Prvá environmentálna učebňa je v Poprade
V piatok minulého týždňa v Základnej škole na Dostojevského ulici v Poprade otvorili prvú a jedinečnú environmentálnu triedu, ktorá je unikátna vo viacerých úrovniach. „Otvorenie environmentálnej učebne vnímam ako prvú lastovičku tu, pod Tatrami. Verím, že aj iné mestá a okresy sa budú inšpirovať týmto nápadom. Určite je potrebné začať od najmladších ročníkov. Informovať deti a tých, čo po nás prídu, ako treba ochraňovať a poznať našu prírodu, aká je vzácna. Aby spoznali to, čo sa nachádza v našom najstaršom parku a získali informácie priamo z lesa. Trieda je vybavená tým, čo sa v lese nachádza. Takáto edukačná činnosť je prospešná a máme aj spätnú väzbu. Po absolvovaní prednášok sú naši lektori – ochranári pozývaní napríklad aj do Poľska. C h o d í m e d o d o m o v o v dôchodcov, do škôl, ľudia nás aj poznávajú a detičky sa k nám hlásia, aj keď nás stretnú na ulici. Je to veľmi milé. Je pravdou, že je potrebné brúsiť diamant a to sú tie detičky, ktoré aj nás starších často upozornia, ako by sme sa mali správať. Cit a lásku k prírode treba budovať a formovať. Je to prvý signál, kedy školstvo a životné prostredie je úzko späté. Kedykoľvek bude záujem z inej školy, prídeme,“ povedal Pavol Majko, riaditeľ správy TANAPu.
Autorkou myšlienky zriadenia triedy bola Martina Proháczková, pracovníčka TANAPu, ktorá sa venuje environmentálnej výchove. „Táto učebňa vznikla tak, že v roku 2014 som získala ocenenie ministra a istým spôsobom ma to „nakoplo“, Pre deti som chcela urobiť ešte niečo viac. Prvotné bolo nájsť priestor, kde by sa dala učebňa zriadiť a vybaviť. Pri jednom stretnutí sme s pánom riaditeľom zistili, že škola má priestor a bude pre učebňu vhodný. A tak som na tom začala pracovať. Museli sme pozháňať a nanosiť z lesa materiál, vysušiť ho a mať v hlave určitú preds-tavu, pretože takúto prácu sa nedá nalinajkovať. Bola to tvorivá činnosť a je to vyslovene práca, ktorá si vyžaduje veľmi veľa času,“ uviedla autorka projektu environmentálnej učebne Martina Procháczková.
V učebni na deti čaká lesné pexeso, múdra sova a jej súvislosti v prírode, pocitový chodník, ktorý je zostavený z rôznych materiálov. Deti kráčajú po chodníku so zat-vorenými očami, pritom hádajú, po akom povrchu idú. Na pocitoch nôh zisťujú podklad. Na stene učebne sa nachádza debnička tajomstiev, v ktorej sú ukryté napríklad šišky, kamienky a iné predmety. Do rukáva, umiestneného pri otvore v debničke, deti strčia ruku a hmatom hádajú, čo majú v ruke. Učebňa je určená pre všetkých žiakov základných škôl, ktoré budú chcieť v rámci vyučovania environmentálnu učebňu navštíviť. Environmentálna výchova nie je samostatný predmet a je to prierezová téma, čiže envirovýchova je integ-rovaná v každom predmete.
V najväčšej škole v Poprade riaditeľ túto myšlienku uvítal.„Výborný nápad a bola možnosť ju zrealizovať v našej škole. Trieda je krásna a túto myšlienku správy TANAPu zriadiť ju práve v našej škole som uvítal. Za podpory sponzorov sa nám ju podarilo zriadiť a materiálne zabezpečiť. Interaktívne vyučovanie je pre deti oveľa zaujímavejšie. Zážitkové učenie, kedy majú žiaci možnosť chytiť si, ohmatať si nielen zvieratá, ale i dreviny a iné prvky, ktoré sa tu nachádzajú, je pre ne oveľa viac zaujímavé,“ povedal Vladimír Tobis, riaditeľ Základnej školy na Dostojevského ul. v Poprade. (pks)
Zanechajte nám komentár