Anna Hogenová 1. diel: Dnešná doba sa rada vidí ako slobodná a demokratická, ale nie je

24. decembra 2023

„Strach do života patrí, a jeho prekonávanie prináša človeku istotu, z ktorej potom môže lepšie žiť v ďalšom živote. Čiže tréning, stretávanie – ktoré je vlastne najdôležitejším fenoménom celej filozofie – je nesmierne dôležité a dobré pre život. Je to vlastne základ života, základ kozmického poriadku. A stretnutie je to, z čoho sa rodí pravda,“ hovorí filozofka Anna Hogenová v rozhovore pre program Kupredu do minulosti.

Život je večné riziko, a patrí do neho aj strach. Problémom však je, že sme neustále nastavení na to, čo ešte len príde, a myšlienky na budúcnosť nám nedovoľujú prežívať prítomnosť tak, ako by sme mali. Napríklad pandémia alebo vojna je to, čomu vo filozofii hovoríme ontologická núdza, a s ňou sa musíme naučiť žiť. Smrť je zrazu veľmi blízko, ale na ňu sa človek musí pripravovať od dieťaťa – pripustiť si zánik je očistné – smrť do výchovy a vzdelania jednoducho patrí. Nezľaknite sa toho slova, príprava na smrť sa dva a pol tisíc rokov nazýva starostlivosťou o dušu, čo dnešnému človeku bytostne chýba. Dnešok stavia na prevratných technológiách, svet sa premieňa na veľký počítač, a ľudia sú určení na plnenie povelov. Zo života sa vytráca vrúcnosť a láskavosť. Tak tieto myšlienky zazneli v rôznych odpovediach filozofky a fenomenologičky, profesorky Anny Hogenovej. 

Textový prepis:

Martina: Ešte doplním, že dnes prednášaš na Pedagogickej fakulte a Husitskej teologickej fakulte Univerzity Karlovej, a tiež na Pražskej vysokej škole psychosociálnych štúdií. Za všetky odborné knihy, ktoré si vydala, spomeniem, že si spoluautorkou bestselleru Žiť z vlastného prameňa. Pani profesorka Anna Hogenová, ja som vybrala práve tieto tvoje slová preto, že fenoménom dneška je „strach“, alebo tomu môžeme hovoriť „obavy“, čo je jemnejšie. Hovoríš o tom ty, ako filozofka, hovorí o tom psychológovia, psychiatri, a sami ľudia. Povedz mi: Máme sa navyše k tomu všetkému báť ešte strachu?

Anna Hogenová: To je veľmi pekná otázka. Myslím, že ľudia sa boja strachu, a tak sa ho v sebe snažia potláčať, a väčšinou  povedala by som  aj technologickým spôsobom, to znamená prášky, alkohol, drogy…

Martina: Takže technologicky-chemickým?

Anna Hogenová: Áno. Sú to tieto technológie v oblasti chémie, ktoré sú dostupné. Myslím, že áno, že sa bojíme aj strachu, ktorým sme prežiarení, ak to tak môžem povedať. Už ho máme v sebe ako niečo, čo patrí do našich životov.

Martina: Možno skôr: „Pretemnení strachom“.

Anna Hogenová: Áno. Pretemnení strachom.

Martina: Je strach zlý? Hovorí sa, že stojí za väčšinou slabostí, agresívnosťou, zlými rozhodnutiami.

Anna Hogenová: Ja si nemyslím, že je to takto jednoznačné: Strach do života patrí, a jeho prekonávanie prináša človeku istotu, z ktorej potom môže lepšie žiť v ďalšom živote. Čiže tréning, stretávanie – ktoré je vlastne najdôležitejším fenoménom celej filozofie – je nesmierne dôležité a dobré pre život. Je to vlastne základ života, základ kozmického poriadku. A stretnutie je to, z čoho sa rodí pravda, ktorej sa hovorí „neskrytosť“ a ktorá akoby, z dnešného sveta vymizla, a bola nahradená správnosťou, ktorá je vlastne postupom v čase, a jednotlivé časti tohto procesu sú za sebou idúce práve v tej správnosti – a to sa stalo pravdou. Ale toto pravda nie je, toto je len technologický pohľad na pravdu. A pretože pravda vlastne v živote nie je pociťovaná ako niečo, s čím sa človek môže stotožniť, tak preto má vždy strach: A zo strachu ľudia klamú, zo strachu ľudia robia veľmi nepekné veci, ktoré by inak nerobili. Keby mali naozaj ľudia v spoločnosti pocit, že tu je spravodlivosť, že tu je pravda ako neskrytosť, ktorá vzchádza z veci samej, tak by tento temný strach, o ktorom si mi krásne na začiatku povedala, v sebe nenosili.

