Chemosvit chce byť vyhľadávanou a rešpektovanou firmou európskej úrovne
Hovoríme s Ing. Jaroslavom Mervartom, predsedom predstavenstva a. s. Chemosvit a riaditeľom a. s. Chemosvit Fólie
Ako hodnotilo valné zhromaždenie spoločnosti Chemosvit uplynulý rok z pohľadu naplnenia vízie na roky 2010 až 2014?
– V spoločnosti Chemosvit môžeme obdobie ostatných piatich – šiestich rokov hodnotiť pozitívne z pohľadu zmien, ktoré sme realizovali vo výrobných firmách. Je to hlavne rast produktivity vo vzťahu k osobným nákladom, a tiež znižovanie energetickej náročnosti, čo sa pozitívne prejavilo aj v rastu zisku skupiny Chemosvit. A to aj nap-riek tomu, že v roku 2104 sme zaznamenali určité výkyvy, ktoré súviseli najmä so situáciou na ukrajinskom trhu.
Ako dlhodobo dobrú hodnotím situáciu v dcérskych spoločnostiach vo výrobe elektrofólií, vo výrobe základných fólií, v potlači a konvertingu, zušľachťovaní a predaji fólií pre potravinársky priemysel a tiež v oblasti výroby vláken. Komplikovaná situácia pretrváva v oblasti strojárenskej výroby, kde sa snažíme stabilizovať a zefektívniť výrobu a tiež hľadať nový výrobný program.
V uplynulom období bolo víziou firmy stať sa modernou firmou európskej úrovne, čo považujeme do veľkej miery za splnené. Na nasledujúce roky je naším zámerom byť vyhľadávaným a preferovaným partnerom pre našich zákazníkov. Vzhľadom k tomu, že naši zákazníci sú najmä silné regionálne a nadnárodné firmy, sa znova jedná o cieľ veľmi náročný, ale o to viac motivujúci.
Spomenuli ste ukrajinský trh…
– Rok 2014 bol ovplyvnený situáciou na Ukrajine, pretože viaceré z našich firiem majú bezprostredné kontakty na Ukrajinu, či už ide o vývoz, alebo priamo o produkčné závody. Situácia na Ukrajine je veľmi komplikovaná. Treba povedať, že asi najhorší bol pre nás práve uplynulý rok, pretože sme, ako všetci iní, tento vývoj na Ukrajine asi nepredpokladali. Dá sa povedať, že aj keď s určitými stratami, ale predsa sa nám túto situáciu podarilo zvládnuť. Poučení minulým rokom môžem povedať, že na ten ďalší vývoj sme už lepšie pripravení. Samozrejme nevieme, aký presne bude, ale v každom prípade, keby sa neuberal dobrým smerom a pretrvávala by súčasná komplikovaná situácia, neočakávame až také výkyvy, ako sme zaznamenali v minulom roku. Išlo hlavne o finančnú oblasť, ktorá súvisela s pohybmi kurzov, problémy s platením DPH a podobne. Zaujímavosťou ukrajinského trhu je, že z hľadiska spotreby fólií ako keby fungoval, ale bol vo veľkej miere poznamenaný práve zmenami kurzu a politickej situácie. Život sa tam nezastavil, fólie sa predávajú, avšak na úspešné zrealizovanie obchodu je potrebná obozretnosť a dobrá znalosť miestneho trhu. Situácia na podnikanie je tam oveľa ťažšia, čo sa týka najmä dlhodobej perspektívy.
Akým smerom sa bude vaša firma uberať v budúcnosti?
