Lesk a bieda EXPO 2015 v Miláne
Mekka módy, talianske Miláno, žije v týchto mesiacoch výstavou EXPO 2015. V jednotlivých pavilónoch sa návštevníkom ponúkajú odpovede v zmysle leitmotívu „nasýtiť planétu – energia pre život“. EXPO, alebo svetová výstava, je veľká medzinárodná výstava priemyslu a kultúry jednotlivých krajín, ktorá sa nepravidelne, vždy po niekoľkých rokoch, uskutočňuje v rôznych mestách od polovice 19. storočia. V roku 1998 ju hostil Lisabon, 2000 Hannover, 2005 Nagoja, 2008 Zaragoza, 2010 Šanghaj, 2012 Yeosu a 2015 Miláno. Po expozícii v belgickom Bruseli napríklad mestu ostala stavba známeho Atómia, ktoré je dnes symbolom hlavného mesta Európy či Parížu slávna Eiffelovka.
Mekka módy, talianske Miláno, žije v týchto mesiacoch výstavou EXPO 2015. V jednotlivých pavilónoch sa návštevníkom ponúkajú odpovede v zmysle leitmotívu „nasýtiť planétu – energia pre život“. EXPO, alebo svetová výstava, je veľká medzinárodná výstava priemyslu a kultúry jednotlivých krajín, ktorá sa nepravidelne, vždy po niekoľkých rokoch, uskutočňuje v rôznych mestách od polovice 19. storočia. V roku 1998 ju hostil Lisabon, 2000 Hannover, 2005 Nagoja, 2008 Zaragoza, 2010 Šanghaj, 2012 Yeosu a 2015 Miláno. Po expozícii v belgickom Bruseli napríklad mestu ostala stavba známeho Atómia, ktoré je dnes symbolom hlavného mesta Európy či Parížu slávna Eiffelovka.
Podujatia ako je EXPO majú usporiadateľským mestám a krajinám priniesť hlavne zárobok a silnejšiu propagáciu. EXPO Miláno 2015 potrvá do 31. októbra a očakáva sa, že počas šiestich mesiacov privíta 20 miliónov návštevníkov. Organizátori veria, že výstava pomôže imidžu Talianska i jeho ekonomike a očakávajú celkový zisk vyše 10 miliárd eur, ktoré do mesta prinesú najmä zahraniční návštevníci. Areál samotného EXPO tvorí hlavná ulica Decumano, dlhá kilometer a pol, ktorú lemujú pavilóny spolu zo 140 krajín. Nájdete tu však aj pavilóny Európskej únie, kresťanských spoločenstiev, pivovarov, čokolatérií či energetických spoločností. Niektoré menšie krajiny, najmä tie africké, sa spojili a vystavujú spoločne. Návštevníkom tak ponúkajú exotickú zmes šperkov, pest-rofarebných látok, silnej kávy a rôznorodých korenistých vôní.
Ihličie, včely, hojdačky a vesmírny klavír
Medzi najzaujímavejšie pavilóny pre mňa patrilo Rakúsko, Estónsko, Veľká Británia a Maďarsko. Rakúšania stavili na jednoduchosť a presne v zmysle hlavného motta výstavy, v srdci výstavného priestoru, vytvorili živý, voňavý a prirodzený kus lesa so stromami, kríkmi, opadaným ihličím, machom, dubákmi, vtáčím spevom a veľmi príjemným, sviežim ovzduším. Ich príklad s názvom Breathe – dýchaj ukázal, že netreba vymýšľať moderné technológie. Stačí, keď nenarušíme prirodzený kolobeh, ktorý vytvorila príroda. A keďže pavilón patril k najnavštevovanejším, opäť sa ukázalo, že Rakúšania naozaj cestovný ruch, ako to tvrdil jeden zo slovenských finančníkov, robiť “nevedia”.
Estónsky pavilón si ma získal svojou jednoduchou a čistou krásou, ktorá dýchala z všadeprítomného dreva. Pos-tavený z variabilných dielcov, ponúkal široké možnosti ich použitia i usporiadania presne podľa vkusu i potrieb každého z návštevníkov. Netrápil turistov siahodlhými video prezentáciami či silenými animačnými programami, ponúkal krátke, zaujímavé informácie o krajine, ľuďoch, rastlinách a živočíchoch, ktorí v nej žijú. Práve estónski študenti napríklad vymysleli na internáte Skype, ktorý dnes pozná každé dieťa. A vedeli ste, že jednoduchá drevená hojdačka, zavesená na konári, je symbolom plodnosti? V tejto severskej krajine ich od začiatku 19. storočia stavali na hranici lesa a polí, na kopčekoch, pri každej dedine a hojdanie na nich bolo aj perfektným spestrením prehliadky EXPO pavilónov.
