Víťazom Rallye Tatry Grzyb, premiérová účasť Nórov
AOS klub Poprad v spolupráci s mestom Poprad a SAMŠ zorganizovali uplynulý víkend 24. – 25. júla najstaršiu rely súťaž na Slovensku – 42. ročník Rallye Tatry, ktorá bola zaradená do seriálu majstrovstiev Slovenska v rally (MSR), majstrovstiev Slovenska v rally historických automobilov, Slovenského rally pohára (SRP) a novej klasifikácie, tzv. Rally Legend. Ich súčasťou bola aj Rally škola a zároveň išlo o národné podujatie s povolenou zahraničnou účasťou.
Tohtoročná Rallye Tatry prakticky ničím nepripomínala predchádzajúci ročník. Júlový termín zabezpečil teplé, až horúce počasie a organizátori pripravili novú trať. Teda až na mestský okruh, ktorý sa opäť uskutočnil pri popradskom Tescu. Štartovalo sa v piatok neskoro večer a pri dĺžke 12,7 kilometra ho posádky nemohli len tak vypustiť. „Mestský okruh je dlhý, človek tam môže dostať 15 sekúnd a potom to bude ťažko dobiehať. Musíme sa naň poriadne sústrediť,“ povedal pred štartom Tomáš Kukučka (4).
V sobotu bolo na programe šesť rýchlostných skúšok, pripravených na úsekoch Šuňava a Bystré. „Trate sú veľmi zradné, lebo obsahujú veľa odbočiek. Mnohé sú ukryté za horizontmi a nie je do nich vidieť. Teší ma, že rýchlostné skúšky sú vlastne nové, nik z nás ich nepozná,“ zhodnotil Jozef Béreš junior. Harmonogram 42. ročníka Rallye Tatry zahŕňal bezmála 224 kilometrov, z nich 87,4 km bolo meraných. Na trať sa vydalo spolu 68 posádok zo šiestich krajín Európy. V piatok popoludní síce spŕchlo, ale nočná rýchlostná skúška sa uskutočnila už na suchom povrchu. Ani štart po dvadsiatej druhej hodine neodradil fanúšikov, ktorých sa pri trati stretlo odhadom 10 tisíc.
Videli pekné prejazdy i trápenie niektorých posádok s nefunkčnou technikou. „Urobili sme veľa chýb a úprimne neviem, ako na tom sme. Čas si vôbec netrúfam odhadnúť,“ konštatoval Poliak štartujúci na Forde Fiesta RS WRC. Bezmála trinásť kilometrov dlhú trať absolvoval za deväť minút a jednu sekundu, čo bol napokon najlepší čas večera. Mnohé posádky sa posťažovali na zdržanie pred štartom. Pneumatiky vychladli a na prvých kilometroch „nedržali“ tak, ako by mali. S minimálnymi odstupmi sa za Grzybom s Hundlom (1) zoradili Jozef Béreš a Zoltán Repás (Mini JCW WRC), Jaro a Erik Melichárekovci (Ford Fiesta RS WRC) a Tomáš Ondrej, navigovaný Adamom Gömörim (Škoda Fabia WRC).
Ráno bol opäť najrýchlejší Grzyb a jeho náskok pomaly rástol. Poliakovi však výrazne uľahčili situáciu obaja najväčší súperi. Jaro Melichárek neprekonal defektové prekliatie, ktoré ho tohto roku trápi. „Hneď v prvej rýchlostnej skúške sme dostali defekt na pravom prednom kolese. Nečakal som, že ho tam môžeme urobiť,“ konštatoval Melichárek, ktorý klesol na šieste miesto s viac ako minútovou stratou na lídra. Jozef Béreš junior stihol hromžiť na nefungujúcu techniku, aj si zacvičiť pri výmene kolesa priamo na trati meraného úseku. „Asi v polovici RS 2 sa auto úplne vyplo. Musel som všetko vyresetovať a znova naštartovať. Na druhej skúške som v prvej zákrute dostal defekt. Hneď bolo jasné, že do cieľa takto nedôjdeme, lebo poškodíme auto a nemáme tu diely na opravu. Za minútu som vymenil koleso, ale hneď ako sme sa rozbehli, auto začalo opäť štrajkovať. Uvoľnilo sa palivové čerpadlo. Opraviť to vieme, no váhame, či sa vôbec oplatí pokračovať. Máme už veľkú stratu,“ vravel Béreš. Rodák z Debrade pri Košiciach následne odjazdil ešte tri merané úseky a potom sa definitívne vzdal.
Problémy súperov šikovne využil Tomáš Ondrej. S obstarožnou Škodu Fabia WRC predvádzal veľkolepý šport a posunul sa hneď za Grzyba. Na tretej priečke jazdila česká posádka Pavel Valoušek/Veronika Havelková (2). Ich Škode Fabia S2000 rýchle trate síce nesedeli, ale skúsený jazdec nerobil chyby a nasadil dobré tempo. Valoušek napokon v cieli oslavoval striebro, keďže Ondrejovi najprv praskla poloos a v poslednej rýchlostnej skúške vypovedal službu alternátor. „Tento výsledok by sme pred štartom brali všetkými desiatimi,“ povedal spokojný Pavel Valoušek. O tretie miesto zviedli súboj Tomáš Kukučka s Radovanom Moznerom juniorom (Subaru Impreza WRC), bratia Melichárekovci a populárni Prešovčania Igor Drotár s Vladimírom Bánocim (Citroën DS3 WRC). A bol to práve Kukučka, ktorý v cieli oslavoval bronz. Situáciu mu čiastočne uľahčili Melichárek s Drotárom, keď chybovali na rovnakom mieste poslednej rýchlostnej skúšky. Výlet mimo trať tam dokonca predviedol aj Grzyb (3), no jeho víťazstvo ostalo neohrozené. „Chcel som ísť pre divákov, ale auto sa skĺzlo viac, než som čakal. Vyzerá to tak, že prvé miesto sme získali bez veľkej námahy, ale nie je to tak. Trať bola veľmi zradná, na početných retardéroch sme mohli poškodiť auto i získať penalizáciu. Teraz som veľmi šťastný,“ tešil sa v cieli Grzegorz Grzyb, ktorý opäť navýšil svoj náskok na čele priebežného poradia majstrovstiev Slovenska.
