Masáž mysle
Deväťdesiatročný otec mojej priateľky šiel k lekárovi, pretože ho rezali oči. Lekár mu predpísal značkové kvapky na zvlhčenie za pomaly štvrtinu jeho dôchodku. Jeho podnikavej dcére sa to nepozdávalo a tak sa poradila so svojou známou lekárničkou. Tá jej odporučila nakúpiť otcovi niekoľko „obyčajných“ vitamínov za pár centov. Starký ich bral dva týždne a na kontrole lekár skonštatoval, že jeho stav sa zlepšil. Keď sa svojho pacienta spýtal, či si vybral kvapky, ktoré mu predpísal, dedo pravdivo odpovedal, že dcéra mu kázala kúpiť iné vitamíny a tie mu pomohli. Lekár sa nahneval a starkému odfrkol, že ak nedodržiava jeho pokyny, nemusí k nemu chodiť vôbec. No príbeh pokračuje. Rozrušený dedko vynadal dcére, že ho pán doktor kvôli jej „radám“ chce vyradiť zo stavu a drahé kvapky si do lekárne radšej išiel pre istotu kúpiť…
Roky sa hovorí o tom ako farma firmy „motivujú“ lekárov predpisovať práve ich lieky dovolenkami či drahými šperkmi. No nik sa zatiaľ nezaoberá skutočnosťou, ako farma firmy masírujú verejnú mienku reklamou na svoje lieky. Muži okolo 60 dennodenne desiatky krát vidia reklamu na prostriedky, ktoré majú ochrániť ich prostatu, ešte nás nič nebolí, no v hlave nám bežia reklamné spoty na krémy pri bolesti kĺbov. Vnúčik viac ľúbi babku, lebo po užití správneho lieku skáče ako zajac a sošné devy sa chichocú, pretože kvalitný sexuálny zážitok minulú noc dosiahli tiež len vďaka konkrétnej značke prípravku pre mužov…
Mnoho sa hovorí o dvojitej kvalite potravín, do Strednej, Východnej i južnej Európy producenti do rovnakých obalov balia potraviny či pracie prášky s iným zložením, no zatiaľ nik neupozornil na skutočnosť, že sa to isté môže diať i pri liekoch. A vieme vlastne, čo v nich konzumujeme? Koľko platíme len za zvučné meno značky? Čo dostal lekár za to, že práve tento liek predpisuje? A išli by sme vôbec k lekárovi, keby nám hlavy nemútili reklamy, ktoré nás presviedčajú, že sme všetci na niečo vlastne chorí?
Známi herci vystupujú v reklamách na úvery, známe osobnosti zasa propagujú lieky a vitamíny a v našich ordináciách či lekárňach sa odohráva príbeh ako z bestselleru Arthura Haileyho Liek. Farma firmy ako na bežiacom páse produkujú stále nové a nové lieky, ktoré pacientom prinášajú nielen pomoc, ale aj nebezpečenstvo poškodenia zdravia a smrti. Kde je hranica medzi lekárskou a vedeckou etikou a prirodzeným predpokladom obchodného zisku? A čo novinárska etika? Kedy konečne začneme regulovať propagáciu tovarov a služieb, ktoré nám škodia? Pretože výživové doplnky a rôzne iné prípravky vyškierajúce sa denne z reklám určite patria medzi ne…
Zanechajte nám komentár