Živé knihy motivovali mladých
V Podtatranskej knižnici zazneli 2. marca výnimočné životné príbehy Živých kníh. Knižnica, v spolupráci s Popradským mládežníckym parlamentom, priviedla živé knihy – cestovateľa Petra Valenčina, začínajúceho podnikateľa Andreja Sopku a predsedu Popradského mládežníckeho parlamentu Jakuba Danča. Každý v inej časti knižnice besedovali so študentami o skúsenostiach vo svojom príbehu. Živé knihy odovzdali stredoškolákom zo Súkromnej strednej odbornej školy na Ul. 29. augusta, Súkromnej strednej odbornej školy Poprad – Veľká a Strednej odbornej školy Okružná odkaz, s cieľom vyvrátiť možné predsudky a vniesť do stereotypných názorov nadhľad.
Posolstvom príbehu cestovateľa Petra Valenčina je povzbudiť mladých, aby našli v sebe odvahu a nezaoberali sa myšlienkami druhých. Počas cestovania si uvedomil, že sloboda nespočíva v peniazoch, materiálnom živote a pohodlí, ale v tom, čo človek dokáže v sebe objaviť a naplno využiť pre spokojný život. Pri rozprávaní o možnostiach kaučsurfingu odporučil študentom nebáť sa dôverovať cudzím ľuďom.
Andrej Sopka zase hovoril svojim rovesníkom – stredoškolákom, aby v živote išli za svojimi snami a nevzdávali sa, nepripúšťali slová ako neviem a nedokážem. Naznačil im, ako sa vysporiadať so strachom, ktorý ich ovláda a hlavne dokázať prekonať vlastné ego. Andrejov príbeh začal, keď nečakane ochorel. V nemocnici si uvedomil, že má sny, ktoré si chce splniť. Začal sa stretávať s ľuďmi s podobnými záujmami a obklopovať sa skutočnými priateľmi. Na internete založil stránku, kde podporuje mladých umelcov, snaží sa ich presadiť a dostať viac do povedomia verejnosti.
Približne 80 študentov malo v kruhu svojich rovesníkov možnosť pýtať sa živej knihy na jej skúsenosti, zážitky či pocity, aby sa lepšie vžili do príbehu a intenzívnejšie ho prežili.
Predseda mládežníckeho parlamentu vyzval mladých, aby sa zaujímali o to, čo sa deje v ich okolí a svojim zapájaním sa snažili napĺňať princípy demokratickej spoločnosti. V období tesne pred voľbami objasňoval, prečo je dôležité voliť a akú moc má ich hlas. Ďalej čo svojím rozhodnutím voliť alebo ako voliť, môžu v spoločnosti zmeniť, predovšetkým keď sú s jej fungovaním nespokojní. Spomenul, že svoje názory a návrhy na zmenu môžu uplatňovať aj cez žiacke školské rady, ktorými vedia dosiahnuť pozitívne zmeny, ak narážajú na problém vo fungovaní a kvalite ich školy.
Živé knihy prepojili rozprávanie aj s knihami, ktoré ich k životnému príbehu a skúsenostiam priviedli alebo ich nejakým spôsobom v živote nasmerovali k naplneniu ich cieľov. Peter Valenčin napríklad hovoril o tom, ako v detstve prečítal celú sériu Troch pátračov alebo Slávnej päťky a spolu s príručkou Priateľ lesa v ňom odkryli dobrodružného ducha. Hovoril aj o tom, že knihu Da Vinciho kód si vybral hlavne pre konšpiračné teórie a množstvo krásnych miest, ktoré sú v knihe opísané a ktoré nakoniec aj navštívil. Andrej Sopko predstavil študentom motivačnú knihu Bohatý otec a chudobný otec. Príbeh 9 – ročného chlapca, ktorý chce podnikať, opäť potvrdzuje skutočnosť, že veľa vecí je v dnešnom svete možných. „Máme mnoho príležitostí a každý sa môže vybrať svojou cestou“, snažil sa motivovať Andrej.
Živé knihy dostali od študentov pozitívne ohlasy na ich životné cesty s posolstvom. Podtatranská knižnica má záujem aj naďalej privádzať živé knihy do jej priestorov a smerovať mladých ku knihám.
Adriana Hricková
Zanechajte nám komentár