po dobu 10 rokov splácať 150 tisíc eur ročne. 1. etapa mala byť realizovaná v tomto roku v objeme 1,5 mil. eur a v jej rámci malo byť vybudovaných 900 m dláždených a asfaltovaných chodníkov, 1,1 km asfaltovej cesty a 250 parkovacích miest. Navrhované boli lokality na Uliciach Štúrova (57 parkovacích miest), Kukučínova – 9. mája (99 parkovacích miest), Jilemnického (počet parkovacich miest nebol špecifikovaný) a obslužná komunikácia pri Ihlatexe na Mierovej. Ďalej MŠ Pod Skalkou s výstavbou chodníka a rozšírenia časti Ul. školská s pozdĺžnym parkoviskom a v časti Pod Skalkou chodník od podjazdu ku kostolu. Následne, ak mesto bude disponovať potrebnými finančnými zdrojmi, môže začať 2. etapa s vyčerpaním finančných prostriedkov do objemu 5,1 mil. eur.
Aký je váš názor na tento projekt?
Komunikácie – či už cesty, chodníky, alebo len úzke chodníčky a schody v našom meste žiaľ, nie sú v dobrom stave. Uvedomujem si, že je potrebné zaoberať sa ich obnovou a rekonštrukciou. Ak chceme ísť do tak finančne náročného projektu, ktorý mesto zaťaží na 10 rokov, musíme tento projekt pripraviť seriózne. Už na zastupiteľstve v decembri minulého roka som sa na tento projekt pýtala. Primátor pán Škvarek ma informoval, že nie je stanovený čas realizácie, ale hneď po Novom roku bol projekt na zasadnutí finančnej komisie predložený na posúdenie. Nepovažujem za relevantné, aby bol taký závažný projekt predložený na posúdenie len cez projektovú dokumentáciu. Chýbala mi finančná analýza porovnania plánovaných nákladov na m2 tohto projektu s cenami napr. už realizovaných rekonštrukcií v meste.
Bola poslancom predložená aspoň približná finančná analýza porovnania tohto projektu?
Nie, zo strany mesta nebolo pripravené ani orientačné porovnanie cien. Mám k dispozícií porovnanie, kde je cena na m2 tohto projektu porovnaná s cenami stavieb už zaradených do majetku mesta. Napríklad na Ul. I. Krasku – náklady 90 903,62 €, 1 060 m2 (cesta), 347m2 (parkovacie miesta – dlažba) – náklady na 1 m2 predstavovali 64 €. Ďalej to bola Ul. priečna s nákladmi 82 752,38 €, 2 192 m2, náklady na 1 m2 boli 38 €. V tomto novom projekte by sme mali upravovať 10 600 m2 chodníkov ciest a parkovacích miest, pričom by náklady na 1 m2 predstavovali 141 €.
Je ťažké porovnávať tieto sumy vzhľadom na to, že na každom objekte boli vykonávané iné práce, použité rozdielne materiály… Napriek tomu si ale myslím, že taký výrazný rozdiel by byť nemal.
Má mesto aspoň časť finančných zdrojov na takýto projekt, alebo sa táto investícia má financovať len z úveru?
Pri mestskom zastupiteľstve pracujem aj vo finančnej komisii a teda disponujem aj informáciami o hospodárení mesta. Pri súčasnom „nehospodárení,“ keď mesto utráca priveľa prostriedkov na svoju vlastnú réžiu, je nezodpovedné spoliehať sa len na výber podielových daní. Určite by veci napomohlo aj podrobné predloženie rozpisu zdrojov príjmov, z ktorých by bol úver splácaný.
Na už spomínanom januárovom zastupiteľstve boli v rozprave prednesené aj ďalšie predstavy o realizácii projektu , ktoré neboli zo strany mesta vysvetlené. Išlo o oblasť verejnej súťaže v 2. etape. Nejasný projekt, nejasné financovanie, takže nie iba ja, ale aj ďalší poslanci hlasovaním projekt neodsúhlasili.
Pre mesto je investícia 1,5 mil. a možno až 5 mil. eur veľkým záväzkom a bez rezervy je len problematické s takýmto projektom vôbec začínať. Splácaním úveru, by sme zastavili na dlhé roky ďalšie investície na budovách vo vlastníctve mesta. Napríklad, v zlom stave máme plaváreň, Stacionár pre dôchodcov a ďalšie, ktoré si vyžadujú našu pozornosť. Sú to i iné oblasti života mesta, ktorým sa tiež musíme venovať, pretože naši občania si to zaslúžia.
To znamená, že cesty, chodníky a parkoviska sa v obytných zónach opravovať nebudú?
To určite nie, budú, veď aj v minulosti sa opravovali aj bez zadĺženia, resp. z projektov, na ktoré prispela Európska únia alebo štát. O požiadavkách z jednotlivých lokalít vieme od občanov a samozrejme, musíme ich riešiť. Ale prečo bez diskusie, dajme si viac času a nesúrme takéto veľké investície, na ktoré si musíme požičiavať. Budujme to, na čo máme, resp. vytvorme si dostatočný fond, z ktorého môžeme takého investície aj zaplatiť.
O tomto projekte obyvatelia informovaní neboli rovnako, ako o rekonštrukcii cesty na Ul. I. Kraska a jednosmerke na Komenského. Ako je to s informovanosťou v meste?
Pri komunikácií s obyvateľmi zisťujem, že v oblasti informovanosti v našom meste je potrebné zapracovať. Máme noviny, webovú stránku, vývesnú tabuľu pred MsÚ, informačné panely. V novinách ale častejšie hovoríme o tom, čo bolo a nie o tom čo pripravujeme a aktualizácia webovej stránky je tiež veľmi skromná. V minulosti som pripomienkovala jej aktualizáciu a o vývesnej tabuli vie málo kto. Informačné panely sú v prenájme mimomestskej agentúry, kde sú propagované reklamy. Občan môže získať informácie o tom, čo sa prerokováva na zastupiteľstvách, na webovej stránke mesta sú k dispozícií zápisnice z rokovaní zastupiteľstiev, ale občan má napríklad veľmi málo možností dozvedieť sa o interpeláciách poslancov a hlavne o odpovediach interpelovaných. Možno by obyvatelia privítali aj verejné diskusie a stretnutia s vedením mesta a poslancami. Na druhej strane, a to budem kritická, zo strany našich obyvateľov je veľmi malý záujem o to, čo sa v meste robí. Veď predsa mestské zastupiteľstvá sú verejné, môže tam prísť každý občan a byť viac informovaný. Ale akoby nám chýbal lokalpatriotizmus a chuť v prospech mesta niečo urobiť a prispieť ku spokojnejšiemu životu všetkých občanov.
Ľudmila Rešovská
Zanechajte nám komentár