Čo je to s nami?
Keď sa v týchto dňoch prejdete po popradskom námestí, všimnete si množstvo zaujímavých kaviarničiek. Ale tiež viacero priestorov, ktoré zívajú prázdnotou. Nie, neskrachovali, len vsadili na moderné nákupné centrum a premiestnili sa tam. Tí, čo ostali na námestí, majú obavy. No len máloktorí riešia vzniknutú situáciu proaktívne a rozhodli sa predĺžiť svoje otváranie hodiny.
„Prečo by som mal tým, že budem mať otvorené dlhšie, nadháňať zákazníkov neďalekému obchodu s oblečením?“ nechal sa počuť majiteľ jednej z predajní.
Keď nemám ja, nebude mať nik! Nerozumiem, ako môže niekto takto rozmýšľať. Ako si niekto môže myslieť, že sám bude zarábať, predávať a suseda by najradšej utopil v lyžičke vody. Iný príklad „slovenskej nátury“ je kritika, ktorá sa vždy znesie po konaní trhov. Akúkoľvek lokalitu zvolíte, vždy sa nájde niekto, komu prekáža, že ste stánky nepostavili v bezprostrednej blízkosti jeho obchodu či prevádzky. Mať, vlastniť, ukázať. Ženieme sa za peniazmi, blahobyt znamená veľký dom a štyrikrát do roka exotická dovolenka. Pritom väčšina z nás je potomkami jednoduchých sedliakov, žijúcich v tvrdých podmienkach rázovitých tatranských dedín, zvyknutá na tvrdú drinu. A v nich sa bez susedskej spolupatričnosti prežiť veru nedalo.
Máme v centre prišelca, ktorý má plné vrecká peňazí na obrovskú reklamu. Profesionálny marketing krytý zdrojmi priláka do Popradu tisíce ľudí z blízkeho i širšieho okolia. A popradskí obchodníci just nebudú mať aspoň otvorené dlhšie, pretože suseda by v malom obchode predala o jeden kostým viac?
Počas dušičiek sa domov na pár dní vrátilo množstvo kamarátov. „Čo je to s tým Popradom? Veď o vás počuť len v súvislosti s trestnoprávnymi kauzami bývalého vedenia mesta, nedávnym nešťastným odpojením chlapca od prístrojov, haváriou záchranárskeho vrtuľníka či úrazmi a prešľapmi miestnej nemocnice. To sa tu nič pozitívne nedeje?“ spýtal sa ma priateľ z Bratislavy, smerujúc do kaviarne kníhkupectva v novootvorenom obchodnom dome. „Bojkotujem finančné skupiny,“ vysvetlil mi hrdo.
Možno je to impulz pre Christianiu zriadiť malú kaviarničku či čajovňu… Podpora lokálnych výrobcov a predajcov nie je len slogan. Keď nakupujete v miestnych obchodoch, nepomáhate výkonnému riaditeľovi spoločnosti z Bratislavy či zahraničia kúpiť si tretiu letnú vilu pri mori. Nakupovaním od susedov im pomáhate zaplatiť dcére hodiny tanca, či kúpiť synovi futbalový dres. Alebo aj to si budeme navzájom závidieť? Petra Vargová
Zanechajte nám komentár