Dnešná doba sa rada vidí ako slobodná a demokratická, ale nie je. Je to doba zákazov, príkazov, pravidiel, a z toho pochádzajúceho strachu.

Martina: Môžem z toho odvodiť, že existuje dobrý a zlý strach? Niečo ako dobrý a zlý cholesterol?

Anna Hogenová: V podstate áno. My teda máme vo filozofii strach z toho, čo poznáme vopred – ten nie je najhorší, to je možno dobrý cholesterol. Ale strach z toho, čo nemá meno, čo sa nedá predstaviť, čo tu ale nejakým spôsobom je, ktorý tiež nevieme pomenovať – ​​tak to je to, čo človeka ničí, čo mu prináša choroby, čo ho naozaj likviduje. To je ten druhý strach – Nemci tomu hovoria „die Furcht“ – a ten je oveľa horší, a je veľmi nebezpečný. Ten tu ale práve je.

Martina: Myslím, že jedna z vecí, ktorá v nás vzbudzuje veľký strach, je neistota.

Anna Hogenová: Áno.

Martina: A my by sme chceli mať všetko isté.

Anna Hogenová: Áno.

Martina: Prečo sme sa zrazu začali báť neistoty, bez ktorej nemôžeme spoznať, čo to je istota?

Anna Hogenová: Veľmi správne, krásne povedané a pochopené. Istota, to je orthotes, to je pravda ako správnosť postupu, ktorý je procesom vyplňujúcim našu každodennosť – človek má strach, že urobí niekde na ceste chybu. A pretože sme uvrhovaní do situácií, ktoré sa nedajú vopred poznať, tak chybu môže urobiť každý z nás, a to veľmi ľahko. A to je tiež to, čo človeku neprináša žiadnu istotu.

Jedna vec je veľmi dôležitá: Že pravda, ako istota, to je správnosť. A ja si vždy spomeniem na to, čo píšu veľkí filozofi o rozdiele medzi starou aténskou dobou, a potom rímanstvom, ktorého sme vlastne, povedala by som, duchovnými deťmi. A na začiatku hovoria toto: Bohovia starého Grécka nedávali príkazy – dávali pokyny. Zeus v jednom okamihu bleskom ožiaril svet v neskrytosti, a tí, ktorí boli predpripravení – mali v sebe otázky – zazreli neskrytú pravdu, a potom si ju preniesli do svojich vlastných životov. Ale neboli tam príkazy, neboli tam povely.

Ale Rimania prichádzali iba s povelmi. Tam bohovia, ktorí boli prevzatí od Grékov, z Atén, už dávajú ľuďom rozkazy. A preto hovoríme o rímanstve ako o dobe, ktorá sa nazýva „imperiálne falére“. Slovo „imperiálne“ je odvodené od „imperatívu“, čo je vlastne rozkaz, príkaz, a „falére“ je ľstivosť. Príkazy sa robia tak, že vlastne v sebe vopred nesú to, že niektorí ľudia sa dostanú k pádu, niektorí sa dostanú nahor. A toto je dnešná doba, ktorá je dnešnými mysliteľmi hodnotená ako obdobie strachu, ktoré prichádzajú z povelov. A povely sú súčasťou toho, o čom sme si tu už veľakrát hovorili: To je ten „gestellt“, to sú systémy a štruktúry, ktoré sú vopred vypočítané do budúcnosti. Čiže, k nám neprichádza budúcnosť sama od seba tak, ako by mala, ale my ju máme vopred naplánovanú.

