Dobré ráno stará mama..
Volkswagen hrozí odchodom zo Slovenska. Presun výroby by zasiahol tisíce ľudí! Volkswagen uviedol, že presun výroby by mohol smerovať do juhozápadnej Európy.
Ajhľa, to sa doteraz nemohlo predpokladať a ani sa to stále ešte nevie? Ale, ale… EÚ lídri! Čo sa také zmenilo, že sa doteraz nevedelo a ani nepredpokladali politici z EÚ, že práve továrne v Českej republike, Nemecku či u nás na Slovensku patria k tým, ktoré sú od ruského plynu závislé najviac?
Je notoricky známe, že továrne na Slovensku a v Česku patria k tým, ktoré sú na ruský plyn najviac odkázané. Volkswagen ako najväčší výrobca automobilov v Európe by v prípade pretrvávajúceho nedostatku zemného plynu mohol presunúť výrobu z východnej, strednej Európy či Nemecka do iných krajín, informoval o tom portál Bloomberg, ktorý sa odvolal na vyjadrenie zástupcov firmy Volkswagen.
Ako vlastne konflikt vznikol? O tom nič pani európski politici? Predsa ste dobre vedeli, že práve továrne v Českej republike, Nemecku či u nás na Slovensku patria k tým, ktoré sú na ruský plyn odkázané najviac. „Strednodobou alternatívou je väčšia relokalizácia či premiestňovanie výrobných tovární,“ uviedol pre Bloomberg šéf koncernu Volkswagen. Nie je to riešenie problému nezamestnanosti v tradičných regiónoch EÚ? Nemecko neočakáva nedostatok plynu už túto zimu. Obáva sa však vysokých nákladov na energiu, keďže zemný plyn dosiahol 10-násobok svojej ceny. A to je fakt ktorý nedokáže zvládnuť mnoho firiem.
Hovorca Volkswagenu taktiež uviedol, že presun výroby by mohol smerovať do juhozápadnej Európy, resp. k pobrežným častiam severnej Európy, kde je lepší prístup k námorným dodávkam skvapalneného zemného plynu LNG z USA/DSA proveniencie.
Volkswagen uvádza, že urobil najlepšie možné riešenia a prípravy na nedostatok plynu na túto zimu. Šéf pre vonkajšie vzťahy Thomas Steg uvádza, že „politici musia tiež obmedziť v súčasnosti nekontrolovaný výbuch cien plynu a elektriny“. Ak sa tak nestane, problémy budú mať najmä stredne a malé energeticky náročné podniky, ktoré tak budú musieť znížiť alebo úplne zastaviť výrobu. Napríklad Slovalco, Žiar nad Hronom ….a pod.
K vyjadreniu koncernu Volkswagen a ich presunu výroby v prípade pretrvávajúceho nedostatku zemného plynu sa nepriamo pridala aj hovorkyňa slovenskej automobilky Lucia Kovarovič Makayová: „Prosím o
pochopenie, že z pozície výrobného závodu, koncernové záležitosti nekomentujeme,“
Slovensko tak o presune výroby zatiaľ nemá žiadne konkrétnejšie informácie a predstavy. Tento príklad úzkej energetickej previazanosti a manažmentu vo Volkswagene v nadväznosti na existenčné problémy celých regiónov ba až krajín, idú naprieč celou EÚ i naprieč aj ostatných rezortov. Energie, energie a ešte raz energie. Energetická potreba vs. energetická závislosť? Politický motivovaná? Možno. Ale v tomto videní Slovensko je absolútne „nezávislé, lebo aj iných komoditách (hlavne potravinová závislosť) je závislá na importe. Tak prečo nie na rope a plyne? Aha lebo vojna. A nie hocijaká. Ruska agresia. Tu je zrejmé hauko zakopaný. Lebo Rusko! Takže v mene čohosi radšej zima, hlad a chudoba vo všeobecnosti. Príde mi to, že lepšie je umrieť od hladu, ako jesť bravčové! Takže páni v Bruseli, radi za vás zmrzneme.
Na slovenskom trhu s dodávkami energií môžu skončiť ďalší alternatívni dodávatelia. Ako uviedol pre agentúru SITA hovorca Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) Radoslav Igaz regulačný úrad situáciu na trhu pozorne sleduje.
„Pri súčasnom vývoji na trhu s energiami a nestabilnom prostredí nie je vylúčené, že na konci tohto roku, respektíve na začiatku roka 2023 ukončia aj niektorí ďalší alternatívni dodávatelia svoju činnosť v oblasti dodávky elektriny a plynu,“ povedal Igaz.
Od jesene minulého roka, keď skrachoval jeden z najväčších alternatívnych dodávateľov energií spoločnosť Slovakia Energy, ukončilo svoje pôsobenie na slovenskom trhu s dodávkami energií aj viacero ďalších dodávateľov. V oblasti dodávok elektriny stratilo spôsobilosť dodávať elektrinu 10 dodávateľov a pri plyne to bolo šesť dodávateľov.
„Hlavným dôvodom ukončenia pôsobenia na trhu bola strata spôsobilosti dodávať elektrinu alebo plyn predovšetkým z nesprávnej obchodnej politiky nákupu energií pre zabezpečenie dodávok pre svojich zazmluvnených odberateľov,“ dodal Igaz. ÚRSO v súčasnosti eviduje 153 držiteľov povolení na dodávku elektriny a 145 dodávateľov plynu. Nie všetci sú však aktívni na trhu.
„Monitorujeme približne 100 aktívnych dodávateľov elektriny pre zraniteľných odberateľov, vrátane tradičných dodávateľov elektriny (ZSE, SSE, VSE a SPP). Pri dodávke plynu je to približne 19 aktívnych dodávateľov,“ konštatoval Igaz.
*Heuréka!* K akému prekvapivému a neočakavateľnému poznaniu prišli lídri v EÚ! Ako sa úsmevne hovorí: „…už sme došli stará mama!“ Politici EÚ totižto objavili horúcu vodu…. keď pomaly začínajú akceptovať fakt, že dôsledky sankčnej politiky voči Ruskej Federácií a umelému odstrihnutiu sa od ruských energetických zdrojov, majú dôsledok postihujúci aj EÚ. Možno i nepomerne viac, ako samotné Rusko. Logické predpoklady i signály, proti ktorým stále brojili sa otáčajú proti ním a teda aj nám samým. A ak to vedeli, tak sa mali zariadiť inak. Alternatívne. Ich vina je o to väčšia. Hriešnici zodpovední za tento bolestný stav. Samozrejme ale stále nechcú vidieť pravú podstatu energetického problému. Vidieť alebo priznať. Vytrvalo s pštrosou politikou sa snažia navodiť zdanie, že je to práve „ruská invázia“ na Ukrajinu, ktorá je za to zodpovedná, a ktorá môže ohroziť a aj aj ohrozuje európsky priemysel, a tak hospodárstvo i samotnú existenciu EÚ. À la: „zlodej kričí chyťte zlodeja“.
Ako pozerám, tak pozerám, problém je ….v nekvalifikovaných a škodlivých rozhodnutiach európskych tiežpolitikov, dôsledky ktorých si odtrpíme všetci. Zobuďme sa všetci, nielen zamestnanci Volkswagenu.
Zdroje: Bloomberg, oficiálne vyjadrenie hovorkyne Volkswagen, SITA
spracoval : ЯHR
Zanechajte nám komentár