Grzegorz Grzyb po tretí raz víťazom Rallye Tatry!
Tretím víťazstvom na slávnej Rallye Tatry sa Gregorz Grzyb zaradil medzi legendy najznámejšej motoristickej súťaže na Slovensku. Tentoraz po boku nového spolujazdca Boguslava Browinského nechal za sebou celé štartové pole, i keď treba priznať, že pred druhým Martinom Kočim, juniorským vicemajstrom sveta v rely, mal v cieli náskok menej ako jednu sekundu a pred minuloročným víťazom, Tomášom Ondrejom 15 sekúnd. Na všetko prihliadal bývalý majster sveta v rally z roku 1984 Švéd Stig Blomqvist, ktorý na tatranskej rely prijal úlohu predjazdca. Jeho umenie za volantom nadupaného auta ocenil aj minister školstva, vedy, výskumu a športu prof. Ing. Peter Plavčan CSc., ktorý jednu z rýchlostných skúšok absolvoval v kokpite súťažného vozidla s majstrom sveta. Veľké poďakovanie za korektné správanie patrí popradskému divákovi. Počas celej súťaže neboli zaznamenané žiadne porušenia bezpečnosti a pravidiel súťaže zo strany fanúšikov.
Nepatrný rozdiel 0,7 sekundy určil po 101 ostrých kilometroch rýchlostných skúšok víťaza 44. ročníka Rallye Tatry 2017, tretej súťaže tohtoročného seriálu Majstrovstiev Slovenska v rally. Z víťazstva sa tešila posádka Rufa Sport v zložení Grzegorz Grzyb/Boguslav Browinski na vozidle Škoda Fabia R5. Pre poľského jazdca ide o tretiu výhru pod Tatrami, keď nadviazal na predchádzajúce výhry v rokoch 2008 a 2015.
Na druhom mieste skončila slovensko-česká posádka Martin Koči/Filip Schovánek (Škoda Fabia R5) z tímu Styllex motorsport, ktorá sa dostala do vedenia v slovenskom šampionáte. Tretiu priečku vybojovali obhajcovia minuloročného víťazstva Tomáš Ondrej/Adam Gömöri na vozidle Škoda Fabia WRC, keď na víťazného Grzyba stratili 15 sekúnd.
Aktuálny ročník Rallye Tatry mal úspešný priebeh a počas dvoch dní ju sledovali tisíce divákov. Poľský jazdec sa dostal do vedenia po druhej rýchlostnej skúške a vedúcu pozíciu neopustil až do konca súťaže. „Som veľmi rád, že sa nám podarilo vyhrať a získať hetrik. Na autogramiáde som sedel vedľa Lea Pavlíka, ktorý tu tiež trikrát vyhral. Našťastie ešte nie som taký starý, možno ho ešte prekonám. Na predchádzajúcich dvoch podujatiach prebiehajúcej sezóny sme mali tento rok smolu alebo nejaké problémy. Konečne sa to zlomilo a vyhrali sme. Bitka o titul je stále otvorená a konkurencia veľká, do ďalších pretekov to bude náročné. Vyhrali sme o malý časový rozdiel, čo je veľké šťastie, ale taká je rely,“ povedal sympatický poľský jazdec.
Krok s ním držal najmä Martin Koči a bol to dramatický súboj až do posledného metra záverečnej rýchlostnej skúšky v Bystrom. Nakoniec o víťazovi rozhodlo len 0,7 sekundy. „Bola to pre nás veľmi dobrá súťaž a veľmi sme si ju užili. Každopádne časový rozdiel veľmi mrzí. Berieme to pozitívne hlavne z pohľadu získaných bodov. Získali sme veľa bodov do šampionátu, z čoho mám radosť, priebežne sme na prvej priečke. Skúšky tu boli náročné, ale zároveň krásne. Myslím, že z úvodných troch súťaží majstrovstiev Slovenska bola Rallye Tatry jednoznačne najťažšia. Sú to dvojdňové preteky, takže je to únavné a rád si pred ďalšou súťažou oddýchnem,“ povedal Martin Koči v cieli.