Martina: My sme rímsky systém veľmi rozpracovali.

Anna Hogenová: Výborne.

Martina: Pretože už v súčasnej dobe vlastne ideme iba podľa scenárov, podľa štruktúrovaných scenárov bez otázok, a bez možnosti mýliť sa.

Anna Hogenová: Výborne. Tak takto presne to je. Takto je dnešná doba, ktorá sa tak rada vidí ako demokratická a slobodná – ale nie je.

Človek dnes nemôže viesť rozhovor sám so sebou, starať sa o svoju dušu, myslieť na Boha, alebo bytie, pretože neustále žije v strachu z porušenia nariadenia, je na úteku a nemá čas.

Martina: A prečo na to naskakujeme?

Anna Hogenová: Nemôžeme nenaskakovať. Pretože keď trošku človek premýšľa o dejinách myslenia, mysleného, ​​tak dorazí až do tej nevyhnutnosti, v ktorej je novovek založený práve na potrebe istoty. A istota, ktorej sa hovorí „certitudo“, sa najlepšie získava matematikou. To je to myslenie, z ktorého potom vznikli dnešné technológie, technologický svet. Lenže človek nie je žiadny stroj, ktorý by sa dal takto vypočítavať, ale má v sebe aj niečo navyše, a môže svet prírody, ktorý je riadený matematickými, fyzikálnymi, a prírodovednými zákonmi, môže transcendovať do sveta, kde môže myslieť také veci, ako je „Boh“ alebo „bytie“, a to už sa nedá matematikou a logickým myslením založiť tak, aby bol človek v tomto myslení celý. V technologickom myslení je človek iba z polovice, a potrebuje ešte transcendenciu, ktorá je založená na možnosti človeka mať reč, pretože rečou sa dostávame za horizont prírodného sveta, riadeného prírodnými a matematickými zákonmi. Reč je domom bytia, ktorú človek potrebuje na to, aby bol celý. On nie je celý. Je v tomto svete, kde nám povely neustále pršia na hlavu, a my ich musíme stále vykonávať, a teraz je tu množstvo inštitúcií, ktoré to kontrolujú. Tak tam nie sme celí.

Martina: Len aby som si to prehovorila: Ty hovoríš, že človek je v súčasnej dobe zainteresovaný len z polovice, pretože preberá veci?

Anna Hogenová: Áno.

Martina: Pretože ich neskúma, neštuduje? Preberá direktívy, nariadenia, pokyny, zákony, vyhlášky?

Anna Hogenová: Áno, presne tak to je.

Martina: A pravdy, zvestované pravdy.

Anna Hogenová: Áno, zvestované pravdy. Presne tak.

Martina: To znamená, že chýba osobná analýza, osobný zážitok, osobná diskusia so sebou samým?

Anna Hogenová: Áno. A tomu sa hovorí práve starosť o dušu. To je práve „Epimelea peri tés psychés“ a to je to, čo Patočka vo svojich troch knihách, ktoré sa volajú „Starostlivosť o dušu“ považoval za základ ľudskosti – rozhovor so sebou samým, ktorý by bol nielen uberajúci z mnohosti do jednoduchosti, ale ktorý by bol aj uvlastnený. To znamená, že človek žije z vlastného prameňa, a nie z podsunutých imperatívov, ktoré majú napríklad podobu iba asertivity, alebo šikovného marketingu, ktorý vydáva rozkazy tak, že človek ani nechápe, že to sú rozkazy, a berie to ako samozrejmosť, a podľa toho sa chová.

Martina: Rozhovor so sebou samým, myslím, ale mnohokrát zamieňame s kruhom „sansáry“, ako hovorili budhisti. Alebo starí kresťanskí myslitelia tomu hovoria „vír myšlienok“.

Anna Hogenová: Áno.

Martina: Ako by teda mal prebiehať plodný a pravdivý rozhovor so sebou samým? Pretože ja myslím, že môžeme stretávať na ulici mnoho ľudí, ktorí sa so sebou aj rozprávajú, a je vidieť, že sú úplne mimo a že idú stále, večne: „A on mi povedal… A ja som mu na to povedal… A ona mi hovorila… A ja už si to nabudúce nenechám páčiť.“ A toto je tiež rozhovor sám so sebou? Toto je vír myšlienok?

