Električka
V decembri pred 115 rokmi začala z Popradu do Starého Smokovca premávať električka
Starý Smokovec dostal ako posledný z troch najväčších tatranských osád vlakové spojenie. Predchodcom železničného spojenia Starého Smokovca a Popradu predstavoval trolejbus, ktorý medzi Popradom a Starým Smokovcom premával v rokoch 1904 až 1906. Za týmto projektom stála dvojica popradských podnikateľov Viliam Krieger a Vincent Matejka.
Obaja si zrejme už na počiatku celého projektu boli vedomí, že tadiaľto cesta nevedie. Už počas posledného roku prevádzky trolejbusu, ktorý bol unikátom v našich končinách, sa vážne zaujímali o výstavbu železnice. Tieto zámery boli však nad ich možnosti. Aj preto spojili svoje sily s budapeštianskou spoločnosťou Phöbus. Zrejme primárnym zámerom výstavby rýchleho a bezpečného spojenia oboch lokalít bola skutočnosť, že Vincent Matejka v Smokovci prevádzkoval reštaurácie a potreboval tu dopraviť zákazníkov.
Začiatkom roka 1908 bolo vydané stavebné povolenie, zakrátko sa rozbehli práce a v závere roka postúpili natoľko, že kolaudácia začala 14. decembra a o dva dni neskôr bola schválená zápisnica o kolaudácii, ktorá umožnila prevádzku električky medzi Popradom a Starým Smokovcom od 20. decembra 1908. Súčasťou kolaudačného konania bola aj pozemná lanovka zo Starého Smokovca na Hrebienok, ktorá mohla začať prevádzku už 17. decembra 1908.
Pred 115 rokmi sa začal písať príbeh Tatranských elektrických železníc, ktorých východiskom je práve Poprad. Do roku 1912 sa trať tatranskej električky predĺžila do Tatranskej Lomnice a na opačnú stranu až na Štrbské Pleso. Za viac ako storočie si trať i vozový park prešli mnohými úpravami a technickými vylepšeniami. Niektoré boli viac, iné menej úspešné. Celkovo však možno celý projekt označiť ako úspešný.
Pokusy o železničné spojenie Smokovca s Popradom trvali približne štvrťstoročie. Myšlienku k reálnemu výsledku dotiahli až Popradčania Krieger s Matejkom.
Zanechajte nám komentár