O čelné priečky bojoval aj Tomáš Ondrej, po mestskom nočnom okruhu preskočil úradujúceho slovenského šampióna Pavla Valouška (Ford Fiesta R5) z Českej republiky. Populárny „Srnka“ začal sťahovať počas sobotňajšieho dopoludnia stratu, z bronzovej pozície sa však neodpútal. „Teší ma, že sme aj napriek všetkým problémom obsadili tretiu priečku. Sklamaní sme hlavne z prvého dňa, pretože sa nám nedarilo a tam sme nabrali 18 sekundovú stratu. Druhý deň už bol fajn. Keby nebolo úvodného dňa, tak by sme bojovali aj o celkové víťazstvo. Dúfam, že sa nám podarí ďalšia súťaž v Hustopečiach a dokončíme s týmto autom celú sezónu,“ upresnil Tomáš Ondrej.
Štvrtý skončil Pavel Valoušek, ktorý sa v piatok boril s problémami bŕzd, piaty došiel Mattias Adielsson zo Švédska a šiesty Vlastimil Majerčák (všetci Ford Fiesta R5). Náročnú súťaž dokončilo v rámci slovenského šampionátu 33 posádok z pôvodného počtu 49 na štarte. Z popredných posádok kvôli technickým problémom nedokončili preteky Peter Deák (Mitsubishi Lancer EVO IX) a Tomáš Fusko (Peugeot 208 VTI R2). Najrýchlejšiu dvojkolku mal Slawomir Strychalski z Poľska na vozidle Nissan 350Z, domáci Tomáš Fusko odstúpil v závere súťaže kvôli odpadnutému kolesu.
Rallye Tatry boli aj druhým dielom Tatransko-Valašského pohára v rally, ktorý začal pri Valašskej rally vo Valašskom Meziříčí.
Z víťazstva sa teší česká posádka Lukáš Matěna/Lukáš Hlaváč, druhá skončila Slovensko-česká dvojica Richard Pravda/Ondřej Krajča (všetci Mitsubishi Lancer EVO IX) a tretia ďalšia česká dvojica Jiří Pohlídal/Vladimír Machoň (Nissan Micra).
Konečné poradie 44. ročníka RALLYE TATRY 2017
1. Grzyb/Browinski (POL, Škoda Fabia R5) 52:32,4 min
2. Koči/Schovánek (SVK/CZE, Škoda Fabia R5) + 0,7 s
3. Ondrej/Gömöri (SVK, Škoda Fabia WRC) + 15,0 s
4. Valoušek/Havelková (CZE, Ford Fiesta R5) + 42,7 s
5. Adielsson/Johansson (SWE, Ford Fiesta R5) + 1:06,7 min
6. Majerčák/Vejačková (SVK, Ford Fiesta R5) + 1:15,4 min
7. Drotár/Plachý (SVK/CZE, Škoda Fabia R5) + 2:44,9 min
8. Kukučka/Vejačka (SVK, Ford Fiesta R5) + 3:07,6 min
9. Gavlák/Horniaček (SVK, Mitsubishi Lancer EVO IX) + 3:23,9 min
10. Német/Szegö (HUN, Ford Fiesta R5) + 4:43,1 min
Mattias Adielsson (Ford Fiesta R5, štartové číslo 4):
„Sme veľmi spokojní s výsledkom. Celú súťaž sme sa zlepšovali a museli sme zvýšiť tempo. Na konci sme boli blízko Pavlovi Valouškovi, čo nie je zlé. Sme tu pre zbieranie skúseností, nie aby sme robili hlúpe chyby a to sa nám podarilo.“
Vlastimil Majerčák (Ford Fiesta R5, štartové číslo 5):
„Celkovo sme spokojní. Pred nami je to našliapnuté a za nami priepasť jeden a pol minúty. Celú dobu sme sa preťahovali s Adielssonom o desatinky, len na dlhej skúške Hnilec sme stratili viac, pretože sa nám prehriali pneumatiky a nedarilo sa nám v celej RS udržať rýchle tempo.“
Tomáš Kukučka (Ford Fiesta R5, štartové číslo 8):
„Škoda, že sme sa spamätali až dnes popoludní. V piatok sme mali technické problémy a dnes dopoludnia som mal problém s hlavou. Necítil som sa dobre a autu som neveril, tak som zbytočne skoro brzdil a strácal veľa času. Až popoludní som sa znovu skoncentroval a povedal si, že musím zabrať, ale takú stratu som už nemohol stiahnuť.“