Anna Hogenová: Nie, to je vír myšlienok. To je blúdenie. Súčasní ľudia sú najčastejšie bludičkami – a vlastne idú z jednej obstaravačky do druhej. A čo im chýba? Celok. Čiže pravý rozhovor je práve stretnutie, ktoré má podobu rozhovoru, ktorý nám bol ako príklad uvedený Sokratom, keď hovoril s ľuďmi na agóre pod Areopágom v starých Aténach. Toto stretnutie je vlastne uvedenie do obrovského napätia dvoch pólov – a v tom napätí musí pretrvávať – ​​kde lietajú iskry, ako sa krásne stretajú posudky. A tí, čo stáli okolo a počúvali to – a medzi nimi bol Platón – práve z týchto stretávaní chytali to, čo je jednoduchou podstatou, ktorá sa z toho všetkého rodí – v tomto stretávaní.

Človek v technologickom svete sa nemôže rodiť zo stretnutia podstaty – ktoré sú jednoduché a ktoré mieria k celku – pretože je neustále bombardovaný tým, čo už mal urobiť včera, takže má stále pocit viny, stále niečo doháňa. Čiže nemôže viesť so sebou rozhovor, ktorý je starostlivosťou o dušu, ktorá sa volá „epimélea“ – už dva a pol tisíc rokov. On na to v podstate nemá čas, je stále na úteku.

V rozhovore sama so sebou musíme k sebe pustiť besov a besíkov. Nesmieme si nahovárať, že stačí myslieť pozitívne. To je klamanie. Vôľou sa k pravde nemožno dostať. Musíme k sebe pustiť to, čo nás ohrozuje – a toho sa človek bojí.

Martina: To znamená, že najprv musí takzvane čiastočne vyprázdniť myseľ, alebo upokojiť myšlienky. Vyprázdniť myseľ, nemyslieť na nič, nejde – neviem, možno by ma dalajláma opravil – ale je to asi veľmi ťažké. A potom musí naplniť svoju myseľ vnútorným rozhovorom, kedy sa ponára sám do seba?

Anna Hogenová: Tento rozhovor je niečo, čo by človek mal so sebou vykonávať čo najčastejšie. Čo najčastejšie. Znamená to, že k sebe pustím – ako to vždy hovorím jednoducho, až trošku ubližujem tomu stretnutiu – hovorím: Musí k sebe pustiť besov a besíkov. Nesmie si nahovárať napríklad, že musíš myslieť pozitívne – to je klamanie. Vôľou sa človek k pravde nemôže dostať. Musí k sebe pustiť to, čo je ohrozujúce – a toho sa dnešný človek bojí. A to je práve základná podmienka rozhovoru so sebou samým.

Martina: A to znamená hľadať otázky, neuspokojovať sa s odpoveďami, pracovať so strachom. Lenže ak by som ešte mohla povedať ďalší jav, ktorý súčasnú dobu napĺňa, tak je to lož, pretože lož je – môžeme alibisticky povedať – okolo nás okolo, ale zároveň je v každom z nás, pretože mať ilúzie sám o sebe je tak sladké. A preto nie je možné viesť vnútorný dialóg, vnútorný rozhovor, pokiaľ nie som ochotný klamstvu, ktoré o sebe mám, predstavy svojho vlastného dobra, ušľachtilosti, práva – schopný rozbiť.

Anna Hogenová: Presne tak.

Martina: Ale to sa nikde neučí.