– Veľmi veľa záleží od vývoja v Európe, alebo vo svete všeobecne, pretože naše firmy sú osemdesiat a niektoré až stopercentný exportér. Ak teda hovoríme o tom, čo ovplyvní aj našu firmu, tak v podstatnej miere to budú veľké infraštruktúrne projekty. Mám na mysli napríklad prechod na výrobu elektromobilov, stavbu veľkých či už atómových, veterných či solárnych elektrárni alebo tzv. smart grid networks, ktoré prepájajú tzv. zelené energie s klasickými zdrojmi. Nevyhnutnou súčasťou týchto zariadení sú kondenzátory rôznych druhov, ktoré sa vyrábajú zo špeciálnej čistej resp. metalizovanej fólie vo firme Terichem. Druhá vec, ktorá má zásadný vplyv na dosahované výsledky, je všeobecná podnikateľská klíma v Európe. Tá priamo ovplyvňuje spotrebu potravín, teda potravinárskych (chlieb, keksy, čokolády, káva) alebo štandardných hygienických výrobkov, s čím priamo súvisia požiadavky na výrobu obalových fólií. Skutočnosť, že ani politická situácia v Európe nie je jednoduchá vplýva na zostrenie konkurenčného tlaku na trhu. To si aj z našej strany vyžaduje prijímanie adekvátnych opatrení, kde sa musíme snažiť byť rýchlejší a efektívnejší ako naša konkurencia.
Ide teda o vývoj, ktorý určuje trh a vaša spoločnosť musí na neho reagovať. Čo je v tejto súvislosti azda najdôležitejšie?
– Pozitívom je, že v spoločnostiach Finchem a Chemosvit sme zvolili nové riadiace orgány, predstavenstvo a dozornú radu spoločnosti, ktoré sú platné na nasledujúcich päť rokov a z tohto pohľadu je situácia stabilizovaná. Nová vízia, ktorú som spomínal vyššie je rozpracovaná do konkrétnych finančných ukazovateľov a tie sú zamerané ako na zákazníka, akcionára, tak aj na zamestnancov. Cieľom je zabezpečiť primeranú výnosnosť z tohto biznisu, investovanie do nových technológií a zároveň starostlivosť o zamestnancov v zmysle garancie rastu životnej úrovne. Tak ako doteraz chceme udržiavať a rozvíjať korektné vzťahy s obchodnými partnermi, zákazníkmi, dodávateľmi a bankami. Dôležitou súčasťou týchto cieľov je aj znižovanie úverovej zadlženosti, čo sa nám darilo v uplynulých rokoch úspešne plniť. Čiže cieľom je zvýšenie stability firmy, zníženie závislosti na externých subjektoch, ale zároveň zabezpečenie zdrojov na rozvoj a inovácie. Z uvedeného zároveň vyplýva, že si uvedomujeme náš záväzok k spoločenskej zodpovednosti, v zmysle podpory zdravia, školstva, kultúry a športu v našom regióne.
Okrem toho, že ste predsedom predstavenstva, ste aj riaditeľom spoločnosti Chemosvit Fólie. Na ktoré oblasti, najmä s dôrazom na nové investície, alebo vôbec situácie na trhu, zameriavate svoju pozornosť?
