Chedos znamená kúsok domova na cestách Európy
Ladislav Vodička: Řidič, ten tvrdej chleba má „…Jednou sis tu práci zvolil, tak zůstaň při ní stát, chce to jen pevnou vůli a kus svýho srdce dát. Protože sednout za volant jen pořádnej chlap si smí, to ví i každej řidič sváteční.“…
Vždy človeka poteší, keď na cestách v zahraničí zrazu „stretne“ kúsok domova. Už viackrát sme nielen na cestách, ale aj na veľkých odpočívadlách popri diaľniciach vo Francúzsku, Taliansku, Nemecku, Rakúsku či Holandsku natrafili na kamiónové súpravy, nesúce označenie Chedos. Pár nezáväzných slov s vodičmi, pár úsmevov. Vždy, keď sa s týmito chlapcami stretnem ďaleko za hranicami našej domoviny, napadnú ma slová piesne Ladislava Vodičky: Řidič, ten tvrdej chleba má… A ešte vo mne zostáva dobrý pocit, že našu firmu spod Tatier pozná celá Európa a kvalitnými súpravami sa ničím nelíšia od tých vraj vyspelých štátov a rôznych svetových značiek.
„Kamióny značky Chedos už 22 rokov jazdia po cestách Európy. Spoločnosť CHEMOSVIT CHEDOS, s. r. o. má centrálu vo Svite a v súčasnosti jej „flotilu“ tvorí okolo 60 kamiónových súprav a nákladných vozidiel značiek ťahačov SCANIA, VOLVO, DAF v prevedení Eur6, EurEEV5 a Eur5, teda v najvyšších ekologických triedach. Od minulého roku je možné nakupovať kamióny len v najvyššej triede Eur6 a práve v súčasnosti chystáme veľkú výmenu kamiónov s dodaním v januári 2016. Čo sa týka návesov, máme viacero značiek, ale základom sú značky Berger, Krone a Schmitz Cargobull,“ uviedol Ing. Michal Dida, riaditeľ spoločnosti Chedos a dodal, že okrem už spomenutých štátov sa kamióny Chedosu pohybujú po celej Európe a stretnúť ich môžeme aj v Belgicku, Slovinsku, Španielsku, občas aj v Portugalsku. Ako povedal, svet sa otvoril, sme v Európskej únii. „Už nie sme len Slovensko a aj my si môžeme vyberať prácu v celej Európe. Zdá sa však, že veľa ľudí si to neuvedomuje,“ doplnil Ing. Dida.
Otvorenie Európy aj pre malé Slovensko však prinieslo dopravcom nejednu výzvu. Dnes musí každá dopravná firma investovať a vytvárať európske podmienky. Nároky sa zvýšili nielen na kvalitný dopravný, teda výrobný prostriedok, ale aj na organizáciu riadenia a najmä na ľudí, zamestnancov, ktorí na najmodernejších kamiónoch pracujú, teda na vodičov.
„Sme si vedomí toho, že sme nástupcovia Československej automobilovej dopravy, ktorú si ešte mnohí pamätajú pod skratkou ČSAD. Jedine tieto firmy robili kamiónovú dopravu a nikto iný vlastne ani nevedel, ako sa to robí. Vtedajší vodiči ČSAD postupne prešli od V3S-iek cez vyklápače až po vodičov kamiónov či autobusov. Darmo si myslíme, že vodiči kamiónov prídu hotoví a všetko vedia. Nie je to tak. Musíme ich vychovať a firma je silná hlavne preto, lebo to dokáže. To je asi tá najdôležitejšia myšlienka, čo Chedos robí a na čom stavia,“ prezradil Ing. Dida a doplnil, že nájsť dobrého a zodpovedného vodiča kamiónu nie je vôbec ľahké.