Naozaj dych vyrážajúci a obsahovo zmysluplný bol pavilón Veľkej Británie, ktorý k sebe lákal zaujímavým úľom, ktorý svietil vďaka prenosu informácií zo skutočného včelieho úľa, nachádzajúceho sa vo vzdialenosti 870 míľ vo Veľkej Británii. Celý pavilón bol inšpirovaný životným cyklom medonosnej včely a zdôrazňoval dopad znečistenia planéty na potravinový reťazec. Úľ, ktorý vytvoril mladý britský dizajnér, symbolizuje kreativitu a inováciu Británie.
V Maďarsku sme sa zastavili kvôli švagrinej, pochádzajúcej z Budapešti, no pavilón zvonku pripomínajúci Noemovu archu, bol zaujímavý i sám o sebe. Papričky, slamienky, typické dedinské kroje a látky, remeselníci. Jednoduchá a výstižná expozícia v duchu hesla „neponúkame DDT, PVC, KGB, či GMO, ponúkame zdravé a čisté produkty s jasným pôvodom“. Keď navyše v útrobách archy jeden z návštevníkov zahral na vystavenom slávnom Bogányi piáne, vyrobenom z futuristických materiálov, aby znelo ako nástroje zo začiatku 19. storočia, ale s ľudskejším zvukom „mimo času“, ilúzia prenosu do iného sveta bola dokonalá.
O Poprade ani zmienka
Nadšenie opadlo v slovenskom pavilóne, ktorý má dobrú polohu medzi Japonskom a Ruskom. Neidentifikovateľné profily tvárí obrích sôch a ničím neoriginálne tulivaky návštevníkov z celého sveta nemali čím nadchnúť. Nás, Tatrancov, hneď na prvý pohľad šokovalo, že medzi propagačnými materiálmi z jednotlivých kútov Slovenska nebol ani jeden z Vysokých Tatier či Slovenského raja. Poprad nie je uvedený ani v zozname miest prezentačnej brožúry EXPO Slovensko. Tatry vonku pripomenul len stánok Štrbské Pleso – tradičná káva, o ktorej sme však, paradoxne, po prvýkrát počuli až tu v Miláne. Že by bola pre Slovensko a Tatry zvlášť taká príznačná? Pocit sklamania sa ešte prehĺbil po vstupe do pavilónu. Návštevníkom boli k dispozícii len dvoje 3D okuliare, čo je pri dennej návštevnosti pavilónu odhadovanej na 15 000 dosť smiešne. Fujarový strom v rohu sme takmer prehliadli, zato roztancovaný klip na skladbu Happy, kde tatranská masérka v plavkách tancuje na Lomnickom štíte, sa nevidieť nedal. A opäť sochy, plastové pokreslené nahé figuríny žien či kovový tanier s príborom, prestreté pred jedlom. Mená autorov ani jednému členovi našej výpravy nič nehovorili. Ani vnútri sme nenašli záber na Tatry či hostesky v tradičných krojoch, nič o folklóre, prameňoch, tradíciách, rastlinných či živočíšnych druhoch, typických pre Slovensko. A športový kútik s Cibulkovou, Saganom a lavičkou, obloženou tenisovými loptičkami, zahraničnému návštevníkovi celkom iste nič o Slovensku nepovedia. V reštaurácii to voňalo ako doma, bryndzová a škvarková nátierka nesklamali, avšak chuť v ústach zhorkla, keď na nás zo všetkých stien hľadel Warhol a jeho napodobeniny. Síce svetoznámy umelec, ktorý ale o Slovensku nikdy nič pozitívne nepovedal a ani sa k nemu nehlásil. Na príjemnom pocite nepridal ani fakt, že tu obsluhovala česká čašníčka v tričku Tatra Tea, namiesto kofoly čapovali vodu s kofolovým sirupom a hneď pri objednávaní prebehol naozaj bizarný rozhovor:
„Tri obložené chlebíky, prosím.“
„Ste zo Žilinského kraja?“
„Nie, prečo?“
„Mali by ste zľavu…“