Medzi produkčnými vozidlami v piatok večer dominoval Tibor Cserhalmi, navigovaný Petrom Vejačkom (Mitsubishi Lancer Evo IX). Na druhý deň však už nestačil tempu Vlastimila Majerčáka a Michaely Vejačkovej (Mitsubishi Lancer Evo IX). Cserhalmi v priebehu druhého dňa odstúpil a tak druhé miesto obsadila nórska dvojica Petter Kristiansen/Ole Kristian Brennum (Mitsubishi Lancer Evo IX). „Súťaž sa mi veľmi páčila. Opäť som si vyskúšal nový typ tratí a nabral nové skúsenosti. Vaši jazdci sú veľmi rýchli, dobre sme nepoznali podmienky a tak sme išli skôr opatrne,“ uviedol mladý Nór. Za zmienku stoja aj takzvané dvojkolky, teda hodnotenie vozidiel s jednou poháňanou nápravou. Dominovali tri Peugeoty 208 R2, pričom najlepšie začal slovensko-český tandem Rasťo Chvála/Libor Hlisnikovský. Lenže po prebrzdení v rýchlostnej skúške č. 5 sa ich bezmála polminútový náskok pred Pavlami Nagyom a Kušnierom zmenšil na štyri sekundy. Chvála v samom závere zabral a vyhral hodnotenie dvojkoliek i triedu 6.
42. Rallye Tatry privítala aj účastníkov Slovenského rally pohára. Organizátori im pripravili trať dlhú vyše 86 kilometrov. Takmer 38 z nich bolo meraných. Osemčlenné štartové pole bolo riedke, to ale nijako neznižuje výkon víťaznej dvojice Viliam Pavlinský/Radovan Plichta (Citroën C2). „Išlo sa nám bez problémov, rýchlostné skúšky boli aj rýchle aj technické. U nás vládne veľká spokojnosť,“ tešil sa Viliam Pavlinský.
42. Rallye Tatry – oficiálne výs-ledky MSR: Grzyb/Hundla (PL) Ford Fiesta RS WRC 50:02,3 min., 2. Valou-šek/Havelková (ČR) Škoda Fabia S2000 +56,1 s., 3. Kukučka/Mozner (SR) Subaru Impreza WRC +1:15,5 min., 4. Melichárek/Melichárek (SR) Ford Fiesta RS WRC +1:23,4, 5. Drotár/Bánoci (SR) Citroën DS3 WRC +1:36,1, 6. Hadik/Kertész (H) Ford Fiesta R5 +2:23,6, 7. Trencsényi/Verba (H) Ford Fiesta R5 +2:38,1, 8. Majerčák/Vejačková (SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +3:13,3, 9. Gavlák/Horniaček (SR) Mitsubishi Lancer Evo IX +4:28,9, 10. Barna/Pannuska (H) Mitsubishi Lancer Evo IX +5:42,6.
42. Rallye Tatry – oficiálne výsledky SRP: Pavlinský/Plichta (SR) Citroën C2 29:05,0 min., 2. Králik/Králik (SR) Škoda Felicia +4,0 s., 3. Leško/ Jankuliková (SR) Renault Mégane +19,1, 4. Polovka/Pitoňák (SR) Seat Ibiza +5:38,5 min., 5. Krišanda/Krišanda (SR) Seat Ibiza +8:45,7 min.
Riaditeľ podujatia Stanislav Hanzeli zhodnotil 42. ročník Rallye Tatry ako veľmi úspešný. “Celé preteky boli bez mimoriadnych udalostí, čo je myslím si najdôležitejšie. Po športovej stránke by som vyzdvihol výkon posádky Grzyb – Hundla a taktiež v absolútnom poradí druhú posádku a zároveň najlepšiu českú dvojicu Valoušek – Havelková,” konštatoval Hanzeli. Pre divákov podľa neho bola určite zaujímavá možnosť sledovať umenie nórskej posádky Kristiansen – Brennum. ktorá sa premiérovo predstavila pod Tatrami.
Veľkú smolu mal vlaňajší víťaz Jozef Béreš, ktorý musel odstúpiť pre technické problémy. Tento rok posádky na náročných tratiach trápili hlavne defekty a technické poruchy. „Nezaznamenali sme žiadnu haváriu. Veľmi milo nás prekvapila hojná návšteva nočnej rýchlostnej skúšky v uliciach Popradu, na ktorú sa prišlo pozrieť odhadom asi 10 000 ľudí a akreditovalo sa nám vyše 40 novinárov a fotoreportérov. Týmto nám návštevníci vyjadrili podporu, a to je pre nás akési zadosťučinenie. Na záver chcem poďakovať mestu Poprad za ústretovosť a podporu, rovnako aj polícii, ktorá organizáciu dopravy počas pretekov zvládla veľmi dobre,“ uzavrel Hanzeli. (red)
Snímky D. Hlinka, S. Petrus
Zanechajte nám komentár