Milión sem, Štátna polícia miliarda tam
V poslednom čase na nás z rozhlasu, televízie i printových médií vyskakuje počet kilometrov vybudovaných ciest a diaľnic, zrekonštruovaných škôl, vytvorených pracovných miest či športových ihrísk, ktoré boli realizované vďaka niektorému z operačných fondov EÚ. Jednoduchý oznam, v ktorom odznie, čo sa z daného operačného programu pos-tavilo, vytvorilo, uskutočnilo. Samozrejme s jasne uvedeným menom donora a presným názvom programu, je to platená inzercia. Hoci môže takýto oznam znieť jednoducho, cena za zverejnenie tých pár slov či viet v celoplošných médiách sa pohybuje rádovo v státisícoch eur. Po párminútovom prieskume zistíme, že napríklad tretina strany vo farbe v jednom vydaní najčítanejšieho týždenníka stojí cca 3 250 eur, v bulvárnom denníku tretina strany vo farbe vyjde na zhruba 2 200 eur. V komerčnej televízii po zbežnom pohľade do cenníka zistíte, že fakturované sumy začínajú pri čísle 50 000 eur. V Rádiu Slovensko stojí 30-sekundový spot v čase od 6. do 15. h 630 eur a reklamný oznam 400 eur. Hovoríme o cenách bez DPH za jedno zverejnenie, odvysielanie, či prečítanie. Netreba byť reklamným mágom, aby si človek všimol, že najsilnejšie reklamné kampane sa vyznačujú aj veľmi častým opakovaním. Ceny si teda vynásobte počtom opakovaní. A keďže publicita je vo väčšine štrukturálnych fondov oprávneným výdavkom a jednou z kľúčových projektových aktivít, niet lepšieho a rýchlejšieho spôsobu ako veľmi „zmysluplne“ vyčerpať vyše dve miliardy eur. Presnejšie, Slovensku zostáva do konca roka minúť ešte 2,617 miliardy eur z eurofondov. Z celkovej sumy 11,62 miliardy eur, určenej na roky 2007 až 2013 to predstavuje 22,5 %. A tak nás reklamné správy budú do konca roka otravovať i naďalej a pravdepodobne sa zvýši aj ich frekvencia, pretože minister financií verí, že štát vyčerpe všetky prostriedky. Hoci pre pochybenia pri verejnom obstarávaní, výbere projektov či pri kontrole výdavkov, ktoré odhalili ešte minulý rok bruselskí kontrolóri, sú naďalej pozastavené platby v niektorých operačných programoch k 30. septembru na viac ako 451 miliónov eur, ktoré sme už za projekty zaplatili zo štátneho rozpočtu, avšak Európska komisia ich pre nájdené nedos-tatky nepreplatí.
Nuž, v tomto kontexte nás už ani veľmi neprekvapí ďalšie „drobné“ faux pas štátnej konferencie o start upoch za 1,4 milióna eur. Ani to, že zo dňa na deň po medializácii nák-lady na päťdňové podujatie organizátori zoškrtali o 300 tis. eur. Posledné tri mesiace tohto roka sa teda budú niesť v znamení bezbrehého míňania. A my, bežní smrteľníci sa popri týchto miliónových šachových partiách našej štátostrany má-me uspokojiť s lacnejším chlebom, mliekom a mäskom. A predvolebnú kampaň tiež cvakáme zo svojho. (pvč)
Zanechajte nám komentár