Igor Drotár (Škoda Fabia R5, štartové číslo 9):
„Od prvej RS až do cieľa sme boli na 7. pozícii, to je paráda. Na ďalších súťažiach to bude lepšie a lepšie, postupne sa zoznamujeme s autom i spolujazdcom a už to začína byť dobré. Len včera som nejako nebol vo svojej koži.“
László Német (Ford Fiesta R5, štartové číslo 11):
„Viac-menej som s výsledkom spokojný, ale bohužiaľ, na dlhej RS Hnilec pri druhých prejazdoch sme od druhého kilometra išli bez posilňovača riadenia, bolo to náročné, ale sme v cieli a sme šťastní.“
Peter Gavlák (Mitsubishi Lancer EVO IX, štartovné číslo 12):
„Vyhrali sme v našej triede, tak musíme byť spokojní. Musím tiež pochváliť súperov, pretože išli veľmi rýchlo. Včera nám vyšli prvé dve skúšky, rozbehli sme sa v dobrom tempe, technika nás podržala a celkovo to bolo všetko v poriadku.“
Lukáš Matěna (Mitsubishi Lancer EVO IX, štartovné číslo 17):
„Zúčastnili sme sa Tatransko-valašského pohára, ktorý sme celkovo vyhrali. Je to príjemné spestrenie, je dobré, že niekto robí aj niečo iné a neobvyklé navyše. Žiaľ, nepriviedlo to viac slovenských jazdcov do Česka a naopak, ale som rád, že sme zvíťazili. Na Rallye Tatry sme v triede skončili druhí, lebo na domáceho Petera Gavláka sme nemali, ten išiel inú úroveň proti zvyšku.“
Súťaž ponúkla návštevníkom Popradu okrem skvelých výkonov súťažných posádok priamo na trati aj bohatý sprievodný program. V priestoroch Domu kultúry v Poprade bude do 5. júna nainštalovaná výstava najlepších žiackych prác výtvarnej súťaže vyhlásenej mestom Poprad na tému Nakresli Rallye. Slovenská pošta pri príležitosti konania Rallye Tatry vyrobila pečiatku, ktorú v deň štartu pretekov pošta používala na pečiatkovanie bežných zásielok. Pečiatku, po konzultácii s popradským filatelistom Rastislavom Ovšonkom, navrhol zamestnanec Slovenskej pošty Adrián Ferda.
V minulosti bola príležitostná pečiatka pravidelnou súčasťou Rallye Tatry, slúžila na propagáciu akcie podobne ako v tomto roku, pričom prvýkrát bola k dispozícii už v roku 1971.
V predvečer štartu sa uskutočnila veľká autogramiáda popredných posádok slovenských šampionátov a bývalého majstra sveta Stiga Blomqvista v priestoroch Obchodného centra Forum a program vyvrcholil počas samotnej rely vystúpením kapiel Smola a Hrušky a Bon Jovi Revival.
Hlavnou hviezdou tohtoročnej tatranskej rely bol švédsky jazdec Stig Blomqvist, majster sveta z roku 1984. Okrem Blomqvista rozdal podpisy i trojnásobný víťaz Rallye Tatry Leo Pavlík, ktorý sa zapísal nezmazateľným písmom do histórie československého motoršportu. Rodák z Kdyně sa stal päťnásobným majstrom Československa a v Poprade predstavil svoju knihu s názvom Od škodovky po quattro.
Na 44. ročníku pretekov sa predstavila aj desiatka podtatranských posádok. Žiaľ, nie všetci pre technické problémy došli do cieľa. Najlepší bol Emil Horniaček, víťaz triedy 3 a v absolútnom hodnotení skončil na výbornom 9. mieste. Druhú priečku v triede 11 a celkovo devätnásta skončila popradská posádka Kovács/Kišidaj a pohár za druhé miesto v triede RP 3 získala bratská dvojica Michal a Jozef Vallušovci z Popradu. Do cieľa došla a množstvo cenných skúseností v rallyškole získala dvojica Pitoňák/Madajová. Slavo Petrus
Zanechajte nám komentár