Nuž, bez komentára. A keď sa navyše nášmu pavilónu prizriete zblízka, uvidíte, že v konkurencii kvalitných a originálnych materiálov je obitý obyčajným plastovým trávnatým kobercom a škaredými, neopracovanými doskami, z ktorých ešte trčí lepidlo, dojem je dokonaný. Navyše, ak z nich zhora trčia samorezky, pretože sa niekomu nechcelo zohýnať, aby ich našruboval nenápadne zdola…
Robotické zajtrajšky a propaganda
Za zmienku stoja aj pavilóny Japonska, USA a Ruska. Na ten japonský sme sa veľmi tešili. Lákal nás najmä plot, vyrobený zo smrekovcového dreva tradičnou metódou zo 7. storočia, z orezaných drevených kĺbov, nahrádzajúcich oceľovú konštrukciu a odolných voči zemetraseniu. Trojrozmerná technológia, ktorá v sebe spája múdrosť tradícií i inováciu súčasnosti. Japonský pavilón bol zároveň po Slovensku i najväčším sklamaním. Neustále pod dohľadom hostesiek si nás v presne vyrátaných časových intervaloch presúvali z miestnosti do miestnosti ako stádo oviec. Technicky vyšperkovaným video prezentáciám bežní smrteľníci vôbec nerozumeli a keď nás v závere nahnali do reštaurácie budúcnosti, ocitli sme sa v zlom sci-fi filme. Umelí animátori, oblečení v šialených kostýmoch, nás inšt-ruovali ako si sadnúť za stôl, do rúk vziať paličky, držať ich, vybrať si jedlo, konverzovať so susedmi pri stole. Smiali sa a tlieskali, reflektor zrazu za burácajúcej hudby osvetlil jeden stôl ako víťazov imaginárnej súťaže, ktorí sa tvárili rovnako nechápavo ako my. Potom z tmy na smiešnych vozidlách prifrčali hostesky v červenobielych rovnošatách s klobúkmi a atmosféra ako z ceremoniálu vo filme Hunger games, keď v show predstavujú chudákov, ktorí idú proti sebe bojovať na život a na smrť, bola dokonalá. Ešte dlho v nás potom rezonoval pocit, že to je budúcnosť, ktorá čaká ľudstvo. Programovaná zábava pre robotické bábky, ktorých každé sústo či pohyb kontroluje a vopred naplánuje niekto iný…
Zvedaví sme preto vbehli do ruského pavilónu, kam nás prilákala nádherne znejúca, naživo spievaná operná ária a obrovská zrkadlová strecha nad vchodom. Všade samé klásky a kosáky, zábery strojmi a ľuďmi obrábaných zlatých polí a tendenčné grafiky nám tak dobre známe spred Nežnej revolúcie. „Dobrá úroda, šťastná žena!“ „Veľa snehu, veľa žitka.“ „Usilovnou prácou k svetlejším zajtrajškom.“ Nie, nebola to paródia. Všetko myslené stopercentne vážne seriózne vyznievalo aj na pozadí matriošiek Putina, v ktorého žalúdku sa nachádzala zdrobnenina Stalina a v jeho bruchu zase Lenin. A pri východe ste si na pamiatku mohli kúpiť tričko s fotografiou Putina v štýle Jamesa Bonda a výstižným popisom Mr President…
Ale ani v USA to nebolo iné. Hneď pri vchode sa nám z obrazovky prihováral Barack Obama, za ním na inej rečnil minister vojny John Kerry. Ústa plné dôležitosti boja proti chudobe, ochrany prírody a trvalo udržateľných zdrojov energie. Logo agrochemickej spoločnosti Monsanto, najväčšieho producenta herbicídu glyfosát a lídra v presadzovaní produkcie GMO plodín však na stene so sponzormi pavilónu asi pre istotu chýbalo…
Steaky migrantom nedostupné
