Duálne vzdelávanie pomáha obidvom stranám
Autoservis Chedos Fiat vo Svite dáva šancu aj študentom stredných odborných škôl
Dnes je duálne vzdelávanie veľmi frekventovaný pojem. Ako ho vnímajú tí, ktorí umožňujú praxovať žiakom stredných škôl vo firmách, sme sa okrem iného dozvedeli v autoservise Chedos Fiat vo Svite.
„Nedávno sme prijali nového zamestnanca, ktorý sa určite stane plnohodnotnou súčasťou nášho tímu. Už viac rokov k nám chodia totiž na prax štyria-piati žiaci a na prístupe k tomu, čo robia vidíme, koho to naozaj baví, kto s tým v živote počíta ako so svojím povolaním. Alebo chodia do školy len preto, lebo je povinná školská dochádzka a teda aj na prax chodiť jednoducho musia. Náš nový zamestnanec bol tiež praktikantom a od samého začiatku sa zaujímal o všetko. Neustále sa pýtal, ostával po pracovnej dobe, čo som nezažil. Sám sa chcel naučiť viac, ako ukladali osnovy, a neraz nás svojimi otázkami už aj otravoval,“ hovorí s úsmevom Ing. Ján Almassy, riaditeľ servisu a dodáva, že ľudia, ktorí chcú, sa v tomto povolaní jednoducho nájdu. Ako hovorí, aj spomínaný žiak mal začiatky ťažké. Trvalo mu rok, kým si získal dôveru ostatných zamestnancov a pritom nebol hodnotený tak, ako by si zaslúžil. „Ale bola to skúška, či chlapec chce s nami robiť, či ho to baví, alebo len hľadá, kde zarobí viac. Po roku mladík nezmenil tempo, takže sme aj jeho honorár upravili tak, že je spokojný. A spokojní sme aj my, pretože chlapec zapadol do kolektívu,“ končí príbeh Ing. Almassy. Samozrejme, po skončení štúdia sa o prácu zaujímali aj ďalší praktikanti, ktorí v servise praxovali. Okrem neho však nevzali žiadneho z nich, pretože na držanie svetla pri opravách im rovnako poslúžia aj stojany. Okrem toho v tíme autoservisu pribudol mechanik, nový servisný technik, ktorý tu tiež pracoval, pretože referencie na jeho prácu boli veľmi dobré. Ako konštatoval riaditeľ, pre takýchto ľudí majú v servise dvere otvorené.
„Od nového roku rozmýšľame prijať ďalšieho zamestnanca. Kúpili sme novú diagnostiku, stiahli sa najnovšie upgrady do počítačov a diagnostických prístrojov, takže už opravujeme aj vozidla, vyrobené v roku 2015 a softwarovo budem vybavení na všetky typy vozidiel. Zmenila s promptnosť v opravách, pretože sa kúpilo veľa nového materiálu, čo dosť uľahčilo prácu, takže môžeme prijať viac zákaziek. Ale tak, ako je to v servise bežné, nedá sa predpokladať, aký bude vývoj, pretože nikto nevie, čo sa pokazí zajtra. Stáva sa, že v jednom týždni máme „uhorkovú sezónu“ a v ten ďalší ani nevieme, kde nám hlava stojí. Ale vždy sa snažíme vyjsť ľuďom v ústrety a pomôcť im. Je nemálo prípadov, keď volajú večer o deviatej, desiatej, že sa im stalo to a to. Pýtajú sa, čo majú robiť? Niekedy stačí, že vám len zavolajú, lebo čísla sú prístupné, aspoň s nimi porozprávame a sú kľudnejší. Neraz ide naozaj o banalitu a vodičovi pomôžeme radou. Žiaľ, dnes vodiči už nie sú odborníci. Niekedy bola technická príprava a vodič musel poznať automobil aspoň sčasti aj konštrukčne, ale dnes, pri všetkej tej elektronike, to veľmi nepomôže“.
Trinásti skúsení technici a mechanici v servise Chedos Fiat zabezpečujú opravy a servisné prehliadky všetkých typov automobilov, ale venujú sa aj príprave a predvedeniu na STK, diagnostike a geometrii náprav, kontrole bŕzd a tlmičov, emisným kontrolám benzínových motorov, kontrole, opravám a plneniu klimatizácie, kompletným službám pneuservisu, montáži bezpečnostných mechanických zariadení Defendlock, autoalarmov, ťažných zariadení, dodávke a montáži prídavných vykurovacích systémov WEBASTO a ďalším požadovaným úkonom.
Pri svojej práci považujú za dôležité udržať nastúpený trend v ústretovosti voči zákazníkom a 90 percent z nich sú spokojní zákazníci, ktorí sa vracajú. „To zvyšné percento razí teóriu ´idem vyskúšať tu, tam, hentam´ a všade sú nespokojní. Keď je niekto nespokojný a chodí zo servisu do servisu, ten bude nespokojný všade. Neexistuje na svete servis, kde by oni boli spokojní, ale to nehovorím nič nové. Preto budujeme na verných zákazníkoch a keďže ich vozidlá už poznáme, vieme veľmi rýchlo diagnostikovať poruchu a veľmi rýchlo vozidlo aj opraviť. Nových zákazníkov si získavame kvalitou opráv, prístupom a ústretovosťou. Prinesú auto, odvezieme ich domov a všetko je na vzájomnej dôvere a dohode. Zákazníci takýto prístup ocenia, ale sú aj takí, ktorí to zneužívajú a žiaľ, potom ústretovosť len z jednej strany končí, lebo partnerský, obchodný vzťah je založený na dvoch stranách a dvoch partneroch,“ ozrejmil Almassy.
Autoservis Chedos Fiat však poskytuje aj nadštandardné služby, keď klient iba zavolá a povie, kde nájdu auto a kľúče od auta a na určenú hodinu mu vozidlo pristavia tam, odkiaľ ho vzali. „Napríklad, kým je klient v práci, na vozidle mu urobíme všetko potrebné a do servisu ani prísť nemusí. Pritom to nie je oveľa drahšia služba, lebo ide len o cestu pre vozidlo a späť. Takýmto štýlom si u nás dávajú robiť autá aj naši klienti zo Starej Ľubovne či z Liptovského Mikuláš. Dôvodia tým, že oni potrebujú pracovať a nie venovať sa oprave vozidla a tráviť tým kopec času. Všetko je o ľuďoch. Keď je ústretovosť a ochota z oboch strán, dá sa všetko“.
Aj keď automobilov zn. Fiat v tomto regióne ubudlo, pribudli úžitkové vozidlá rovnakej značky, na ktoré sa zameriavajú. Na to, že sú v podstate malý, autorizovaný servis, zamestnanci aj aktívne vyhľadávajú klientov a udržiavajú spätné, kontrolné kontakty, či je vozidlo v poriadku. „Táto ústretovosť a pomoc zákazníkovi v každej situácii sa nám opláca. Niekedy to nejde kvôli materiálu, kapacitným možnostiam, ale väčšina klientov to chápe. Oceňujú až rodinný prístup, nie benevolenciu, ale aj systém a poriadok. Tých zamestnancov, ktorí ho dodržiavajú, vieme oceniť. Pomáhame si navzájom a zamestnanci sú ochotní urobiť aj čosi naviac, mimo ich pracovnú náplň a náš servis berú ako rodinnú firmu. Preto je tu veľmi dobrá klíma a ľudia tu nechodia len z toho dôvodu, že musia do práce,“ uzavrel Ing. Ján Almassy. (reš)
Zanechajte nám komentár