„Dnes sa na vodiča pozerám inak, ako keď bolo vodičov dostatok. Chodili tu masy ľudí a vyberalo sa pomerne ľahko. Karta sa ale trochu otočila, svet sa otvoril. Je veľmi dôležité, aby sa investovalo do vozidiel a keďže vodič je odborník, vidí, aké máme autá a návesy. Prečo návesy? Lebo každý dobrý vodič vie, že kvalitný náves bude jednoduchšie obsluhovať, že je novší a bezpečnejší, vybavený lepšími upínacími prvkami, ktoré uľahčujú prácu vodičom. Rovnako bude mať vozidlo aj nižšiu spotrebu. A vodič to všetko vidí. Ďalším dôležitým faktorom, okrem mzdy, ktorú dostáva je, že príde do spoločnosti, ktorá sa o neho postará. Od odevu až po kvalitný dopravný, teda výrobný prostriedok. To dnes Chedos dokáže ponúknuť zamestnancom, pretože si uvedomujeme, že táto práca nie je vôbec ľahká a je náročná nielen na psychiku.“
Zmeny vo firme spočiatku spôsobovali problémy, pretože rovnako ako ľudia všeobecne, aj zamestnanci si mysleli, že všetko bolo dobre, fungovalo a pýtali sa, načo sú aké zmeny? Až neskôr, keď sa už všetky uskutočnili, aj vodiči si uvedomili, že v podstate je tu systém, ktorý garantuje zlepšenie práce vodiča. Vodič v Chedose už nevypisuje ani „stazku“, má len komunikačnú konzolu vo vozidle a zaznamenáva, kedy tovar vyložil a kedy naložil. Informáciu, na akú zákazku má ísť, dostane elektronicky, to sa týka aj informácie o trase a tak má vytvorené tie najlepšie podmienky, aby sa venoval riadeniu vozidla podľa pokynov dispečera a dodržiaval prácu vodiča podľa platnej legislatívy v Európe. Vodič musí mať profesionálne správanie, počnúc slušnosťou, čistotou až po starostlivosť o pridelený majetok a bezpečnosť tovaru. A keďže je táto firma profesionálna, hľadá profesionálnych ľudí, o ktorých sa postará a ktorí tu majú dlhodobú perspektívu.
„Dôraz kladieme na zákazníka a bezpečnosť prepravy jeho tovaru a samozrejme na samotných vodičov. Je to ťažká práca, vyžaduje sústredenie, zodpovednosť nielen v cestnej premávke, ale aj za tovar. Na druhej strane, keď sa vytvoria dobré podmienky pre prácu a ľudia to pochopia, dá sa to zvládnuť. Aj vodiči musia vedieť, že je to ich povolanie. Keď si aj doma vytvoria dobrú klímu, pretože to treba nastaviť, o svoju rodinu sa dokážu postarať, lebo príjem je slušný.“
Šancu pracovať ako vodič so zaujímavým mzdovým ohodnotením pritom majú aj ľudia, pre ktorých vzdelanie nebolo to najdôležitejšie. Rozhodujúca je chuť a snaha, chcieť sa naučiť a byť profesionál. „Keď hovoríme, že sa o ľudí postaráme, zaučíme ich a na oplátku vyžadujeme požadovaný výkon, je to hlavne preto, že chceme adekvátne výsledky. Dnes, keď k nám príde mladý chlapec, ktorý má všetky papiere v poriadku, dokážeme sa o neho postarať tak, že minimálne za mesiac a maximálne za tri mesiace je z neho vodič, ktorý sadne do vozidla a môže ísť so súpravou do Európy. Zdá sa to ako klišé, keď to hovorím, ale som na to hrdý, že tento kolektív to dokáže. Pretože zobrať 40-tonovú súpravu a sadnúť do nej, nie je celkom samozrejmosť. Nehovoriac, že vodič musí byť odvážny a nakoniec aj trošku bohém, ale odkázaný vo veľkej miere sám na seba,“ prezradil Ing. Dida.
Svet sa otvoril Slovensku a Slovensko svetu. To si však vyžaduje aj ovládanie aspoň základov cudzích jazykov. Podľa názoru Ing. Didu, s jazykovou vybavenosťou ľudí je dosť veľký problém a dodnes akosi nepocítili, že jazyky učia už v základných školách. „Naši vodiči možno časom pochytia základnú slovnú zásobu. Keď je jazykovo zdatný vodič niekde na vykládke, nakládke v Európe a ovláda aspoň základy a dohovorí sa, môže sa slušne dohodnúť a má menšie prestoje pri práci. Myslím si, že jazyky treba intenzívne učiť deti od základnej školy. Je jedno, na akú úroveň sa dostanú, akonáhle prídu do práce, budú rozvíjať tu svoju úroveň. Keď budú v rôznych logistických centrách a firmách Európy ovládať tých sto potrebných slovíčok, bez problémov sa dohovoria“. Na našu otázku, či vodiči Chedosu nemajú problémy s migrantami, sme sa dozvedeli, že ostatné roky do Veľkej Británie nechodia. „Takéto incidenty boli na týchto hraniciach vždy. Pred 3 až 6 rokmi sme ich zaznamenali aj my, ale potom sme tieto cesty obmedzili. Nové investície do obnovy vozového parku, práve vo výbave návesov zabezpečia, že už nebudú chýbať antivandal plachty, ktoré budú viac chrániť tovar našich zákazníkov a prinesú väčší komfort a bezpečnosť pri preprave pre našich vodičov.
www.chedos.sk
Ľ. Rešovská
Zanechajte nám komentár