– Čo sa týka výroby fólií som veľmi rád, že vďaka nasadeniu celého kolektívu firmy sa podarilo medziročne zabezpečiť rast hospodárskych výsledkov. Osobne mám však najväčšiu radosť z toho, keď sa nám najviac podarí nielen splniť zmluvné záväzky, ale aj mimoriadne a urgentné požiadavky našich zákazníkov, čo vie zákazník adekvátne oceniť. Prispieva to k prehĺbeniu vzájomných vzťahov a zároveň k rozvoju spolupráce. Vzhľadom k dosahovaným výsledkom bolo možné znižovať úverovú zadlženosť, investovať do nových zariadení a takisto podporiť školenia, inovácie a motivačné programy pre zamestnancov. Z nášho pohľadu situáciu na trhu výrazne ovplyvňuje globalizácia. Či už z pohľadu dodávateľov, ale aj zákazníkov spolupracujeme s násobne väčšími spoločnosťami, ktorých špecifikom je to, že pôsobia v podstate na celom svete. To prináša špecifické požiadavky na logistiku, kvalitu, SW podporu, ale aj na obchod vo všeobecnosti. Čiže potrebujeme nielen odborníkov vo výrobe, ale v podstate vo všetkých oblastiach podnikania. Tento stav naši zákazníci pravidelne preverujú v náročných auditoch, ktoré sú rovnaké pre všetkých dodávateľov na celom svete. Čo sa týka konkurencie, túto evidujeme zo strany malých firiem, ktorých je zvlášť v strednej Európe veľmi veľa, aj kvôli jednorazovej podpore z eurofondov. Tie sú však našou konkurenciou skôr pri obsluhe menších a lokálnych zákazníkov, keďže zvyčajne nemôžu garantovať veľmi vysokú úroveň služieb pre nadnárodnú klientelu. Na druhej strane sa na trhu stretávame s veľkými nadnárodnými spoločnosťami, ktoré zvyčajne rýchlo rastú, najmä cez akvizície iných, menších firiem na trhu. Tu sa snažíme vyplniť medzeru na trhu a priniesť zákazníkom spojenie rýchlosti, flexibility, kvality a inovácií. Tento mix v spojení s atraktívnou cenou bol a stále je na trhu žiadaný. Spája sa tu tradícia, dlhodobo budované know-how, nové investície, ale zároveň aj lojalita a odbornosť zamestnancov a finančná stabilita firmy.
Čo vašu firmu čaká v najbližších rokoch?
– V každom prípade veľmi konkurencieschopná atmosféra na trhoch. Vyplýva to z toho, že vplyvom ukrajinskej krízy, a tiež vplyvom sankcií, ktoré sú uvalené na Rusko, má Európska únia problém s vlastným hospodárskym rastom a niektoré štáty buď stagnujú, alebo až upadajú. Za tejto situácie je pre nás pomerne ťažké zväčšovať svoj podiel na trhu, získavať nové zákazky, pretože každý si chráni to, čo má svoje a my musíme vynaložiť oveľa viac úsilia, aby sme si stabilizovali naše zákaznícke a produktové portfólio a zároveň v súčasných či nových segmentoch rástli.
Na rýchlo sa meniace a náročné požiadavky trhu veľa firiem reaguje povrchne či skratovo. Veľmi často a nekoncepčne, napr. kvôli úspore nákladov, pristupujú k výmenám zamestnancov, kladú dôraz na prezentačné zručnosti viac než na dlhodobú odbornú prípravu, čo sa prejavuje aj pri výbere zamestnancov, podceňujú investovanie do nových technológií či vývoja. Pri týchto opatreniach sa stráca lojalita k firme, odbornosť, kontinuita, ale tiež vo vzťahoch medzi zamestnancami či zákazníkmi, prevláda povrchnosť a alibizmus, čo ohrozuje najmä dlhodobú perspektívu firmy. Z tohto pohľadu často zvykneme hovoriť, že sa snažíme ísť v protiprúde. Za základ považujeme dobrý a dlhodobo budovaný vzťah zamestnancov k firme, ktorý je podporený viacerými benefitmi, aj v sociálnej či zdravotnej starostlivosti. Pravidelne, aj v dobe krízy vzdelávame našich zamestancov a investujeme do nových zariadení. Snažíme sa udržiavať otvorenú komunikáciu cez všetky úrovne riadenia. Pri prijímaní zamestancov najmä na technické profesie cez odborníkov z praxe, preverujeme skutočné znalosti uchádzačov. Baťov princíp „disciplína, rešpekt a úcta” považujeme za nadčasový a stále platný. Zároveň sa však snažíme o podporu inovatívneho prístupu, či už v zmysle inovácií procesov, produktov a služieb. Nechceme iba slepo reagovať na podnety trhu, chceme udržiavať a vybudovať stabilnú a solídnu firmu, ktorá má dostatočnú a kvalitnú ľudskú a technickú základňu aby ustála rôzne turbulencie a zároveň dynamicky a profesionálne dokázala reagovať na požiadavky zákazníkov. Pozeráme nielen na krátkodobú efektivitu, ale zároveň na dlhodobé a koncepčné podnikanie.
