Najviac ošetrených tvorili českí turisti
V roku 2016 letela spoločnosť AIR-TRANSPORT EUROPE, ktorá prevádzkuje všetkých sedem staníc Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (VZZS) na Slovensku, svojimi záchranárskymi vrtuľníkmi a medicínskymi lietadlami na pomoc 1725 pacientom, čo predstavuje nárast oproti roku 2015 o 4,5%. Vo vzduchu tak celkovo strávili piloti 1695 hodín. Výrazným rozdielom oproti roku 2015 bol nárast primárnych zásahov v teréne. Tam boli naše posádky vyslané 1199 krát, čo je o 56% (430 výjazdov) viac ako uplynulý rok. V rámci týchto zásahov sme do nemocníc prepravili 137 detských a 1062 dospelých pacientov. U detí išlo najčastejšie o rýchly a šetrný transport do nemocníc s poraneniami následkom dopravných nehôd. Ďalším indikátorom zásahu u detí boli popáleniny a obareniny (25 prípadov). S týmito pacientmi smerovali leteckí záchranári priamo do popáleninových centier. Najčastejšou príčinou vyslania záchranárskych vrtuľníkov k dospelým boli tak ako po minulé roky náhle srdcové zlyhania, konkrétne s diagnózou akútny infarkt myokardu. Tie tvorili 41% z počtu ošetrených pacientov v rámci primárnych zásahov. Vďaka neodkladnému a rýchlemu transportu vrtuľníkom dokáže byť týmto pacientom poskytnutá nevyhnutná špeciálna starostlivosť v najkratšom možnom čase. Medzi ďalšie časté indikácie zásahov patrili úrazy spôsobené pádom z výšky a lesné úrazy pilčíkov v ťažko dostupnom lesnom teréne. Najviac práce mali posádky tradične počas letných mesiacov. V uplynulom roku takmer 13% pacientov tvorili turisti, ktorým leteckí záchranári najčastejšie pomáhali v nedostupnom teréne. (V troch prípadoch išlo o turistov zasiahnutých bleskom a v troch prípadoch zasypaných lavínou.)
Počas zimných mesiacov boli leteckí záchranári prevažne privolávaní na lyžiarske svahy, kde ich pomoc potrebovali najmä lyžiari, medzi ktorými v mnohých prípadoch dochádzalo ku vzájomným zrážkam. V rámci tejto skupiny išlo najmä o poranenia hlavy, chrbtice a dolných končatín.
Z celkového počtu ošetrených pacientov pri primárnych zásahoch tvorili takmer 9% cudzinci. Z nich najviac pomohli letecké záchranárske tímy českým občanom pri úrazoch počas túry alebo lezenia v horách. V ťažko dostupných oblastiach uskutočnili leteckí záchranári záchranné akcie s použitím palubného navijaku v 154 prípadoch, čo je o 26% viac ako v roku 2015. Najviac výjazdov (309) bolo zaznamenaných zo strediska Banská Bystrica, nasledovali Košice – 270 výjazdov a napokon Poprad so svojimi 255 výjazdmi. Popradské posádky pri týchto akciách použili v 40 % lanovú techniku.
Významnú úlohu zohrávajú aj medicínske prevozy pacientov za účelom plánovanej transplantácie orgánov nielen doma, ale predovšetkým v zahraničí. Z celkového počtu medicínskych prevozov ich tvorilo až 82%. Najčastejšie, až 65% išlo o pacientov s plánovanou transplantáciou pečene v špecializovanom zariadení v nemeckom Essene. Vo väčšine prípadov sa jednalo o novorodencov a deti do dvoch rokov. Ďalšiu skupinu (16%) tvorili pacienti s plánovanou transplantáciou srdca. Či už ide o prevoz orgánu, príjemcu alebo samotného transplantačného tímu vrtuľníkom alebo prúdovým lietadlom, logistika svojím spôsobom nepochybne prispieva k úspešne vykonanému zákroku.
„Dlhodobým zámerom našej spoločnosti je modernizácia a značná investícia do letového parku. V decembri pribudli do našej flotily 3 nové vrtuľníky Bell 429, ktoré budú postupne uvedené do prevádzky leteckej záchrannej služby na Slovensku. V uplynulom roku sa nám tiež podarilo expandovať do zahraničia. V českom tendri na prevádzkovanie leteckej záchrannej služby sme sa uchádzali o prevádzku troch stredísk. V dvoch strediskách, Olomouc a Ústí nad Labem, sme boli úspešní. Od januára tohto roka sme začali prevádzkovať LZS na základni v Olomouci. Na uzavretie zmluvy v Ústí nad Labem stále čakáme,“ uviedol Ing. Ján Kuboši, riaditeľ Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby AIR-TRANSPORT EUROPE.
„Ani v najhoršom sne sme nečakali, že uplynulý rok zasiahne našu spoločnosť opäť veľká tragédia. Počas záchrannej akcie neďaleko obce Strelníky sme, žiaľ, prišli o skvelých kolegov a priateľov, ktorí spolu s prevážaným pacientom tragicky zahynuli. Obrovské prázdno ostalo v našom kolektíve a je nesmierne ťažké vyrovnať sa so skutočnosťou, že naši kolegovia sa už nevrátia do záchranárskeho tímu ATE. Verím, však, že aj oni by si priali, aby sme poslanie zachraňovať a pomáhať iným plnili aj naďalej, tak ako to s plným nasadením robili aj oni,“ uzatvára riaditeľ VZZS ATE Ing. Kuboši.
Zanechajte nám komentár