Monitor 2015 – testovanie už aj elektronicky
Celoslovenské testovanie žiakov 9. ročníka základných škôl sa tohto roku uskutočnilo 15. apríla. Monitoru 2015 sa zúčastnilo okolo 41 593 žiakov z 1 448 základných škôl Slovenska.
Testy písalo 38 824 žiakov z 1 309 škôl s vyučovacím jazykom slovenským, 2 751 žiakov zo 137 škôl s vyučovacím jazykom maďarským a 18 žiakov z 2 škôl s vyučovacím jazykom ukrajinským. Testovania sa zúčastnilo aj 2 825 žiakov so zdravotným znevýhodnením, okrem žiakov s mentálnym postihnutím. Pre žiakov, ktorí sa z vážnych, najmä zdravotných dôvodov nemohli zúčastniť testovania v riadnom termíne, je určený vo vybraných školách náhradný termín, ktorý bol určený na 21. apríl 2015. V tomto školskom roku žiaci písali testy z matematiky v slovenskom a maďarskom jazyku, zo slovenského jazyka a literatúry, maďarského jazyka a literatúry, ukrajinského jazyka a literatúry a slovenského jazyka a slovenskej literatúry.
O testovaní žiakov v rámci Monitoru 2015 sme hovorili so zamestnankyňami školských úradov, ktorých hlavnou náplňou je metodická a odborná pomoc riaditeľom pri zabezpečovaní preneseného výkonu štátnej správy na úseku školstva. Okrem preneseného výkonu štátnej správy školský úrad poskytuje odbornú a poradenskú pomoc aj školám a školským zariadeniam v originálnych kompetenciách obcí – MŠ, ŠKD, ZUŠ, CVČ a ŠJ.
Školský úrad Veľký Slavkov so sídlom v Poprade zastrešuje 23 obcí, ktoré sú zriaďovateľmi základných škôl v okrese Poprad, štyri obce sú z okresu Kežmarok a jedna obec z Levoče.
„Vzhľadom k slobodnej voľbe majú obce možnosť sa sami rozhodnúť, pod ktorý školský úrad budú patriť. Väčšinou sa prikláňajú ku školskému úradu podľa toho, čomu sa príslušný úrad venuje. V našom regióne majú mestské školy spoločného menovateľa – nedostatok žiakov, v obciach sú to zase rómske deti a tieto školy sa zaoberajú inými problémami, ako školy v mestách,“ uviedla Mgr. Alena Madzinová (na snímke), odborná zamestnankyňa Školského úradu Veľký Slavkov. Medzi najzávažnejšie problémy podľa Madzinovej patrí nedostatok miest v školách, zmenné vyučovanie, alebo musí byť prispôsobené pre žiakov zo znevýhodneného prostredia. Z týchto obcí väčšinou žiaci majority prechádzajú do miest.
„V tomto školskom roku bola novinkou zmena termínu testovania žiakov. V minulých rokoch sa testovanie uskutočnilo v marci, tento rok bolo posunuté na apríl. Vďaka našim pripomienkam zo základných škôl ministerstvo urobilo zmenu. V tomto roku overujeme, či sa všetko stihne o mesiac neskôr, vzhľadom k tomu, že mnohé stredné školy budú využívať testovanie deviatakov ako náhradu za prijímacie pohovory,“ povedala Alena Madzinová.
V tomto roku nastala oproti minulému zmena aj vo forme testovania a prvýkrát sa testovali žiaci elektronicky, prostredníctvom internetu. Podľa Madzinovej nie všetky školy sú vhodné na takéto testovanie, či už pre rýchle internetové zabezpečenie, alebo pre zastaralé počítačové vybavenie. „Školy venujú veľmi veľkú pozornosť testovaniu. Už od začiatku roka pripravujú učitelia žiakov na monitor. V podstate sme nezaznamenali žiadne väčšie problémy a čo sa týka žiakov, tento rok boli podľa nich náročnejšie úlohy zo slovenského jazyka, ako z matematiky“ ukončila Madzinová.
Do pôsobností Školského úradu v Poprade patrí 14 základných škôl z miest Poprad, Svit, Vyšné Hágy, Starý Smokovec a Vysoké Tatry, v ktorých sa v tomto školskom roku pripravovalo približne 580 žiakov deviatych ročníkov. „Tento rok sme mali v jednej škole aj školskú inšpekciu. Problémy sme nezaznamenali žiadne, pretože kapacity máme dostatočné a všetko bolo splnené podľa predpisov. Musím povedať, že žiaci v mestách sú nad celoslovenským priemerom. Určite žiaci z popradských škôl majú väčšiu rivalitu a konkurenciu ako možno v obciach, pretože o úspech musia bojovať,“ povedala PaedDr. Edita Pilarová vedúca oddelenia školstva, mládeže a športu MsÚ Poprad. (pks)
Zanechajte nám komentár