V rámci dlhodobej prípravy, o ktorej hovoríte, vaša firma investuje nemálo času aj peňazí najmä do odborného rastu a profesionality svojich zamestnancov. Na druhej strane vytvárate príležitosti pre študentov vysokých škôl …
– Keď už som spomínal protiprúd, ďalším faktorom je aktívna spolupráca s univerzitami v oblasti vývoja či vzdelávania. Sú to najmä spoločné projekty na dizertačných a diplomových prácach, ktoré študenti majú možnosť robiť u nás, ale aj spolupráca na náročnejších projektoch optimalizácie procesov. Tu sa snažíme reagovať na trend príliš veľkej psychológie na trhu.
Samozrejme, že sa aktívne venujeme zlepšovaniu prezentačných a reprezentačných zručností našich zamestnancov, ale to je len forma prvého kontaktu, za ktorou musí nastúpiť presvedčivý obsah. Preto sa viac zameriavame na odbornú pripravenosť pracovníkov, aby perfektne rozumeli produktom, ktoré robia, aby rozumeli procesom, v ktorých sú postavení a samozrejme, aby vedeli, ak nastane problém, využívať aj náročné štatistické metódy určenia pravej príčiny problému, ktoré sú známe z metodiky Six sigma. Cez aplikáciu metodiky DMAIC sa snažíme podporiť riadenú komunikáciu a koncepčný prístup k riadeniu projektov.
Toho roku pokračujeme aj v kurzoch Logistika môjho pracoviska, do ktorých je zaradených 20 zamestnancov. Každý z nich má projekty s určenými témami, ako zlepšiť prácu na svojom pracovisku, ako zlepšiť efektivitu, výsledky, spracovateľnosť zákazky či kvalitu. Zároveň sú zamestnanci školení a podporovaní pracovníkmi Technickej univerzity Košice, z Ústavu logistiky, ktorá v tomto prípade aplikuje akreditované štúdium Manažér logistiky. Táto forma predstavuje následné, výhradne odborné vzdelávanie, s možnosťou získania príslušného titulu. Snažíme sa teda ísť viac do hĺbky, snažíme sa systematicky venovať rozvoju firmy cez vzdelávanie jej pracovníkov, a tak udržať tradičný a overený prístup dlhodobého budovania firmy.
O aké obaly má trh najväčší záujm a aké trendy vo výrobe obalov očakávate?
– Záujem je najmä o ekologické a bariérové obaly, používané na balenie napríklad syra, mäsa a súčasne, čo sa týka veľkosti, ide o rôzne balenia pre rodiny. tzv. maxibalenia, ale aj balenia pre samostatne žijúce páry alebo jednotlivcov, ktorí si kupujú veľmi malé balenia, kde je jeden výrobok, ale vysoký podiel obalu. S tým je spojená aj napr. priemerná veľkosť zákazky, ktorá klesá už niekoľko rokov a tomuto trendu sa snažíme prispôsobiť. Najmä pre malé zákazky nám klesajú produkčné časy, ale narastajú časy obslužné. Snažíme sa prijímať také opatrenia, aby sa skracovali obslužné časy, aby sme dokázali urobiť viac malých zákaziek. Preto v tomto roku vo fóliách dostavujeme sklad valcov, aby sme mali k dispozícií väčší počet valcov na vyšší počet menších zákaziek. Investovali sme tiež do nového extrúdera na výrobu päťvrstvových fólií. Je to prvý extrúder tohto typu, pretože zatiaľ sme vyrábali len trojvrstvové fólie. To nám umožňuje vstup do nových, náročnejších segmentov. Investovali sme do nového vreckovacieho stroja a uvažujeme o ďalšom rozšírení potlače, kde dnes používame flexotlač a hĺbkotlač. Do budúcnosti sa otvárajú aj nové cesty vo výrobe obalových materiálov ako digitálne tlačiarne, UV flexo, kde sa vytvrdzujú farby cez UV žiarenie, nové ofsetové technológie, a podobne. Každá z nich má svoje nesporné výhody, ale aj obmedzenia, takže rozhodovanie nie je jednoduché. Určite sú to však technológie, ktoré nám v budúcnosti môžu pomôcť byť konkurencieschopnejší.