Anna Hogenová: To sa nikde neučí. Čo je zaujímavé, že toto nejako ľudia, aspoň ako ich vidím okolo seba, v prvej aproximácii pochopili, a preto treba chodia na týždeň do tmy, alebo lezú po skalách, jazdia do vysokých hôr, do Himalájí, a tak ďalej, aby sa mohli stretnúť s tým, čo je úplne na ich dne, a čo je prameň, z ktorého ich život tečie. A ten treba poznať. Čiže myslím, že na to ľudia už často sami prichádzajú, že tieto stretnutia – to totiž nie je obyčajná hádka, alebo obyčajný boj, ako si to dneska často myslia novinári – stretnutia, to je pretrvávanie v napätí, ktoré vzniká z prežívanej otázky, ktorá je veľkým problémom. A v tomto probléme my musíme vlastne zotrvávať. My ho nemôžeme počas noci vyriešiť, a ráno byť zase úplne čistí. Musíme daný problém v sebe koľkokrát nosiť ako dieťa, ktoré musí byť deväť mesiacov v brušku pri mamičke. Čiže vedieť pretrvávať v nedoriešenosti – to je dnes najväčší problém u ľudí. Oni chcú mať čistú hlavu už zajtra.

Martina: Ty si ako Churchill. Ponúkaš krv, pot a slzy.

Anna Hogenová: Áno, tak to je. Iný život nie je.

Martina: To sa potom nedivím, že mnohí pri tejto predstave siahnu po jednoduchších riešeniach, a plašia smrť všetkými vonkajšími pôžitkami, zábavami, a falošnými predstavami o sebe.

Anna Hogenová: Ale to je život v klamstve, ktorý je založený imperiálnym falérom. Imperiálna faléra, to nie je len, povedala by som, v obyčajných životoch jednotlivých ľudí, ale to je v politike, vo vzdelávaní, to je dnes v kultúre. A dokonca sa hovorí, že to je to, čo je podstatné – táto faloš. Tá sa totiž niekedy nedá spoznať hneď, ale až za veľmi dlho. Aj keď sa napríklad snažíme vždy toto stretnutie k sebe púšťať, a prežívať to podstatným spôsobom, tak niekedy toto falére spoznáme až za veľmi dlho. Čiže, medzi tým sa mýlime. A nemôžeme sa nemýliť, pretože sme len ľudia. Čiže toto je tiež potrebné vedieť.

Martina: Ty hovoríš, že kto si myslí, že sa nemýli, tak sa dopúšťa najväčšieho omylu, a nedá sa s ním vlastne veľmi pracovať?

Anna Hogenová: Nedá. Presne toto je to, čo som chcela povedať.

Martina: Chcela som sa len opýtať, či – keď si hovorila, že je to všadeprítomné: lož a ​​hra – existuje nejaká oblasť v našom živote, kde to ešte nie je, kam sa môžeme skúsiť utekať a hľadať, merať, a hovoriť si: „ Tak, tu to asi nie je. A v tejto oblasti sa cítim takto, tak si dám pozor na to – až si večer pustím správy, alebo pôjdem na nejaký aktivistický film – čo to tam so mnou robí, a budem mať porovnanie?“ Mám niekde vo vonkajšku možnosť toto porovnanie nájsť?

Anna Hogenová: Vo vonkajšej časti veľmi ťažko. Človek potrebuje cítiť – ako si to čítala na začiatku – že je tou chvíľou, situáciou, prijatý. A to sa deje vo vrúcnosti, a toto je domov. Keď sa tento domov podarí. Ale aj v dnešnej dobe sa domov stáva niečím, čo je iba zvláštnou rodinou, ktorá má zabezpečiť iba vonkajšie veci. A dôkazom toho je potrebný počet samovrážd detí.

Teraz som napríklad počula o samovražde žiaka siedmej triedy u jednej mojej kolegyne – nikto nevie prečo. Takže tieto dôkazy nám prinášajú možnú pochybnosť o domove, či je domov pre tie deti taký, aký by mal byť. My samozrejme v každej fáze nášho života potrebujeme prijatie – teda tam, kde môžeme byť sami sebou a nemusíme sa ničoho obávať, tam, kde môžeme byť tým, čím nemôžeme nebyť. A také jednoduché to je. A napriek tomu to v tom živote strašne chýba.

Spoločnosť je rozbitá na časti, ktoré nemožno zložiť späť: Deti proti rodičom, rodičia proti deťom, mladí proti starým, ženy proti mužom, rodina je len biologická a ekonomická, a môže byť tvorená kýmkoľvek.

