Adam Szentpétery v Tatranskej galérii
Tatranská galéria v Poprade pripravila výstavu Adam Szentpétery Geometrické kódy, ktorú si môžete pozrieť od 26. apríla do 21. mája 2017, pod kurátorskou taktovkou Vladimíra Beskida.
Individuálna výstava popredného slovenského umelca Adama Szentpéteryho (nar.1956) predstavuje retrospektívny pohľad na jeho maliarsku dráhu vo vizuálnom jazyku geometrie. Línia, farba a plocha sú základnými stavebnými kameňmi jeho obrazového systému. V priebehu štyroch desaťročí Szentpétery vybudoval monolitný maliarsky program na poli geometrickej abstrakcie, ktorý je esenciou mentálnej skratky, racionálnych postupov a protestantskej ekonómie formy. Svoju prvú samostatnú výstavu autor mal práve na pôde TG v Porade v roku 1992.
Táto výstava prináša základné okruhy a série prác, ktoré však nenasledujú lineárne za sebou, naopak bežia paralelne vedľa seba, vzájomne sa prekrývajú, či vynárajú sa v neskoršom období v inej transformovanej podobe. Od prvých štylizovaných industriálnych krajín a zátiší autor stavia príbehy malých „geometrizmov“, rozptýlených štruktúr imaginárnych prvkov a tvarov (Levitujúce formy, 1989 – 96; Hravé formy, 2015), alebo k vytvoreniu obrazových štruktúr – mnohovrstevného tkaniva, kde sa rytmicky opakuje algoritmus ťahov v troch základných smeroch (Štruktúry, od 1988; Štrukturálna deformácia, 2013).
Druhý veľký okruh Szentpéteryho prác tvoria série malieb, kde hlavnú úlohu zohrávajú línie – horizontály a kolmice, na pozadí slávnostných žltých a červených monoplôch. Ide predovšetkým o symetrické rovnovážne kompozície, kde kolmice stoicky dopadajú na ustálenú hladinu horizontály v kosoštvorcových formátoch (Horizonty, od 1994), alebo nasledujú nepokojné diagonály, čo ostro pretínajú obrazovú plochu (Posuny, od 1995). Podobne vznikajú vodorovne členené polia, lineárne informačné prúdy ( Monotónne prúdenia, od 1999), vertikálne radené „architektóny“ (Monotóny, 2013-15), alebo kompresie jedného priestoru, vybudovanie žiarivej „supestruny“ uprostred monochrómneho poľa (Stlačené priestory, od 2000; Deformovaný monotón, 2016). Obdobne autor redukuje obrazovú plochu na strohú konštrukciu pravého uhla v rohu obrazu. V tejto hraničnej racionálnej sústave sa pravý uhol stáva univerzálnym princípom maľby a záväzným kódexom (Kompozície na hrane, od 2000).
V najnovšej sérii malieb Deformácie (od roku 2007), Szentpétery prináša jednak zmenu formátu – nastupujú monumentálne kruhy – rondá, a jednak zmenu formátovania obrazového priestoru. Ide o “zakrivenie“ priestoru na ploche, o ilúziu 3D efektu, čo odkazuje na vstup nových technológií dneška (fotografická optika rybieho oka, počítačové modelovanie, digitálne manipulácie a pod.). Najnovšie maľby tak prezentujú vlastný vnútorný model sveta – vizuálny „dátový glóbus“, ktorý odkazuje na prebúranie sa do iného neeuklidovského priestoru, do rozšíreného mediálneho priestoru súčasnosti. Adam Szentpétery tak vytvára vlastnú „intelektuálnu esenciu“ maľby, osobitú polohu geometrickej abstrakcie. To ho radí k popredným maliarskym zjavom aj v širšom stredoeurópskom kultúrnom kontexte.
doc. akad. mal. Adam Szentpétery, narodený v roku 1956 v Rožňave. Štúdia: 1976 – 1982 VŠVU Bratislava. Od roku 1999 – od založenia Katedry výtvarných umení a intermédií dodnes vedie Ateliér súčasného obrazu na novozaloženej Fakulte umení TU v Košiciach; 2004 – habilitovaný na docenta; 2007 – laureát štátnej ceny „Munkácsy Mihály díj“ Budapešť. Žije a tvorí v Rožňave a v Košiciach.
Samostatné výstavy po roku 2012: 2013 – Geometrické polia (s M. Houserom), Galéria Alfa, Kulturpark, Košice; 2014 – Geometrický kód II. (s J. Vasilkom), Galéria Médium, Bratislava; 2015 – Geo kód III. (s Jánom Vasilkom), Galéria SI, Budapešť; Štruktúry a kompozície, Magna Gallery, Piešťany; 2016 – Kódy geo-metrie, Galerie Caesar, Olomouc.
(b.skid)
Zanechajte nám komentár