Z bohatého archívu Rallye Tatry – časť I.
Hoci do štartu majstrovstiev Slovenska v rally zostáva niekoľko týždňov, pre fanúšikov motorizmu sme pripravili zaujímavé čítanie, výber z bohatého archívu Rallye Tatry, ktorým disponuje AOS klub Poprad – hlavný organizátor najstaršej slovenskej rely. Prvý článok obsahuje výber z informácií a fotografií z rokov 1969 – 1975.
Poprad bol v šesťdesiatych rokoch známy aj organizovaním motoristických podujatí. Stačí spomenúť rýchlostný okruh motocyklov o Popradskú valašku, terénne preteky v popradskej tehelni alebo plochú dráhu, ktorá žiaľ už vtedy zanikla. Automotoklub pri OV Zväzarmu v Poprade a Kežmarku, sa na čele s predsedom Oskárom Meltzerom rozhodli usporiadať automobilovú súťaž pod názvom TATRANSKÁ RALLYE – majstrovstvá Slovenska v rámci osláv 25. výročia SNP. Premiérové podujatie odštartovalo 24. augusta o 10. hodine pred budovou MsNV v Poprade. Trať merala 252 km a viedla po cestách s asfaltovým povrchom v oblasti podtatranského kraja z Popradu cez Štrbu, Vikartovce, Kežmarok, Šarpanec, Sp. St. Ves, Červený Kláštor, Nižné Ružbachy, Dobšinskú ľadovú jaskyňu a Betlanovce späť do Popradu. Víťazom sa stala dvojica Tvrdoň – Martiš (Dukla Nitra), Škoda 1000 MB.
V roku 1970 dostalo riaditeľstvo súťaže prihlášky od 100 posádok, medzi ktorými nechýbali úspešní čs. reprezentanti Hubáček, Kmec a Ponec z ÚAMK ČSSR na vozidlách Renault 8 Gordini a takisto 9 továrenských posádok z AZNP Ml. Boleslav na nových rely špeciáloch Škoda 110 L A/2. Domácich fanúšikov potešila prihláška popradských dvojíc Ivan-Šimšaj na Škode 1000 MB a Mertiňák-Mertiňáková na aute Simca 1301.
Trať merala 460 km, mala tri okruhy a 4 rýchlostné skúšky. Prechádzala popradským, rožňavským a spišskonovoveským okresom. Známa francúzska automobilka Renault Gordini vyslala aj dvoch mechanikov, ktorí boli nápomocní pretekárom aj mechanikom. Odštartovalo sa 27. septembra o 8. hodine pred budovou MsNV v Poprade. Do cieľa prišlo 91 posádok, ostatní súťaž nedokončili kvôli technickým poruchám. Výsledky 2. ročníka Rallye Tatry boli veľkým triumfom pretekárov mladoboleslavskej škodovky, ktorí vyhrali štyri zo šiestich kategórii. Absolútnymi víťazmi boli Hubáček – Rieger (ČSSR) na vozidle Renault 8 Gordini.
Počas troch dní, 24. – 26. septembra 1971, bol Poprad dejiskom 3. ročníka automobilovej súťaže Rallye Tatry – Majstrovstiev ČSSR, ktoré usporiadal AMK Zväzarmu v Poprade. Na štart sa postavilo 77 posádok, trať mala dĺžku 530 km a viedla územím okresov Poprad, Liptovský Mikuláš, Brezno, Rožňava, Sp. N. Ves a Stará Ľubovňa. Mala 11 časových kontrol a 5 rýchlostných skúšok. V piatok popoludní 24. septembra bolo technické preberanie na vtedy novopostavenom autobusovom nástupišti v Poprade, kde sa nachádzalo aj servisné parkovisko. Na sobotu večer pripravili organizátori pre účastníkov módnu prehliadku v hoteli Gerlach. O súťaž bol obrovský záujem. Prihlášky potvrdili iba pretekárom I. výkonnostnej triedy. Tri dni pred súťažou popradská pošta pečiatkovala listy emblémom Rallye Tatry a v sobotu stála autopošta aj v priestoroch štartu. V stánkoch PNS bolo možné dostať čiapky, sériu odznakov a vlajky vyrobené k podujatiu.
„Bola to rely, aká má byť“, povedal športový komisár ÚAMK Oldřich Pospíšil, ktorý dodal: „Rýchlostnú skúšku Dobšinská ľadová jaskyňa – Hrabušice vyhlásili za najlepší úsek všetkých tratí v ČSSR“. Víťazom sa stala dvojica Hubáček – Minařík, na Renault Alpine. Popradčania Ivan – Mertiňák, štartujúci za VSŽ Košice, skončili v skupine 2, do 1150 cm3 na 17. mieste.
