Pri šálke čaju Popradský s Ing. Michalom Fáberom, zo Spoločnosti ochrany spotrebiteľov Poprad
Spoločnosť ochrany spotrebiteľov (S.O.S.) Poprad poslala slovenským hercom do jednotlivých divadiel i prostredníctvom médií verejnú prosbu, aby neúčinkovali v reklamách na pôžičky. Hoci viaceré médiá skúšali kontaktovať hercov, vystúpujúcich v kampaniach na úvery, výzvu, aby nenavádzali Slovákov zadlžovať sa, nekomentovali.
„Úvery sú stále najproblematickejšou oblasťou slovenských spotrebiteľov a reklamy, v ktorých známe tváre propagujú aké ľahké a výhodné je pre ľudí zadlžiť sa, pribúdajú zvlášť pred Vianocami. Preto sme si dovolili požiadať slovenských hercov a moderátorov, aby zvážili a obmedzili svoje účinkovanie v reklamách finančných inštitúcií, ktoré ponúkajú spotrebiteľom ľahko dostupné a “výhodné“ pôžičky, úvery či tovar na splátky,“ vysvetlil dôvod spísania verejnej prosby M. Fáber.
Mnohí Slováci čelia chudobe a svoju bezútešnú situáciu, keď ich gniavia nesplatiteľné dlhy a exekútori, riešia ďalším úverom. Požičiavajú si, keď príde nedoplatok za elektrinu, potrebujú nové zuby, alebo len nevedia prežiť do najbližšej výplaty. Pôžičky na Slovensku suplujú nefungujúci sociálny systém. Blíži sa čas Vianoc a reklamné kampane predajcov a poskytovateľov služieb nás presviedčajú, že ich neprežijeme plnohodnotne práve bez ich tovaru či služby. Starí rodičia túžia svojich vnukov obdarovať drahými hračkami, mamičky si sviatky nevedia predstaviť bez nového zariadenia kuchyne, otcovia chcú rodinku potešiť novým autom či exotickou dovolenkou. Počet úverov pred Vianocami neúnosne stúpa aj vďaka lákavým reklamám, v ktorých nás zadlžiť sa, vyzývajú obľúbení herci známi z divadiel či televízie.
„Denne sa stretávame s tým, ako ľahko sa človek vďaka nevinnej pôžičke na práčku pred Vianocami dostane do dlhovej špirály, ktorá ho postupne pripraví o majetok, rodinu i ľudskú dôstojnosť. Pri mizivej vymožiteľnosti práva na Slovensku je pre nás preto neprijateľné, aby herecká obec, ktorá je stelesnením občianskej angažovanosti, bola zároveň nástrojom finančných domov, ako vmanipulovať Slovákov do úlohy dlžníkov.“ Hoci si v združení podľa jeho slov dobre uvedomujú, že príjmy za účinkovanie v reklame nie sú pre hercov zanedbateľné, mali by napriek tomu zvážiť, či im to vyváži ľudské nešťastie a bolesť, ktorú môžu spôsobiť.
Denník Pravda v súvislosti s výzvou S.O.S. Poprad oslovil majiteľa reklamnej agentúry Igora Brossmana, ktorý konštatoval, že šot, v ktorom vystupuje herec alebo iná známa osobnosť, je pre divákov dôveryhodnejší. „Majú dojem, že to herci hovoria za seba. Myslia si, že keď niekto hrá v reklame, tak tomu verí. Nebodaj je to ešte aj jeho firma alebo osobný názor.“ A netýka sa to len umelcov, ale aj športovcov a iných známych osobností. Vyhľadávanie hercov na spoluprácu je jeden zo štandardných postupov a honoráre za propagáciu sa môžu pohybovať v desaťtisícoch, keď ide o dlhodobú spoluprácu aj stotisícoch eur.
Verejná prosba S.O.S. Poprad sa však netýka len hercov, ale i Slovákov, spotrebiteľov samotných. Reklamy nám pred Vianocami brnkajú na city, vyvolávajú pocit viny, ak pod našim stromčekom či na vianočnom stole niečo chýba. Nedajme sa nimi zmanipulovať, pretože nič horšie ako Vianoce na dlh si už snáď ani nie je možné predstaviť. „Je to klišé, ale treba to povedať. Sviatky majú byť o ľuďoch a čase, strávenom s blízkymi, nie o množstve a cene darov, módnosti výzdoby či drahých maškrtách…“
A ešte niekoľko praktických rád M. Fábera, ktoré vám pomôžu nedostať sa do problémov, alebo ľahšie riešiť tie už vzniknuté. Nenaleťte reklamám. Odložené splátky, darčeky, ľahko dostupné peniaze sú len sladko znejúce triky ako z vás vytiahnuť peniaze. Čím ľahšie pôžičku získate, tým drahšie za ňu spravidla zaplatíte. Nepožičiavajte si a nenakupujte na splátky. Neberte si ďalšie dlhy, aby ste vyplatili tie predchádzajúce.
Pri nákupe na internet si vopred skontrolujte existenciu predajcu v registroch i z diskusií iných jeho zákazníkov. Nakupujte len v overených e-shopoch. Ak chcete nakupovať v zahraničí, snažte sa vybrať si v rámci Európskej únie, naše kontrolné orgány nemajú dosah na predajcov mimo jej hraníc. Tovar hneď rozbaľte a skontrolujte, ak je chybný, písomne reklamujte. Pri nákupe na diaľku môžete tovar vrátiť do 14 dní bez uvedenia dôvodu. Ak vám tovar prinesie kuriér, nepodpíšte mu preberací protokol skôr ako počet dodaných položiek skontrolujete.
Pri nákupe v kamennom obchode nemáte automaticky nárok na výmenu tovaru, či vrátenie peňazí. Ak kupujete oblečenie či obuv a novému majiteľovi nesadnú, nie je to dôvod na reklamáciu. Preto sa už pri kúpe dohodnite s predavačom, že tovar prídete vymeniť, ak bude treba.
Pri podpisoch zmlúv s mobilnými či internetovými operátormi majte na pamäti, že napriek reklamám nič nerobia zadarmo. Akciový tovar môže byť komplikované reklamovať a vymeniť, odstúpiť od viazanej zmluvy môže znamenať výdavky navyše.
A na záver pár rád nad zlato. Chráňte si osobné údaje. Neregistrujte sa v rôznych obchodoch na klientske zľavy, kartičky výhod či klubové karty. Nevyhadzujte do koša dokumenty so svojím menom, rodným číslom či číslom účtu. Nezapájajte sa do telefonických prieskumov. Nenavštevujte prezentačné akcie a nereagujte na ponuky pouličných predajcov (okrem predajcov Nota Bene). A nikdy, naozaj nikdy nepúšťajte do bytu, dvora či domu podomových predajcov či iných cudzích ľudí…
- Vargová
Zanechajte nám komentár