Nemáte pocit, že obal, v podstate na jedno použitie, núti investovať obrovské finančné prostriedky do vývoja a výroby, ktoré nie sú vynaložené celkom efektívne?
– Pripúšťam, že niekedy to tak vyzerá. Avšak trendy na obalové materiály udávajú zákazníci a často ide o veľmi dynamický proces. Obal totiž musí pritiahnuť a zaujať zákazníka, ochrániť tovar pred znehodnotením a poveternostnými vplyvmi, musí spĺňať požiadavky na jednoduchý a efektívny transport, prispôsobuje sa demografickým trendom vo svete, a tiež špecifickým požiadavkám zákazníkov, napr. reklamné kódy, ľahké otváranie, znovu zatvárateľný obal, bariérové vlastnosti a podobne. Práve tieto požiadavky zákazníkov nás nútia investovať do nových technológií, do vývoja a vzdelania pracovníkov. Ako sa hovorí, ak neviete ponúknuť nové riešenia pre aktuálne potreby zákazníkov, ste už iba súčasťou histórie.
Takže áno, je to len obal, ktorý po zakúpení výrobku otvoríme a zahodíme. Avšak po ceste od návrhu dizajnu, výber materiálu, cez potlač presným farebným odtieňom, napríklad pri keksoch s „chrumkavým vzhľadom”, so zohľadnením bariér na kyslík a vodné pary, presných rozmerov na vysokorýchlostné automaty, požiadavky na transport a iné vyššie spomínané parametre je to viac než dosť …
O obaloch rozhodujú zákazníci, ale aj Európska únia. Síce nie o vizáži, ale o používaní igelitiek. To by sa malo do roku 2017 znížiť o 50 percent a v roku 2019 až o 80 percent. Bude mať toto rozhodnutie vplyv aj na vašu spoločnosť?
V tomto smere nemáme žiadne obavy a máme na to dva dôvody. Prvý je ten, že podiel výroby tašiek voči celkovej produkcii je u nás veľmi malý, je to pre nás okrajový sortiment. Na druhej strane nie je pre nás žiadny problém splniť nariadenie EÚ a vyrábať tašky v hrúbke 50 mikrónov a viac, ktoré sa už chápu ako tašky na opakované použitie. Predpokladám, že zákazníci začnú objednávať tašky práve v tejto špecifikácií. Skôr bude zaujímavé, ako budú túto situáciu riešiť veľkoobchody, ktoré používajú ľahké odnosné tašky. Ale to už nie je celkom náš problém. Myslím si, že nejaký spôsob nájdu. Či už to budú pevnejšie tašky, alebo to bude klasifikované ináč, iba ako odnosný sáčok a podobne.
Naša firma vie teoreticky ponúknuť aj recyklovateľné tašky, napr. v rámci spoločného projektu s Poľnohospodárskou univerzitou v Nitre. Cieľom projektu je výroba obalov, aj tašiek, na báze tzv. PLA, ktoré sú biologicky odbúrateľné. Taktiež vieme vyrobiť tašky z materiálov, ktoré sa nevyrábajú z ropy, ale napríklad z kukurice. Je len otázne, o čo bude mať trh záujem a kde nás európske legislatívne obmedzenia nasmerujú v budúcnosti. Ľ. Rešovská
Zanechajte nám komentár