Významným medzníkom tatranskej rely bol rok 1972, kedy popradskí organizátori z poverenia ÚAMK ČSSR usporiadali medzinárodnú automobilovú súťaž Rallye Slovensko. V jej rámci sa uskutočnila súťaž družstiev o Pohár krajín socialistického tábora a Majstrovstvá ČSSR. Táto medzinárodná automobilová súťaž nadväzovala na úspešné tri ročníky Rallye Tatry. Na štart súťaže sa postavilo 94 posádok. Družstvá Bulharska jazdili na na autách Renault Alpine, Poliaci na Fiat 1500, ČSSR sa predstavila s novými vozidlami Škoda 120 SR, 110 RC, Š 1500, družstvo NDR na Wartburgoch a Maďarsko na Žiguli a Fiatoch. Trať merala 1060 km a viedla cestami Východoslovenského a Stredoslovenského kraja. Obsahovala 31 časových a prechodových kontrol, 7 rýchlostných skúšok, ako aj skúšku akcelerácie, brzdenia a ovládateľnosti vozidla. V stánkoch PNS znovu nechýbali rôzne suveníry a na štarte autopošta s príležitostnou pečiatkou.
V dôsledku technických porúch a havárií prišlo do cieľa iba 48 posádok. Absolútnymi víťazmi sa stali Žid – Soukup z AZNP Ml. Boleslav na vozidle Škoda 120 SR. Prácu organizátorov a dobrý dojem zo súťaže pokazili občania, ktorí zo súťažných vozidiel, prevažne zahraničných pretekárov, odcudzili príslušenstvo, lampy, žiarovky, stierače a pod.
Identická trať ako v roku 1972, 1 060 km, 7 rýchlostných skúšok, 6 okruhov, prvé tri sa jazdili v noci a ďalšie tri opačným smerom ako denná časť. Taká bola súťaž Rallye Tatry 73, ktorú z poverenia ÚAMK ČSSR organizoval AMK Zväzarmu Poprad. V jej rámci súťažili družstvá socialistických štátov o Pohár mieru a priateľstva. Rallye Tatry 73 boli zároveň medzinárodnými pretekmi jednotlivcov a majstrovstvami ČSSR.
Najväčšou hviezdou medzi jazdcami bol majster Európy z roku 1972 Sobieslav Zasada na vozidle Porsche Carrera. Na štartovej listine sa prvýkrát objavili mená z kapitalistických automotoklubov z Francúzska, NSR a Rakúska. Pre účastníkov súťaže a širokú motoristickú verejnosť pripravil organizačný výbor propagačný materiál, ktorý navrhol zaslúžilý majster športu Arno Puškáš, ako klopový odznak, vlajku, nálepku na auto, program, aktovky, ponožky, plakety, igelitové taška a pod.
Medzi 120 prihlásenými posádkami sa najviac darilo spomínanému Poliakovi. Dvojica Zasada – Zasadowa na Porsche Carrera zvíťazili v absolútnom hodnotení podujatia.
Rallye Tatry 74 sa konala v dňoch 20. – 22. septembra. V štartovnej listine bolo zapísaných 117 štartujúcich z 10 krajín – PĽR, Rumunsko, Maďarsko, Bulharsko, NDR, NSR, Rakúsko, Dánsko, Švédsko a ČSSR. Medzi štartujúcimi boli zvučné mená. Minuloroční majstri ČSSR Hubáček – Minařík na Renault Alpine, Wellman-Rumpfheil z NSR na vozidle Porsche 2700, či Lundstrom – Sager zo Švédska na vozidle Toyota Celica. Novinkou bola Zvláštna kvalifikačná skúška na kruhu v Poprade. Tento okruh mal 25 km.
V popradskom kine Tatran premietali celý týždeň filmy s motoristickou tematikou a v závodnom klube Vagónky vystúpila Eva Kostolányiová so skupinou Hej.
Trať merala 950 km, bola rozdelená do dvoch etáp a obsahovala 18 rýchlostných skúšok.
- Teplička-Važec, T. Štrba-Št. Pleso, Slovenská Ves-Reľov, Veľká Lesná-Toporec, Hrabušice-Stratená, G. Poloma-Hnilec, Uhorné-Kr. Podhradie, Gočaltovo-Jelšava,
Muráň-Švermovo a späť. Hodnotili sa tri súťaže: medzinárodná súťaž jednotlivcov, majstrovstvá ČSSR jednotlivcov a 5-členné družstvá socialistických krajín o Pohár mieru a priateľstva. Absolútnymi víťazmi sa stali československí reprezentanti Hubáček – Minařík na Renaulte Alpine.
Rekordná účasť 132 prihlásených posádok z 13 krajín sa podujalo zvládnuť nástrahy 750 km trate, so 17 rýchlostnými skúškami v medzinárodnej automobilovej súťaži Rallye Tatry 1975. Organizátori do plánov znovu zaradili Zvláštnu kvalifikačnú skúšku na okruhu v Poprade v dĺžke 40 km o Pohár ministra obrany.
V súťaži o pohár socialistických krajín obsadilo prvé miesto družstvo z Poľska, druhé tím ZSSR a tretie NDR. V absolútnej klasifikácii jednotlivcov zvíťazila poľská dvojica Jarosziewicz – Zyszkowski na vozidle Fiat Abarth. Jarosziewicz robil v minulosti spolujazdca majstrovi Európy krajanovi Zasadovi. Okrem premietania motoristických filmov vystúpila Naďa Urbánková. Organizátori podujatia boli ocenení najvyšším vyznamenaním Zväzarmu, za najlepšie motoristicko-športové podujatie v republike. Slavo Petrus
Zanechajte nám komentár