EXPO Miláno 2015 neprejdete za deň, ani za dva. Môžete sem chodiť mesiac a vždy sa niečo nové dozviete. Napríklad, že medúzy patria k najjedovatejším tvorom našej planéty a ich žihadlo je nebezpečné, ešte aj keď sa oddelí od zvyšku tela. Že im vyhovujú otepľujúce sa a čoraz znečistenejšie moria a oceány a najväčšie z nich môžu mať priemer až 36 metrov. Vedeli ste, že cherry paradajky vynašli Izrael-ci? Alebo, že rovnako v tejto krajine vymysleli zavlažovací systém? Môžete obdivovať futuristickú architektúru pavilónov ako je ten z Kazachstanu, kde by sa EXPO malo konať v roku 2017, Azerbajdžanu a jeho zaujímavej sklenenej gule, ktorá kombinuje tradičné drevo a kameň s modernými kovmi a sklom, expozíciu Číny poskladanú z tradičných papierových slnečníkov, či preliezť sieťou namiesto dlážky, natiahnutou v pavilóne Brazílie. Môžete ochutnať červy, mravce, sto druhov ryže, kávy, syrov a rôznych korenín. Pozrieť si bieloruský traktor či nakúpiť v supermarkete budúcnosti, kde nákupné tašky sú z kartónu na kolieskach, čerstvú pomarančovú šťavu vám pred očami naservírujú roboti a keď sa vybraného tovaru dotknete, na obrazovke nad hlavou sa dozviete nielen zloženie, obsah alergénov a krajinu pôvodu, ale i CO2 stopu, ktorú produkcia a dovoz konkrétneho výrobku do obchodu zanechali.
Ani v horúcom lete sa návštevy EXPO v Miláne báť nemusíte. Celý areál je premyslene tienený, vodné expozície ponúkajú množstvo možností na osvieženie a napríklad v nepálskom pavilóne si môžete oddýchnuť v tôni tradičnej pagody. Ak chcete tancovať, prejdite ku Kolumbijcom, ak sa vám páči hena tetovanie, vyhľadajte pavilóny ďalekého východu a ak mate radi kvalitné mäsko, argentínske stea-ky sa už pre vás škvaria na panvičke… Oku lahodí Strom života, ktorý každú hodinu ožíva a večer ponúka zaujímavú svetelnú show. Odpad sa tu striktne separuje a na bezpečnosť nenápadne dohliadajú ozbrojení muži. Nikoho z nás neokradli a nikde sme nemuseli stáť v rade na toaletu. Výborná organizácia sa ukázala po západe slnka, keď sa o 23. h brány výstaviska zatvorili a dav tisícov ľudí odchádzal preč. Obavy, či sa zmestíme do metra, sa ukázali neopods-tatnené a dokonca sme si bez problémov po prechodenom dni našli aj voľné miesta na sedenie.
Podčiarknuté, sčítané – treba vidieť. Množstvo inšpirácie, nápadov, rozhľad. A téma na zamyslenie. Keď celý svet, 140 krajín na jednom mieste, tisícimi spôsobmi omieľa potrebu ochrany prírodných zdrojov, čistoty vody, ovzdušia, diverzity pôdy, rastlinných a živočíšnych druhov, eko-friendly technológií a materiálov, prečo je za hranicami tohto výstaviska opäť všetko naruby? Hlad, chudoba, tony odpadkov, umierajúce včely, úbytok dažďových pralesov, nedostatok vody, meniaca sa klíma… Prečo sú vojny, keď všetci tvrdia, že sú zlé a že robia všetko preto, aby neboli? A prečo na výstave EXPO nenájdete žiadnu škandinávsku krajinu? Rozumiem protestantom, ktorí vyšli do ulíc pri otvorení EXPO. Aj pápež František vyzval organizátorov a návštevníkov výstavy, aby nezabúdali na milióny ľudí, ktorí hladujú a za iróniu označil skutočnosť, že táto globálna akcia, venovaná udržateľnému rozvoju a spôsobom, ako nasýtiť chudobných, existuje. „EXPO samotné je súčasťou tohto paradoxu hojnosti, kultúry plytvania a neprispieva k modelu spravodlivého a udržateľného rozvoja,” citovala pápeža agentúra Reuters. Skutočnými protagonistami výstavy by mali byť podľa neho „tváre mužov a žien, ktorí trpia hladom, ktorí sú chorí a dokonca zomierajú v dôs-ledku nedostatku jedla alebo jeho škodlivosti“. A aj takých v Miláne nájdete. Migranti z Afriky a bezdomovci však svoj čas trávia žobraním v centre mesta pri železničnej stanici. Petra Vargová
Zanechajte nám komentár