Horskí záchranári predstavili novú aplikáciu
V stredu minulého týždňa v Hornom Smokovci Horská záchranná služba predstavila pre tohtoročnú letnú turistickú sezónu novú aplikáciu, ktorá umožňuje odosielanie tiesňových SMS správ a volania na tiesňovú linku HZS 18300 s odoslaním aktuálnej GPS pozície pre rýchlu lokalizáciu volajúceho v horskom prostredí. Táto aplikácia podporuje aj komunikáciu pre nepočujúcich pomocou piktogramov. „Pomocou aplikácie je možné kedykoľvek a kdekoľvek získať informácie o výstrahách v jednotlivých horských oblastiach, v zimnom období informácie o lavínovej situácii, kontakty na dispečingy jednotlivých oblastných stredísk HZS s možnosťou zobrazenia ich polohy na mape a telefonického kontaktovania, pravidlá pohybu na horách, ako aj krátky návod na poskytnutie prvej pomoci,“ vysvetlil Jozef Janiga, riaditeľ HZS.
Súčasťou aplikácie sú aj užitočné nástroje ako svetlo a SOS svetlo. Aplikácia je dostupná v štyroch jazykoch, v slovenčine, angličtine, nemčine a poľštine. Podporuje operačný systém Android 2.3.3. a vyšší, čo predstavuje približne 99,5 % súčasných android zariadení a rovnako aj tablety. Je nenáročná na systémové prostriedky a jej veľkosť je iba 3,9 MB. Všetky dáta sú z aplikácie posielané cez SMS. „Súčasne s hovorom príde aj sms správa s presnou lokalizáciou volajúceho na mape. Okamžite sa nám na mape v počítači zobrazí presné miesto, odkiaľ hovor prichádza. V minulosti to nebolo možné. Aplikácia funguje v dvoch režimoch. Prvý slúži pre volajúceho, ak nemôže komunikovať, druhý ak padá signál,“ povedala Jana Krajčírová, riaditeľka operačného strediska tiesňového volania.
Aplikácia bude počas tejto letnej sezóny v testovacej prevádzke. HZS uvíta a bude sa zaoberať všetkými pripomienkami a podnetmi k nej. Po vychytaní prípadných nedostatkov a doladení aplikácie plánujú jej vytvorenie pre všetky dostupné operačné systémy.
„Najväčším problémom pre horských záchranárov je presná lokalizácia terénu. Doposiaľ sme dostávali iba výseče, ktoré hovorili iba o približnom mieste. Pritom niekedy išlo o dve – tri doliny, čo je pre efektívnu záchranu nedos-tačujúce. Ak chceme ušetriť čas a náklady, táto aplikácia nám to umožňuje,“ zdôraznil Jozef Janiga. Na zrode aplikácie a následnom testovaní sa podieľala HZS v spolupráci s dobrovoľným záchranárom HZS, pracovníkmi spoločnosti Slovak Telekom, príslušníkmi operačného tiesňového volania a oblastných stredísk HZS. Mapové podk-lady pre zobrazenie polohy poskytli prevádzkovatelia stránky Hiking.sk. Predminulý pondelok sa skončením sezónnej uzávery turisticky značených chodníkov v Tatranskom národnom parku, ktorá trvala od 1. novembra, začala letná turistická sezóna a potrvá do konca októbra.
Prístupné sú takmer všetky turistické chodníky, vrátane výstupov na vrcholy a prechody cez vysokohorské sedlá. Na horách posledné dni už vládlo letné počasie, čo malo veľký vplyv aj na vývoj podmienok. Všetky TZCH sú momentálne schodné, treba však brať ohľad na to, že vo vyšších polohách, najmä na severne orientovaných svahoch, sa ešte nachádzajú zvyšky starého, sfirnovatelého snehu. Ten môže byť hlavne v ranných hodinách tvrdý a počas prechádzania takýmito miestami, hrozí turistom veľké nebezpečenstvo pádu následkom pošmyknutia. „Preto apelujeme na turistov, aby týmito snehovými poliami prechádzali s maximálnou opatrnosťou, nešmýkali sa po nich, snažili sa prechádzať po vychodenom chodníku a mali so sebou paličky, poprípade čakan,“ vyzval turistov Jozef Janiga, riaditeľ HZS.
HZS rovnako žiada turistov aby túto novú aplikáciu nezneužívali, pretože každá prijatá SMS z tejto aplikácie bude vyhodnocovaná ako tiesňové volanie. (pks)
Zanechajte nám komentár