ESEJ TROJKRÁĽOVÁ : HRANICE HODNÔT
Ako sa meria spoločenský pokrok?
Technický resp. technologický pomerne ľahko: nie podľa toho čo vyrábame, ale ako (Marx). Auto na kolene vyrobíme, ale kozmickú loď sotva. Ak to chceme rozobrať ešte podrobnejšie, musíme vstúpiť do sveta ekonomických kategórií; ekonometria, produktivite práce, ekonómia času. Nemožno obísť ani oblasť nadstavby; etiku, to jest morálku, jednotlivca i celej spoločnosti.
Bol bývalý spoločenský systém, socializmus, pokrokom, alebo spiatočkou; diktatúrou, alebo ako nám to prezradili z tribún pražských, totalitou? Bol humánnym a etickým? Dá sa to objektívne, a teda pravdivo posúdiť? Dá, ak chceme, ale aj ak môžeme. Hranicou sú cisárove nové šaty. Mnohí ich majú doma v šatníku, to podľa toho, kde chodia nakupovať (poznanie). A koho, podľa toho, aj volia.
Termín totalita nevyjadruje to, čo doň zabalila pražská intelektuálna galérka. Treba uznať, že koktail, ktorý namiešala (vtedy) nič netušiacim masám, namiešala parádne. USácky. I po toľkých rokoch z neho bolí hlava. To, čo lumpeninteligencia podsunula naivným a hlúpym, je označenie pre úplnosť, pre univerzum; ak už chceli pourážať dielo našich predkov, mali použiť pojem totalitarizmus. Viete si predstaviť ako polotriezvy Havel perorálne oznamuje túto udalosť polotriezvemu davu na Václaváku? Alternatívne médiá, ale aj pražské letisko, to mohli mať naveky v znelke.
Spoločenský pokrok sa dá merať aj podľa toho, aké problémy spoločnosť rieši. Problémy rastu, alebo rast problémov? Také, ktoré vývoj objektívne, a vždy prináša, alebo vymyslené. Páči sa vám green deal, depopulácia, očkovanie experimentálnym patokom, masovo a násilne? Chaos ako cieľ?! Pre koho, pre akú spoločenskú triedu, je takáto demokracia? Pýtal by sa Lenin. Je toto ešte civilizácia; s ľudskou tvárou?
Aj Adam s Evou nevedeli, že žili v raji, pokiaľ neopustili jeho hranice. Chýbalo im porovnanie. Porovnanie hodnôt dôležitých pre život. Byt za banán, alebo banán za byt? Voľby ako výber z najlepších, alebo voľby ako výber z hlupákov; ako hádzanie kociek. Mier alebo vojna? Že to vtedy nebolo tak jasné? Aj taký môže byť úspešný argument hlupákov. A čo následných 34 rokov pokusov a tragédií? Tak ako u susedov, až do posledného (Našinca)?! Tragédia v Prahe výstraha? Od koho, a pre koho?
Slovensko nemalo Kanta, či Hegla, nebol priestor ani podmienky na diskusie, na teoretizovanie okolo Absolútnej idey; bolo treba prežiť, a prežiť dôstojne. To, čo Kant zložito popisuje, našim predkom k tomu postačila jedna veta: Bolo koze dobre, išla sa kĺzať na tenký ľad. Aj takto preukázali znalosti dialektiky, cez pozorovanie dialektiky samotných vecí a javov. Lebo mali v sebe opatrovanú mravnosť, múdrosť – opretú
o skúsenosť – a pokoru. Mali vieru, ale aj sny a túžby o lepšej, spravodlivej spoločnosti. Už tam, v dávnej minulosti sa vytvárali hranice hodnôt pre ktoré žili, a bojovali za ne, aj v SNP. Socializmus k tomu neskôr vytvoril právne, politické a mravné normy, vrátane mocenských nástrojov štátu. Hranice hodnôt boli chránené, verejne a jednoznačne deklarované. Žiadna hra na korektnosť, na technológiu moci. Aj včielky v úli si strážia svoje hranice. Hodnoty svojej rodiny! Kto ich prekročí, hoc aj cudzia včela, musí rátať
so všetkým. A vedia, že pritom obetujú svoj život. Marxizmus má svoj pôvod vo vzbure proti neľudským podmienkam, v ktorých ľudia žili. Chce človeku vrátiť ľudskosť a oslobodiť ho od inštitúcií, ktoré vývoj prekonal. V kapitalizme je človek len kolieskom v mechanizme, koná neľudskú prácu a stále je ohrozovaný krízou alebo vojnou. Je možné, že robotníci majú čo jesť, ale sú dehumanizovaní a využívaní viac ako kedykoľvek v dejinách. Tipnete si, a za koľko; kto a kedy toto napísal? ( J. Lewis, New York, 1957)
Démonizácia socializmu, komunistov či komunizmu je postavená na umne vybratých pilieroch. Najväčší, a najspoľahlivejší je neznalosť veci samotnej. Neznalosť dejín robotníckeho hnutia, utláčaných a vykorisťovaných; a neznalosť teórie; ani ako vznikala, za akých podmienok, prečo a pre koho. Neznalosť a neúcta! Veľkú oporu má tento pilier v znalcoch, neraz aj súdnych, ktorí síce nič nevedia, ale majú na to svoj názor. Táto kasta mravne vykastrovaných hlupákov argumentuje tým, že je sloboda názoru. Sadnete do lietadla, ktoré projektovali takíto, od vzdelania oslobodení inžinieri? A sadáte! Sadáme! A v každých ponovembrových voľbách aj potvrdzujeme.
