Cookies? Pridajte voľbu Nie, ďakujem
Hlavným mottom tohtoročného Svetového dňa spotrebiteľských práv, ktorý si pripomíname 15. marca, je vybudovať digitálny svet, ktorému spotrebitelia môžu dôverovať. Podľa americkej organizácie Consumers International 40 % svetovej populácie je v súčasnosti on-line, pre porovnanie, v roku 1995 používalo internet len 1% ľudí. V najmenej technologicky rozvinutých krajinách má prístup k internetu menej ako desať percent ľudí, no predpokladá sa, že do roku 2020 bude až 52 % svetovej populácie on-line. Kým telefónu trvalo dlhých 75 rokov, aby si získal priazeň 50 miliónov užívateľov, Facebook to stihol za rok a Instagram dokonca za šesť mesiacov. V roku 2015 on-line maloobchodný predaj vygeneroval obrat vo výške 1,55 bilióna dolárov, no zároveň až 72% svetovej populácie nevie, aké informácie o nich predajcovia a poskytovatelia služieb zbierajú na internete. V roku 2015 sa viac ako pol miliardy digitálnych osobných súborov stratilo alebo boli ukradnuté. Adekvátna a komplexná spotrebiteľská ochrana v oblasti digitálnych práv je teda nutná.
Európska komisia predstavila nedávno svoje plány prepracovať nariadenie pokrývajúce dôvernosť a bezpečnosť elektronickej komunikácie prostredníctvom telefónu, e-mailov a sms správ. Aj služby ako Skype a WhatsApp by teda mali rešpektovať rovnaké pravidlá ako tradičné telefónne a textové služby. Nariadenie tiež stanovuje, kedy sa od užívateľov vyžaduje súhlas s monitorovaním ich on-line aktivít, s používaním ich komunikácie či ich lokalizáciou pre napríklad marketingové účely. Cieľom nariadenia je tiež lepšie ochrániť spotrebiteľov pred spamami a nevyžiadanou poštou.
Spotrebiteľské združenia vyzývajú zákonodarcov prijať pravidlá zaväzujúce poskytovateľov služieb zaviesť silné nástroje ochrany osobných údajov už v predvolených nastaveniach a aktivovať prísne obmedzenia na ich sledovanie. Podľa nedávneho európskeho prieskumu Eurobarometer survey on ePrivacy až 92% opýtaných Európanov uviedlo, že je pre nich dôležité, aby osobné údaje, ako sú fotky a zoznamy kontaktov uložené v ich smart zariadeniach, boli prístupné len s ich súhlasom, a vysoká dôvernosť ich e-mailov a internetových správ bola zaručená. Veľká väčšina, až 82% opýtaných, tiež považuje za dôležité, aby nástroje monitorujúce ich on-line aktivity ako napríklad súbory cookies, mohli byť použité iba s ich výslovným súhlasom.
Spotrebiteľské organizácie volajú po tom, aby všetky subjekty poskytujúce digitálne komunikačné služby spotrebiteľom boli povinné dodržiavať stanovené pravidlá a chrániť súkromie spotrebiteľov. On-line komunikačné služby ako je Skype a WhatsApp nahrádzajú tradičné sms správy a bežnú telefonickú komunikáciu rýchlosťou blesku, každý deň vznikajú nové on-line platformy, definície platné včera sú dnes už neaktuálne. Súkromie spotrebiteľov by však nemalo byť pri použití nových služieb a digitálnych technológií menej chránené. Spotrebitelia by mali mať istotu, že ich telefónne hovory, e-maily, správy, fotografie či iné súbory sú iba pre ich oči a uši, bez ohľadu na druh služby, ktorú používajú
Až 89% respondentov nedávneho prieskumu EÚ tiež uviedlo, že chcú, aby ich prehliadače chránili ich on-line komunikáciu a aktivity už v predvolenom nastavení a všetci kompetentní by tejto výzve mali venovať náležitú pozornosť. Inteligentné zariadenia a aplikácie by určite nemali mať sledovanie správania spotrebiteľov vo svojom predvolenom nastavení.
Pri príležitosti 60. výročia od založenia Európskej únie predseda Európskej komisie Jean Claude Juncker predstavil minulý týždeň Bielu knihu o budúcnosti Európy a načrtol päť smerov, ktorými by sa Európa mohla uberať. Ochrana spotrebiteľa, ako ju na Slovensku poznáme dnes, je jednou z najviditeľnejších výhod, ktoré do bežného života každého z nás členstvo v EÚ prinieslo. Bez jednotných pravidiel EÚ bude slovenský spotrebiteľ v globalizovanom svete digitálnych technológií jednoducho stratený.
Petra Čakovská, Spoločnosť ochrany spotrebiteľov S.O.S. Poprad
Zanechajte nám komentár