Neprehliadnuteľní účastníci cestnej premávky
Na cestách sú neprehliadnuteľné a u ostatných účastníkov cestnej premávky vzbudzujú rešpekt. Nákladné auta a autobusy. Pre získanie oprávnenia viesť tieto vozidlá sú stanovené prísnejšie podmienky ako pre osobné auto. Žiadateľ o vodičské oprávnenie na nákladné autá (skupina C) musí mať minimálne 21 rokov a na autobusy (skupina D) 24 rokov. Pre obe skupiny zároveň platí, že žiadateľ už musí byť držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B. Aj pri samotných záverečných skúškach v autoškole absolvujú budúci vodiči nákladných áut a autobusov iné testy ako na osobné auto a zároveň musia získať väčší počet bodov (minimálne 53 z 55) ako pri testoch na osobné auto (minimálne 50 z 55). Navyše na nich čaká skúška z konštrukcie vozidla a taktiež musia absolvovať psychotesty. To však nie je všetko, ak aktívne jazdia, musia každých 5 rokov absolvovať psychotesty a lekársku prehliadku. Ich závery musia byť samozrejme kladné.
Aj keď v prípade vodičov nákladných áut a autobusov ide zväčša o vodičov – profesionálov, ani im sa dopravné nehody nevyhýbajú. Od začiatku tohto roka až do konca septembra evidujeme na cestách Prešovského kraja celkovo 1 496 dopravných nehôd, pri ktorých prišlo o život 22 osôb, 146 ľudí sa zranilo ťažko a 677 ľahko. Vodiči motorových vozidiel zavinili 1 317 z celkového počtu dopravných nehôd.
Vodiči nákladných motorových vozidiel pritom zavinili 120 dopravných nehôd s následkami 1 osoba usmrtená, 9 zranených ťažko a 60 ľahko. Najčastejšími príčinami nehôd nákladných áut bolo na prvom mieste porušenie povinnosti vodiča (43 DN), na druhom nedodržanie vzdialenosti medzi vozidlami (12 DN) a nesprávny spôsob jazdy (12 DN) a na treťom nedovolená rýchlosť jazdy (11 DN).
Vodiči autobusov zavinili za spomínané obdobie 8 dopravných nehôd, bez usmrtenej osoby. Ťažko sa zranila 1 osoba a ľahko 21. Ak sa pozrieme na príčiny dopravných nehôd autobusov, tak 2 nehody boli z dôvodu porušenia povinnosti vodiča, ďalšie 2 z dôvodu nedodržania vzdialenosti medzi vozidlami a ďalšie 2 z dôvodu nesprávneho otáčania a cúvania. Nesprávny spôsob jazdy bol príčinou1 dopravnej nehody a nesprávne predchádzanie bolo príčinou taktiež 1dopravnej nehody autobusu.
Vodiči nákladných áut a autobusov by mali byť zvlášť dôslední v dodržiavaní pravidiel cestnej premávky ako aj predvídaví. Ich veľkosť a váha sú faktormi, ktoré majú výrazný vplyv pri kolíznych situáciách. Brzdná dráha je dlhšia, manévrovateľnosť je náročnejšia a potreba priestoru na ceste väčšia. Následky pri nehodách pritom môžu byť až katastrofálne. Či už pri strete s iným vozidlom alebo aj len samostatne. Zodpovednosť za seba a iných musí byť na prvom mieste.
Okrem dodržiavania základných povinnosti vodičov, maximálne povolenej rýchlosti, bezpečnej vzdialenosti medzi vozidlami, správneho spôsobu jazdy, ktoré platia pre všetkých vodičov, by vodiči nákladných áut nemali zabúdať na bezpečné upevnenie nákladu a dodržiavanie hmotnostných limitov. Spolu s vodičmi autobusov by nemali zabúdať aj na dodržiavanie doby jazdy a odpočinku, technický stav a samozrejme zákaz požívania alkoholických nápojov a iných návykových látok pred a počas jazdy. Aj keď sa to môže niekomu zdať nepravdepodobné, stretli sme
sa už aj s prípadmi kedy vodič kamióna s návesom, ale aj vodič autobus s cestujúcimi, jazdili pod vplyvom alkoholu.
V severných a horských častiach Slovenska sme už mali prvý sneh, preto pripomíname, že vodič vozidla je pred jazdou povinný z neho a z nákladu odstrániť kusy ľadu a snehu, ktoré by sa počas jazdy mohli uvoľniť. Nákladné vozidlá a autobusy musia byť vybavené zimnými pneumatikami aspoň na jednej z hnacích náprav, v čase od 15. novembra do 31.marca a mimo tohto obdobia v prípadoch, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad, alebo námraza.
Zanechajte nám komentár