Piata loď v Kežmarku
Aj detská hra sa môže stať niečím, čo navždy zmení život. Nový slovenský film Piata loď rozpráva príbeh netradičnej detskej rodiny inšpirovaný skutočnou udalosťou. V kine Iskra v Kežmarku ho v stredu 19. apríla 2017 o 19.00 h osobne uvedú režisérka Iveta Grófová a scenárista Marek Leščák.
Film, nakrútený na motívy úspešnej rovnomennej knihy Moniky Kompaníkovej, ktorá sa stala najlepšou knihou roka 2010, je druhou dlhometrážnou snímkou režisérky Ivety Grófovej. Jej debut Až do mesta Aš získal v roku 2012 národnú nomináciu na Oscara a v januári 2013 ho divákom predstavila aj vo filmovom klube Iskra v Kežmarku.
Piata loď je príbehom malej Jarky, ktorej mama nechce byť mamou. Zúfalo hľadá lásku a nachádza ju náhodou, keď za zvláštnych okolností vezme dve batoľatá do opustenej záhradnej chatky. Jej konanie je dojemným a detsky úprimným pokusom napraviť svet dospelých svojou hrou na rodinu, akú by chcela mať.
„Kniha sa odohráva vo viacerých časových rovinách, postava Jarky, ktorá je vo filme dievčatkom, vystupuje v knihe aj ako dospelá, situácie z detstva prehodnocuje v rôznom veku. Tento princíp sme zjednodušili tým, že hlavnou postavou nášho príbehu je desaťročná Jarka a udalosti zažíva tu a teraz. To je zásadná zmena oproti knihe. S Marekom Leščákom sme vybrali ústredný motív a pracovali sme s ním. Scenár sme konzultovali aj s Monikou Kompaníkovou,“ uviedla pre denník Pravda režisérka a spoluscenáristka Iveta Grófová.
Jarku si zahrala v čase nakrúcania len desaťročná Vanessa Szamuhelová z Bratislavy. Jej kamaráta Kristiána stvárnil Matúš Bačišin z Vranova nad Topľou, Jarkinu mamu hrá mladá speváčka z Košíc Katarína Kamencová a jej mamu stvárnila česká herečka Johanna Tesařová. Za kamerou filmu Piata loď stála mladá kameramanka Denisa Buranová, ktorá spolu s režisérkou dala snímke výrazný výtvarný charakter. Titulnú pesničku k snímke Kde sa slzy berú zložila, otextovala a naspievala Katarzia, vokály robil Juraj Benetin z kapely Korben Dallas.
Piata loď získala na prestížnom filmovom festivale Berlinale Krištáľového medveďa za najlepší film sekcie Generation Kplus. „Je to obrovské, ale naozaj, obrovské prekvapenie, vôbec som takýto úspech nečakala. Úžasné je, že ide o cenu, ktorú udeľujú deti, je perfektné dostať cenu od detskej poroty,“ povedala bezprostredne po ceremoniáli v Berlíne Iveta Grófová.
Pred filmom uvidia diváci aj krátky animovaný film Joanny Kozuch a Borisa Šimu 39 týždňov, 6 dní – osemminútový výtvarný experiment, denník, dokument, ktorý prináša animovaný obraz vnútorného stavu ženy i muža, manželov a spoluautorov z obdobia štyridsiatich týždňov tehotenstva, ktoré každý z nich vnímal rozdielne a jedinečne.
IVETA GRÓFOVÁ
Narodila sa v roku 1980 v Trenčíne. Absolvovala Ateliér animovanej tvorby (2004) a Ateliér dokumentárnej tvorby (2009) na bratislavskej Vysokej škole múzických umení. Režírovala krátke dokumenty Aspoň že tak (2003), Politika kvality (2005), Nazdar partička (2005), Gastarbeiteri (2007), krátký animovaný film Bolo nás 11 (2004) a krátky dokument Discoboy, ktorý bol súčasťou celovečerného projektu Slovensko 2.0 (2014) . Jej celovečerný debut Až do mesta Aš (2012) bol za Slovensko nominovaný na Oscara. Piata loď (2017) je jej druhým dlhometrážnym hraným filmom.
MAREK LEŠČÁK
Narodil sa v roku 1971. Absolvoval dramaturgiu a scenáristiku na Filmovej a televíznej fakulte Vysokej školy múzických umení, kde v súčasnosti pôsobí ako pedagóg. Ako scenárista pracoval na filmoch oceňovaných doma aj v zahraničí, napríklad: Záhrada (r. Martin Šulík, 1995), Orbis Pictus (r. Martin Šulík,1997), Slnečný štát (r. Martin Šulík, 2005), My zdes (r. Jaro Vojtek, 2005), Slepé lásky (r. Juraj Lehotský, 2008), Hranica (r. Jaro Vojtek, 2009), Ilja (r. Ivan Ostrochovský, 2010), Cigán (r. Martin Šulík, 2011), Až do mesta Aš (r. Iveta Grófová, 2012), Ďakujem, dobre (r. Mátyás Prikler, 2013), Zázrak (r. Juraj Lehotský, 2013), Slovensko 2.0 (krátky film Pohreb prezidenta, r. Martin Šulík, 2014), Deti (r. Jaro Vojtek, 2014), Koza (r. Ivan Ostrochovský, 2015) a Piata loď (r. Iveta Grófová, 2017).
Zanechajte nám komentár