Pilierom boli aj chyby a omyly v samotnom hnutí, i v radoch KS. Pôvod mali v povojnovej dobe. Bola radikálna, neistá a nervózna. Provokatéri, platení agenti a Mašin-Bander teroristi. Dnes ich elegantne nahradili mimovládky. Nezačalo to v 50. tých rokoch, ale oveľa skôr, zhodením atómových bômb: august 1945, Hirošima, Nagasaky.
USA dali svetu, a ZSSR najavo: tu sú hranice slobody, demokracie a morálky, podľa našich záujmov a potrieb! Financovanie zločinu, budovanie základní po celom svete, bolo ľahké, stačilo len tlačiť dolár.
Keď im De Gaulle, v roku 1967, v rámci oficiálnej návštevy, doniesol 750 miliónov v ich papierikoch, a vymenil za zlato: 66,5 ton; odmenili ho protestmi, ako inak, cez mládež. Odstúpil. O dva roky NATO aj zomrel. (?)
Menové zlato, ukradnuté nacistami, ošklbané aj o cenu za šnúrky (!) pre čs. pilotov, ktorí zomierali za Anglicko; sa z USA, Anglicka a Švajčiarska vrátilo, vďaka ministrovi B. Chňoupkovi, až v r. 1982. Pražské jaro 68 predplatba; November 89 doúčtovanie? A pán minister po prevrate väznený! Ako svojho času Husák, Novomestský, Clementis, a za čo? Siahali aj na Generála L. Svobodu, z Buzuluku do Prahy; toho, ktorý krvou vybojoval milosť za to, že Protektorát Čechy a Morava príkladne dodával Nemecku zbrane a muníciu v boji proti Sovietskemu zväzu! Komu pomník v pražských Dejvicích? Prechodné obdobie k socializmu nebolo jednoduché. Kypelo nadšením a elánom meniť povojnový svet, budovať novú spoločnosť, no chýbali aj potrebné teoretické znalosti; riešenia. Neraz aj osobnosti. Tie nemohli vzniknúť skôr a inak, než v konfrontácii so spoločenskou praxou. Čas a priestor, aj v ľuďoch samotných. Spoločenské vedomie zaostáva za spoločenským bytím, tak jest?
Kapitalizmus funguje autonómne, hnacím motorom sú všetky temné stránky človeka: chamtivosť, bezohľadnosť, faloš, amorálnosť, pýcha, hrubý individualizmus a egoizmus, ziskuchtivosť; skrátka dnešok. Mamona. Kain v nás. Socializmus je jeho protipólom, chce vzdelaného, mravného a uvedomelého človeka. A nebesá takých nedodali. Dokonca takí neraz chýbali aj na pápežskom stolci, či v tuctoch farností sveta.
Obľúbeným trikom je slovná demagógia; zloba, arogancia, závisť ako argument. Podívej se Gusto, jak je tady husto! Kolektív hlupákov vytvoril celý pojmový aparát; Husák (symbol zla), normalizace, totalita, ale aj bolševik, Rusák, komančovia, bolševik nás klamal; hlavně, že bez komunistů, a pod. Tí, vzdelaniu odolnejší, pridávajú ďalší mix: neomarxizmus, nová ľavica a pod. A takto vysvetľujú všetky javy dneška, zdochýnajúceho kapitalizmu, predtým ešte povýšeného na vrchol demokracie: od LGBT, cez gender tupostí až po neschopnosť vidieť problémy sveta reálne. Ani netušia, že sami sú pilierom zla. Betónujú to, čo kritizujú.
Tento pojmový hnoj je súčasťou antikomunizmu, starostlivo financovaného strašiaka už od roku 1848. Triedy a triedny boj nezanikol, naopak. Je totálny: útokom cez všeľudské hodnoty kapitál hrá vabank!
