Hľadanie príčin hyperaktívnych detí
Poradiť si s hyperaktívnym správaním detí vyžaduje náročnú a intenzívnu prácu. Navyše detí s poruchou pozornosti sa dnes vyskytuje čoraz viac. S alternatívnym riešením prichádzajú manželia Kamila a Petr Kopsovci. Sú autormi projektívne–diagnostickej metódy, ktorú nazvali Životné mapy. Svoje praktické skúsenosti s deťmi spísali a zhrnuli v knihe Tygr dělá uá uá a knihe, ktorá na prvú nadväzuje Jak se krotí Tygr. V rámci svojho knižného turné na Slovensku autori kníh pre deti, dospelých, pediatrov a pedagógov prišli v utorok 6. októbra na besedu s čitateľmi do Podtatranskej knižnice v Poprade.
Manželia Kopsovci pri písaní kníh vychádzali z osobnej praxe a metódy životných máp. S deťmi pracujú od troch rokov, ktoré počas stretnutia kreslia mapu. Z výsledného obrázku vedia diagnostikovať príčiny a neskôr uplatniť konkrétne kroky, ktoré vedú k vyriešeniu problému. Po pozitívnych ohlasoch, dobrých výsledkoch a praxi sa rozhodli, že svoju metódu sprístupnia aj prost-redníctvom detskej knižky, aby sa s jej princípmi mohli oboznámiť rodičia, či pedagógovia. Názov knihy vznikol náhodne počas diagnostiky. Dieťa, ktoré behalo a kričalo po miestnosti, vravelo lektorom: „Takto behám doma a maminka sa na to hnevá, ale to nie som ja, to je ten tiger, čo do mňa skočí a robí uá uá.“ Prvá kniha autorov Tygr delá uá uá je najmä o pochopení tigra. Ponúka osobitý náhľad do detskej duše a ukazuje, že keď problém odhalíme, objavíme aj spôsob ako sa s ním vysporiadať. Autori sa tešia pozitívnym reakciám aj od pedagógov v škôlkach a školách, ktorí začali knižku používať pri výchove. Nečakanú spätnú väzbu dostali aj od dospelých, ktorým pomohla pri abstinovaní od alkoholu.
„Druhá knižka Jak se krotí Tygr je špecifická pre konkrétne návody a postupy ako pracovať s deťmi, ale aj so sebou samým“, ozrejmil čitateľom Petr Kops. Počas prezentácie knihy sa autori venovali jej jednotlivým kapitolám a približovali lekcie, ktoré neskôr ilustrovali výsledkami konkrétnych prípadov.
U detí išlo často o závislosti na počítačových hrách a virtuálnej realite. Tú spôsobovali zlé vzťahy v rodine, nesprávna komunikácia alebo neprimerané nároky rodičov na dieťa. Petr Kops rodičom pri výchove radí, aby si uvedomovali prečo od dieťaťa vyžadujú to, čo chcú, aby urobilo. Taktiež je podľa neho dôležité, aby sa na požiadavku pozerali cez optiku dieťaťa, nie seba.
Beseda manželov Kopsovcov pokračovala diskusiou a kladením mnohých otázok, po ktorých čitatelia spoznali príbeh autorov a samotnej metódy životných máp zoširoka a do hĺbky, ako aj problematiku porúch pozornosti u detí. Peter a Kamila Kopsová pochádzajú z Čiech. Pracovali pôvodne ako fyzioterapeuti a pri práci so životnými mapami vychádzajú z predošlých skúseností pri práci s ľuďmi. Ich autorskú metódu používajú aj certifikovaní lektori v niekoľkých slovenských mestách, vrátane Popradu, ale napríklad aj v Kanade, Belgicku, Poľsku a onedlho Francúzsku.
Adriana Hricková
Zanechajte nám komentár