Martina: Ty si teraz vyslovila predpoklad, že mnohé deti už nenachádzajú pocit pokoja ani vo svojich rodinách. Máš otázku na to, prečo? Nehovorím odpoveď, pretože hovoríš, že každý jav sám o sebe je odpoveďou na nevypovedanú otázku, alebo na otázku, ktorá nezaznie. Máš otázku na to, prečo je spochybňovaná rodina, jej úloha? Prečo je spochybňovaná úloha mamy a otca? Prečo je spochybňovaná úloha rodiny, rodu ako takého? Prečo je všetko zrelativizované na to, že: „Tak hlavne, keď si tí ľudia vyhovujú“, av lepšom prípade, „keď sa majú takzvane radi“? Máš na to otázku?

Anna Hogenová: Tak toto je naozaj fantastická otázka. To Verstreuung , ako tomu hovoria Nemci, to je rozsypanie celku do množstva malých kúskov, ktoré sa potom ťažko dajú späť do prapôvodného celku. A to sa deje v myslení, to nachádzam všade, toto rozsypanie celkov, kde sa potom každá čiastočka stáva samostatnou vedeckou disciplínou, ktorá je veľmi starostlivo skúmaná, čo je u nás to meranie. A potom sú z toho docentúry a profesúry, ale celok chýba. To je práve ten problém, ktorý sa nevidí, a preto ono „divide et impera“, to je niečo také múdre.

Martina: Rozdeľ a panuj?

Anna Hogenová: Áno. Malomyseľnosť človeka, ktorá vzniká z intencie na rozsypávanie celkov na drobné čiastočky, ktoré sa samy stávajú niečím hrozne hodnotným, a potom celok skrývajú. To je strašný problém, a nič sa s tým nedeje. Ja mám strach: Deti stoja proti rodičom, rodičia proti deťom, mladí proti starým, ženy proti mužom, rodina je niečo, čo je len biologické a ekonomické – môže byť tvorená akokoľvek, čímkoľvek. Staré dejiny sa neučia. Učí sa iba história, ktorá je znalosťou hodnotených udalostí zo súčasného hľadiska.

Martina: Časová priamka videná dnešnými očami.

Anna Hogenová: Áno. Časovosť, ktorá sa chápe ako život, je namierená iba jednosmerne do budúcnosti, a chýbajú nám počiatky, ktoré sa musia – aby bol človek celý – v duši, znova prvýkrát a naposledy, zrodiť. To je napríklad začiatok češstva, moravanstva, toho, čo na Slovensku je začiatkom. Tieto veci sa musia vždy znova, prvýkrát, a naposledy, zrodiť, aby bol človek vo svojej duši celý, aby nebol len technologickou polovicou. A to sa dnes v tomto globálnom svete takmer zakazuje. Takže dejiny… Niekedy, keď počujem orálnu históriu, ktorá ani nemá dištanciu k tomu, čo je jej podstatou – pretože tam nie je čas, v ktorom je pretrvávanie v neurčitosti. V neurčitosti musí historik vlastne dozrieť k tomu, čo je jednoduchou podstatou. Tá tam chýba, tento čas tam nie je.

Martina: Čiže vykladáme históriu z pozície toho, že vieme, že Hitler prehral, ​​ale vôbec nie sme schopní reagovať na situácie, keď to nebolo vôbec jasné.

Anna Hogenová: My vlastne chceme mať iba istotu. A teraz ešte istota patrí budúcnosti, takže to, čo robíme v prítomnosti, je vlastne príprava na budúcnosť, ktorá je väčšinou potom iná, než si myslíme. Človek nežije celú temporálnu časovosť, ktorá má v sebe podstatnú minulosť, čo sú počiatky, ktoré sa nám predstavujú ako sviatky – takže sú svojím spôsobom posvätné. Potom je prítomnosť, do ktorej by počiatky mali vstúpiť tým, že sa znovuzrodia prvýkrát a naposledy, a až potom, keď je prítomnosť obohatená o to, čo sú počiatky, tak sa vytvára rozvrh do budúcnosti. Ale my máme rozvrh do budúcnosti vopred naplánovaný, vypočítaný myslením more geometrico.

Martina: My teda nenecháme vesmír pracovať.