Paradoxne, ponovembrový vývoj potvrdil pravdivosť marxizmu. Zbavili nás národného majetku a obnovili vykorisťovanie človeka človekom. Je toto humánne a etické? Aký svet, s akými hodnotami, s akými cieľmi a cestami k nim, vystriedal ten socialistický? Proti vôli väčšiny nás vrátili do sveta násilia a vojen! Do minulých storočí!
Koho porazili zmanipulované, a vtedy dobre živené masy, komunizmus a komunistov? Porazili seba, budúcnosť svoju i svojich detí; porazili Človečenstvo; mravnejšie a spravodlivejšie usporiadanie spoločnosti. Dnešok je dôkazom. A zajtrajšok, a bude?
- Socializmus nemohol byť lepší a dokonalejší ako ľudia, ktorí ho budovali.
- Pri každej veľkej, a zároveň revolučnej zmene sa na udalostiach vyvezú aj
karieristi a špekulanti. Neraz najvyššie, Nepochybujú! Nové tričko si oblečú
medzi prvými, a pri ťažkostiach si ho ako prví aj vyzliekajú. Vieme, koľko
úspešných arizátorov, či nacistických udavačov sa stalo členmi komunistickej
strany, a z tejto buriny neskôr vyrástlo Hocičo? A všade!
No, podvodníci s legitimáciou strany,
čo myslia : ja – a vravia: strana,
čo vravia : strana – a myslia ja,
nech idú do hája! Miroslav Válek, Slovo, 1979 - Ak by bol socializmus totalitárskym režimom, s pribúdajúcim časom, podľa
logiky, by upevňoval brutálne a násilné metódy v spoločnosti. Ako dnešní, a nie
len pri očkovaní. Bolo to naopak, každým desaťročím (zaokrúhlene povedané) sa
systém humanizoval a demokratizoval. Jeden z dôkazov? Pozrite aké umelecké
diela vznikali, od filmov, televíznej a rozhlasovej tvorby, hudby atď. Tešia aj
dnes! A čo tvorba a knihy pre deti? Stačí len porovnať, vrátane cien. - V umení a v každej tvorbe boli hranice; ideové, ale aj etické a estetické; na toto
sa zabúda. Kultúra úpadku, násilie a brutalita, pornografia boli zakázané,
a mohli byť aj trestným činom. Že nesloboda? Áno, ale pre zločin; všestranný
rozvoj človeka, u detí a mládeže osobitne, bol chránený! Dnes? A ak budete
v Bruselu, zájdite do kostola Sv.Vykupiteľa; je tam z neho skvelý nočný disco
bar. Účastníci bratislavskej Sviečkovej máte námet na výlet (s celým KDH).
A nie len tam. - Socializmus netreba reformovať, ale ho študovať (Engels), teoreticky rozvíjať
a posúvať. Doterajšie teoretické poznatky sú súčasťou jeho metodológie, cez
ktorú sa dopracujeme k teoretickým poznatkom novým. Stupne poznania sú
v každej vede, tak ako vo fyzike: Newton, Einstein, Planck. A nemohlo to byť
inak. Ak Slovensko nemalo velikánov v čase nemeckej klasickej filozofie, prišli
neskôr, a predbehli takmer celý svet v ekonomických vedách. Pozri: Aj ekonómia
je veda, autor, Prof. J. Husár. Je jedným z nich. A ponúka slová sv. Augustína:
„Štát, ktorý by nebol organizovaný na základe spravodlivosti, by sa zmenil na
veľkú bandu zlodejov“. Mne Slovensko (ponovembrové) krása je, však. - Socializmus mal, podľa mojej mamičky (1924), len jednu chybu: mal prísť skôr!
Oslobodil ich od každodenného trápenia, a nie len na poliach. A vyznamenania?
Rad matkám. Za lásku a za život.
A milujúcim ženám zlato!
Za to len, že sú. Za číru
nežnosť. Za ten pevný bod
nášho vesmíru. Miroslav Válek
Príbeh Troch kráľov je všeobecne známy. Aj ich dary: zlato vyjadrovalo kráľovstvo, kadidlo duchovný svet a myrha smrť a obetovanie. Ak by tak bolo dnes, aký dar by sme, sebe aj ľudstvu, pribalili? Čo by mal vyjadrovať? Ja takýto:
„Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dnešní svět toho nejhoršího: lži. Lži, která podpírá a připravuje násilí a učí lidi nenávidět se navzájem. Lži, která otravuje národy a vykopáva mezi nimi propast …Bože, vráť světu pravdu!“
Karel Čapek, 1938
Michal Dieneš, 5. január 2024
Zanechajte nám komentár