Juhozápadný obchvat začnú stavať v júni
Prešov juhozápadný obchvat predsa len dostane. Vo štvrtok 6. apríla Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu na vybudovanie úseku D1 Prešov západ – Prešov juh. Udialo sa to za prítomnosti ministra dopravy a výstavby SR Árpáda Érseka.
S výstavbou dlho očakávaného úseku sa začne 1. júna tohto roku, do užívania by mal byť odovzdaný v roku 2021. Súťaž na juhozápadný obchvat Prešova vyhralo združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia. Vysúťažená suma bola vo výške 356 milióna eur. Minister Árpád Érsek po rokovaniach s dodávateľmi zlacnil stavbu o 15,2 milióna eur.
„Podpisu zmluvy predchádzali silné jednania. Dohodli sme sa na cene, ktorá je pre mňa prijateľná. Fandím tomu, aby cesta bola včas postavená, v dobrej kvalite, aby sa Prešovčanom a cestujúcim smerom do Poľska alebo Maďarska uľavilo. Je to naším cieľom,“ uviedol Á. Érsék. Financovanie je zabezpečené v rámci Kohézneho fondu, 85 % hradí Európska únia, zvyšných 15 % je zaistené zo štátneho rozpočtu.
Zmluva o výstavbe diaľnice je mimoriadne dobrou správou pre Prešov i celý prešovský región. Po mesiacoch špekulácií o dôležitosti či cene juhozápadného obchvatu je to výrazný posun aj z pohľadu krajskej samosprávy. „Zbytočne došlo k politizovaniu a nervozite, nakoniec všetko ide tak, ako bolo dohodnuté. Ja som rád, že ministerstvo dopravy plní svoje slovo a s výstavbou sa začne. Aj keď neskôr, ale predsa,“ povedal predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík. Ten mal v posledných mesiacoch diskusií vážne výhrady aj k finančným prepočtom nákladov výstavby. „Nešťastím bolo označiť tento úsek diaľnice za obchvat Prešova a zjednodušene ho nazvať najdrahším v histórii Slovenska. Dnes vieme, že sa bavíme o mimoriadne komplikovanej stavbe, v mimoriadne zložitom teréne a jednej z najväčších križovatiek na Slovensku, ktorá má pomôcť doprave v treťom najväčšom meste tejto krajiny,“ dodal P. Chudík.
Takmer osem kilometrov dlhý úsek diaľnice D1 Prešov západ – Prešov juh je jedným z posledných nedokončených úsekov spojnice medzi Bratislavou a Košicami. Jeho súčasťou je aj vyše dva kilometre dlhý, dvojrúrový tunel Prešov. Úsek sa začína v križovatke Prešov západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov západ, ktorý je už v prevádzke. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela. Koniec úseku je v križovatke Prešov, juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov, juh – Budimír. Okrem dvojrúrového tunela bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov a 6 kilometrov protihlukových stien. Stavba je zaujímavá nadštandardne veľkou plochou štvorcových metrov komunikácie. Je to spôsobené tým, že dve mimoúrovňové križovatky majú vo vetvách spolu 11,3 km, čo je viac ako je dĺžka celého úseku. Podľa údajov Národnej diaľničnej spoločnosti nový obchvat osobným vozidlám skráti jazdu o takmer 19, nákladným o 18 minút. Motoristi o štyri roky prejdú od Ružomberka po Košice plynulo po diaľnici 190 kilometrov. Daša Jeleňová, hovorkyňa PSK
Zanechajte nám komentár