Anna Hogenová: Kdeže, ani náhodou.

Martina: Duša tu vlastne ani nie je. Vari ju niekto niekedy videl?

Anna Hogenová: No, práve. Presne toto je ono. Takže človek je vlastne takou bludičkou, ktorá život tak nejako prežíva od jedného rauša k druhému, od jedného víkendu, kedy sa môže vyspať, k druhému, a chýba mu hlboké porozumenie sebe samému, ktoré potom umožňuje aj pochopiť svet okolo seba.

VŠETKY PRÍSPEVKY S ANNA HOGENOVÁ

Zanechajte nám komentár

Predchadzajúci článok

NÁZOR

Vianočný príhovor Štefana Harabina

mier dôstojnosť pre Slovensko rodina právo a spravodlivosť    pre každého chlieb Slovenky a Slováci, milí priatelia áno, chlieb náš každodenný daj nám ...

Nasledujúci článok

PopradSpravodajstvoVeľká LomnicaVysoké Tatry

Električka

V decembri pred 115 rokmi začala z Popradu do Starého Smokovca premávať električka Starý Smokovec dostal ako posledný z troch ...
FILOZOFIA BYTIA

Zanikne ZÁPAD? Ako odvrátiť rozklad západnej civilizácie? 2. - RNDr. Emil Páleš

Emil Páleš: dá sa odvrátiť zánik západnej civilizácie? Čo robiť, aby západná civilizácia nezanikla? Reakcií k rozhovoru o zániku civilizácií ...
FILOZOFIA BYTIA

Modlitba za pravdu - Karel Čapek

Tento text vydal Karel Čapek v Lidových novinách 25. septembra 1938. Ide súčasne o jeho posledný text pred „Mníchovom“. Text ...
FILOZOFIA BYTIA

Ježiš a jeho duchovný odkaz - Hana Sar Blochová

Hana Sar Blochová v tomto rozhovore hovorí o hviezdnom a svetelnom pôvode Ježiša, o jeho živote a jeho duchovnom odkaze. ...
FILOZOFIA BYTIA

Kult u Ra

O kulte smrti a uctievaní života Život nie je materiálny, ale duchovný. Materiálny svet je totiž neživý. To je rozdiel ...
FILOZOFIA BYTIA

Ján Kozák: Bhagavadgíta a bráhmanizmus | Sila stredu 

S Mrg. Jánom Kozákom, historikom, prekladateľom zo sanskrtu, védčiny a latinčiny a znalcom starovekých kultúr a duchovných tradícií v rozhovore ...
FILOZOFIA BYTIA

Ľudia sú na úteku od seba samého - Anna Hogenová

Anna Hogenová, filozofka a fenomenologička v relácii „Váš rozhovor“ a jej filozófia bytia s nádychom vianočnej atmosféry Vianoce skrývajú vznešenosť ...
FILOZOFIA BYTIA

SEDEM VECÍ, ktoré ovplyvňujú vašu vibračnú frekvenciu z hľadiska kvantovej fyziky

Vibrácia v kvantovej fyzike znamená, že všetko je energia. Vibrujeme ako bytosti na určitých frekvenciách. Každá vibrácia sa rovná pociťovaniu ...
FILOZOFIA BYTIA

Ako odblokovať čakry

Keď prechádzate procesom vzostupu, musíte vyvážiť všetkých sedem čakier. Ak sa systém ako celok začne dostávať do nerovnováhy, štruktúra tela ...
FILOZOFIA BYTIA

Hrá sa tu o naše vedomie - Soňa Peková

💜 „Ovládanie tejto ilúzie je založené na indukcii strachu“, a „To, čo ma vibračne ťahá dole, to pustím“, hovorí doktorka ...
FILOZOFIA BYTIA

SIBIRSKÉ ŠAMANSTVO A SKUTOČNÉ VÉDSKÉ DEJINY - Radek Wolf a Mojmír Mišun

Prednáška s besedou SIBÍRSKE ŠAMANSTVO A SKUTOČNÉ VÉDSKE DEJINY: Védy a šamanská práca odhaľujú všeobecné zákony Stvoriteľa. Aké sú podmienky ...